|

جمهوری آذربایجان: ایروان و باکو در آستانه صلح با یکدیگر قرار دارند

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: با پایان مناقشه مسلحانه ۳۰ ساله و تعهدات به محترم شمردن حق حاکمیت، تمامیت ارضی و مصونیت مرزها که دو کشور برای اولین بار از زمان استقلال قبول کردند، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آستانه صلح هستند.

جمهوری آذربایجان: ایروان و باکو در آستانه صلح با یکدیگر قرار دارند

به گزارش شبکه شرق از خبرگزاری تاس، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با بیان اینکه کشورش در حال همکاری نزدیک با ارمنستان برای تضمین صلح پایدار است، اعلام کرد که باکو و ایروان در آستانه صلح با یکدیگر قرار دارند.

جیحون بایراموف در جلسه ویژه شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: با پایان مناقشه مسلحانه ۳۰ ساله و تعهدات به محترم شمردن حق حاکمیت، تمامیت ارضی و مصونیت مرزها که دو کشور برای اولین بار از زمان استقلال قبول کردند، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آستانه صلح هستند.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان تاکید کرد که مذاکرات اخیر در واشنگتن، بروکسل، مسکو و کیشیناو مواضع طرفین را مشخص کرده است.

وی تصریح کرد که باکو از ایروان انتظار دارد تا اراده سیاسی لازم برای حل و فصل اختلافات را در سه مسیر مشخص به صورت متقابل در دستور کار مذاکرات دوجانبه نشان دهد.

بایراموف اضافه کرد: موانع کلیدی در مسیر عادی سازی روابط بین دو کشور حضور نظامی ارمنستان در مناطق تحت حاکمیت جمهوری آذربایجان، دخالت در امور داخلی باکو و ممانعت از گفت و گوی جمهوری آذربایجان با جمعیت محلی ارمنی در قره باغ کوهستانی به شمار می‌روند.

آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ارمنستان نیز گفت: در حال حاضر ایروان در حال انجام گفت‌وگوهای فشرده‌ای با باکو است و به احتمال زیاد تا پایان سال جاری میلادی، این مذاکرات به معاهده صلح ختم خواهد شد.

این مقام عالیرتبه ارمنستان با اینحال ابراز داشت: ایروان برای امضای توافق صلح جدی است، اگرچه این امکان وجود دارد که دستیابی به چنین توافقی چندین سال زمان ببرد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها