|

«شبکه شرق» گزارش می‌دهد؛

میرسلیم به دنبال تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

پس از انتشار گزارش روزنامه شرق از تخلفات گسترده کمیسیون ماده ۵ به ریاست علیرضا زاکانی (شهردار تهران) سیلی از اسناد و مدارک از جزییات این جریان، به شبکه شرق رسیده است. چندین دستگاه نظارتی به این پرونده ورود کرده اند و این اسناد به ترتیب منتشر خواهد شد.

میرسلیم به دنبال تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

به گزارش شبکه شرق، در ادامه گزارش روزنامه شرق از تخلفات گسترده کمیسیون ماده 5 به ریاست علیرضا زاکانی (شهردار تهران) سیلی از اسناد و مدارک از جزییات این جریان، به شبکه شرق رسیده است.  چندین دستگاه نظارتی به این پرونده ورود کرده اند و این اسناد به ترتیب منتشر خواهد شد.

بر اساس یکی از این اسناد، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری از سال 1398 تا کنون شده‌اند.

یکی از محورهای این طرح، "سواستفاده‌های متعدد از اختیارات کمیسیون ماده 5 و صدور مجوز ساخت و ساز بدون مراعات مقررات و ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی " عنوان شده است. 

زمان وصول این سند اسفند 1401 است. نماینده درخواست کننده، مصطفی آقا میرسلیم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است و موضوع اصلی تحقیق و تفحص، بی توجهی به ضوابط و مقررات مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی ذکر شده است.

محورهای تحقیق و تفحص در 9 مورد درمتن در خواست آورده شده است.مورد 2، 3، 4 و 5 مربوط به امنیت اطلاعات و داده‌ها است. در این درخواست ذکر شده که سارقان مدتها به سامانه.های شهرداری دسترسی داشته‌اند و پس از اتمام واکشی‌های اطلاعات شهرداری، سرقت حمله کنندگان سایبری علنی شده است.

گفته می‌شود، چندین بار تا کنون از شهرداری خواسته شده که در رابطه با این طرح مدارک و اسناد و اطلاعات مورد نیاز را  از سوی کمیسیون ماده 5 ارسال کند. در ادامه محور درخواست‌ها به تفکیک آمده است. 

درخواست تحقیق و تفحص درباره محورهای زیر مطرح شده است:

1.  نحوه انتخاب پیمانکاران فضای سبز،جمع‌آوری زباله، ترافیک و روکش معابر، فناوری اطلاعات و ... در شهرداری تهران چگونه است؟

2.نحوه نظارت و پایش پنجره‌های مدیریتی و سامانه های الکترونیکی سامانه تهران نظیر سامانه املاک و صدور پایان کار، سامانه صدور طرح ترافیک، سامانه بهشت زهرا، سامانه پرداخت عوارض و غیره چگونه است و چه مجموعه هایی آن را انجام می دهند و مقدار تسلط و تخصص مدیران این حوزه بر مدیریت امنیت اطلاعات و داده ، امنیت سایبری، پدافند غیرعامل و .. در چه سطحی است؟

3. اخیرا در پی نفوذ سارقان الکترونیک وهکرها، سامانه های مختلف در شهرداری تهران دچار اختلال شده است: سامانه های املاک و پایان کار ساختمان ها،صدور طرح ترافیک، بهشت زهرا و اکثر سامانه های شهرداری به دلیل سرقت الکترونیک از دسترس خارج شده و هنوز برخی سامانه ها نظیر جستجوی قبور و اموات فعال نیست.

همچنین دفاتر خدمات الکترونیک نیز کماکان با قطعی مکرر سامانه ها مثل سوابق شهرسازی روبه رو است که قطعی های مکرر باعث اختلال در خدمات رسانی به شهروندان می شود. لازم است بررسی شود دقیقا کدام سامانه ها سرقت شده اند و حجم سرقت اطلاعات چقدر بوده است.

4.علی رغم عدم اطلاع رسانی درباره سرقت اطلاعات از سامانه های شهرداری تهران و با توجه به تصاویر منتشره از اردیبهشت ماه احتمالا مدت زمان زیادی بوده که سارقان سوار بر سامانه ها بوده اند و دسترسی به سامانه های شهرداری وجود داشته است و پس از اتمام واکشی های اطلاعات شهرداری، سرقت حمله کنندگان سایبری علنی شده است.

لازم است بررسی شود که چرا حوزه پدافند غیرعامل و مرکز فناوری اطلاعات و مدیریت امنیتی سایبری شهرداری تهران با وجود دارا بودن مدیران و کارشناسان متعدد و اختصاص بودجه های هنگفت نتوانسته اند از این حمله های سایبری جلوگیری کنند یا آن را به موقع تشخیص دهند؟

5.تبعات و عوارض این سرقت اطلاعات چیست؟مثلا هنوز سامانه طرح ترافیک دچار اختلال است و یا اطلاعات اموات و سامانه جست و جوی متوفیان هنوز فعال نشده است یا سامانه املاک و صدور پایان کار ساختمان اختلال دارد. فعلا شواهدی مبنی بر سو استفاده از اطلاعات در صورت سرقت مشاهده نشده است اما ممکن است در آینده از این اطلاعات استفاده های غیرقانونی و مخرب شود و...

6.سو استفاده های متعدد از اختیارات کمیسیون ماده 5 و صدور مجوز ساخت و ساز بدون مراعات مقررات و ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی به ویژه در بلند مرتبه سازی

7.بی توجهی عملی به موضوع پسماند و ضرورت بازیافت

8.عدم اجرای تدبیر ابلاغی، ساماندهی کوهپایه ابلاغی در سال 1368

9.ادامه روش فروش اضافه تراکم برای کسب درآمد ناپایدار و به هم ریختن قواره های شهرسازی

 پیش از این زمان حضور قالیباف در شهرداری تهران هم طرح تحقیق و تفحص از شهرداری، چندین بار در مجلس کلید خورد . طرح به نتیجه نرسید و با حاشیه های فراوان همراه بود. این بار شهردار سابق، رئیس مجلس شورای اسلامی است .

A

B

C

D

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها