|

آغاز فعالیت هیئت‌های دیپلماتیک قطر و امارات

​در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ، الصباح عراق، العربی الجدید، الجزیره، الخلیج اونلاین.

آغاز فعالیت هیئت‌های دیپلماتیک  قطر و امارات

در این میان الخلیج اونلاین،در گزارشی به  آغاز فعالیت هیئت‌های دیپلماتیک  قطر و امارات پرداخته است.

العربی الجدید

کویت روزانه بیش از ۲.۸ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند

 احمد جابر العیدان، مدیرعامل شرکت نفت کویت گفت که ظرفیت تولید نفت کویت هم اکنون از 2.8 میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

وی افزود که ظرفیت تولید نفت کویت در سال ۲۰۲۵ به ۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

العیدان تصریح کرد که کویت به کاهش میزان تولید نفت که توسط اوپک و اوپک پلاس اتخاذ شده، پایبند است.

وی توضیح داد که شرکت نفت کویت قصد دارد طی 5 سال آتی تا سال ۲۰۲۷/۲۰۲۸حدود ۱۳ میلیارد دینار برای پروژه های خود هزینه کند.

مدیرعامل شرکت نفت کویت گفت که اکثر این پروژه ها به حفر چاه، تصفیه چاه و خدمات مرتبط با آن و همچنین احداث برخی تاسیسات مرتبط می شود.

 

الخلیج اونلاین

قطر و امارات فعالیت هیئت‌های دیپلماتیک خود را آغاز کردند

 قطر و امارات رسما فعالیت دیپلماتیک خود را پس از ۶ سال از قطع روابط به دلیل بحران شورای همکاری از سرگرفتند.

 قطر و امارات در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که فعالیت سفارت قطر در ابوظبی و کنسولگری آن در دبی و سفارت امارات در دوحه از امروز آغاز شد.

دو کشور اشاره کردند که این اقدام در راستای توافق العلا و اهتمام دو کشور به تقویت روابط دوجانبه انجام شده است.

دوحه و ابوظبی تاکید کردند که این اقدام همچنین در راستای مجسم کردن اراده سران دو کشور و تقویت روند همکاری کشورهای عربی صورت گرفته است.

همزمان با این اقدام، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر و عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات طی مکالمه ای تلفنی گفت وگو کردند.

دو طرف آغاز فعالیت هیئت های دیپلماتیک خود را تبریک گفتند.

وزیر خارجه قطر از آغاز مجدد روابط دیپلماتیک بین دو کشور استقبال کرد و نسبت به تقویت شراکت با امارات ابراز امیدواری کرد.

دو طرف روابط برادرانه بین دو کشور و راه های تقویت همکار در زمینه های مختلف را بررسی و درباره شماری از مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک تبادل نظر کردند.

 

الجزیره

شرکت‌های قطری از امضای ۹.۵ میلیارد دلار قرارداد با عراق خبر دادند

 

سه شرکت قطری از امضای توافق‌نامه‌هایی به ارزش ۹.۵ میلیارد دلار با سازمان ملی سرمایه‌گذاری عراق برای اجرای چند پروژه از جمله ساخت دو نیروگاه ۲۴۰۰ مگاواتی خبر دادند.

شرکت قطری «اورباکون» در بیانیه اعلام کرد که توافق‌نامه شراکت ۲۵ ساله با سازمان ملی سرمایه‌گذاری عراق برای ساخت دو نیروگاه تولید انرژی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار امضا کرده که به کاهش وابستگی عراق به ایران در تأمین سوخت کمک می‌کند.

عراق حدود ۳۰-۴۰ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های خود را از ایران تأمین می‌کند.

از سوی دیگر، شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری قطر با انتشار بیانیه‌ای از امضای ۳ یادداشت تفاهم به ارزش ۷ میلیارد دلار برای مدیریت بیمارستان‌ها و توسعه شهرک‌های جدید پیشرفته و ساخت هتل‌های ۵ ستاره با ۱۰ هزار اتاق خبر داد.

«رامز الخیاط» نایب رئیس این شرکت قطری، تأکید کرد که این شهرها با استانداردهای جهانی طراحی خواهد شد و شامل مجموعه‌های مسکونی و مدرسه و مراکز تجاری و مراکز تفریحی و همه زیرساخت‌های لازم برای این شهرها خواهد بود.

 

الصباح عراق

مذاکرات عراق و ترکیه درخصوص تالاب‌ها

کمیته ملی مدیریت تالاب ها به عنوان یک دارایی میراث جهانی، از اقدام برخی از سازمان های بین المللی به فشار بر طرف ترکیه ای و ترغیب آنان به انجام مذاکرات با عراق درخصوص اختصاص سهم آبه جهت بهبود اوضاع تالاب های عراق خبر داد.

غسان حسن الخفاجی، معاون استاندار ذی قار در امور برنامه ریزی گفت: عون ذیاب، وزیر منابع آبی هفدهمین نشست کمیته ملی مدیریت تالاب ها را برگزار و از چالش های پیش روی امسال عراق در سایه کمبود زیاد آب دجله و فرات هشدار داد.

وی افزود که پس از موفقیت وزارت منبع آبی عراق در اخذ کمک از سازمان های بین المللی همچون نهادهای پشتیبان برای فشار بر طرف ترکیه ای جهت تامین میزان درخواستی آب برای پوشاندن تالاب ها، هیئتی دولتی برای بررسی موضوع سهم آبه عراق  به ترکیه خواهد رفت.

الخفاجی توضیح داد نشستی که با موضوع محافظت از میراث محیط زیستی و اکوسیستم تالاب ها و با حضور نمایندگان وزارتخانه های مربوطه و استان های ذی قار، بصره، میسان و المثنی برگزار شد، بر لزوم اقدام جدی برای استیفای حقوق آبی عراق و افزایش رهاسازی آب برای حفظ حیات تالاب ها از طریق تشکیل کمیته ای که استاندارهای اساسی را تعیین و با کشورهای همسایه مذاکره کند، تاکید شد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها