|

۱۳۸۳ نفر سال گذشته در کردستان مشمول عفو رهبری شدند

رییس کل دادگستری کردستان گفت: سال گذشته در مجموع هزار و ۳۸۳ نفر در استان مشمول عفو رهبری و از زندان آزاد شدند که ۹۱۳ نفر آنان مربوط به اغتشاشات پارسال بود.

۱۳۸۳ نفر سال گذشته در کردستان مشمول عفو رهبری شدند

به گزارش شبکه شرق، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه در سنندج اظهار کرد: جدا از بحث اغتشاشات، در سایر محکومیت‌ها نیز ۴۷۰ نفر با عفو رهبری از زندان‌های استان آزاد شدند.

وی به بحث اختلافات خانوادگی و طلاق نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته دعاوی طلاق نسبت به سال پیش از آن، ۱۷ درصد افزایش داشت اما در بحث طلاق توافقی، ۱۶ درصد کاهش ثبت شد.

رییس کل دادگستری کردستان میانگین رسیدگی به پرونده‌ها را در سال گذشته ۱۰۲ درصد اعلام کرد و یادآور شد: پارسال این استان، از لحاظ نرخ رسیدگی به پرونده‌ها رتبه سوم کشوری را کسب کرد.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به رسیدگی به بیش از ۱۶ هزار پرونده معوق و کسب رتبه چهارم کشور در سال گذشته، اضافه کرد: متوسط زمان دادرسی در سال گذشته به ۳۳ روز کاهش پیدا کرد.

وی اشاره‌ای هم به ۴۰ هزار ملاقات مردمی در سال گذشته داشت و گفت: پارسال ۸۰ درصد از هزار و ۳۸ مورد درخواست اعمال ماده ۴۷۷ بررسی شد که سه درصد آن صحیح بود که نشان از اتقان رسیدگی احکام قضایی دارد.

رییس کل دادگستری کردستان یادآور شد: ۳۸ درصد پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شد، ضمن اینکه پارسال هزار و ۵۰۰ ابلاغ صلح‌یاری صادر شد.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه پرونده‌های ورودی کیفری ۱۲‌.۵ درصد کاهش داشت، افزود: ارجاع پرونده‌های تصادفات به شوراهای حل اختلاف، از جمله کارهایی بود که سال گذشته در راستای کاهش پرونده‌های دادسراها انجام شد.

نجات ۱۲ نفر از قصاص

وی در بخش دیگری از سخنانش به گذشت اولیای دم از ۱۲ حکم قصاص در سال گذشته و سه فقره در سال جاری اشاره کرد و گفت: سال قبل حدود سه هزار و ۱۶۵ حکم جایگزین حبس در محاکم استان صادر شد.

رییس کل دادگستری کردستان با بیان اینکه زندانیان تحت قرار از ۲۱ درصد به ۱۶ درصد یعنی ۵ درصد کاهش یافت، اضافه کرد: پارسال ۲۴۳ محکوم مالی با ۶۶ میلیارد تومان بدهی با کمک ستاد دیه از زندان آزاد شدند.

حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی ملی استان کاداستر شده و ۴۲ درصد اراضی کشاورزی تثبیت شد که البته اکنون این رقم به ۴۹ درصد افزایش یافته است.

وی از رفع تصرف هزار و ۲۶۰ هکتار از اراضی ملی در استان و هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع اراضی دریاچه زریبار خبر داد و افزود: پارسال مشکل ۱۹ واحد تولیدی رفع شد که ۱۳ مورد آن مشکلات بانکی بود و ۱۴ واحد تولیدی تعطیل، احیا و ۶۹۷ نفر به کار بازگشتند.

دادستان مرکز کردستان هم بر برخورد با ساخت‌سازهای غیرمجاز و نظارت بر واگذاری‌ها تاکید کرد و گفت: سال گذشته فقط در سنندج ۱۸۰ فقره ساخت و ساز غیرمجاز قلع و قمع شد.

محمد جباری افزود: در موضوع آب شرب سنندج، دستگاه قضایی بدون هیچگونه تبلیغ و به صورت میدانی وارد عمل شد و خوشبختانه مردم از وضعیت موجود راضی هستند.

یکم تا هفتم تیر ماه (مصادف با شهادت شهید بهشتی) به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها