|

مذاکرات اپوزیسیون سوریه با دمشق اسیر اختلاف ۳ جناح است/ شروط دولت سوریه برای مذاکره با مخالفان داخلی

کارشناس مسائل منطقه گفت: طیف مسلح اپوزیسیون سوریه معتقدند که جریان غیرمسلح اپوزیسیون ساخته و پرداخته دمشق است و نباید به آنها هیچ سهمی از قدرت داده شود.

مذاکرات اپوزیسیون سوریه با دمشق اسیر اختلاف ۳ جناح است/ شروط دولت سوریه برای مذاکره با مخالفان داخلی

به گزارش شبکه شرق، «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به درخواست اپوزیسیون سوریه برای مذاکره با دولت این کشور  عنوان کرد: طی ۱۲ سال گذشته اپوزیسیون سوریه سعی کرده تا سقف مطالبات خود را افزایش دهد اما در این سال‌ها هیچ خروجی مثبتی به نفع آنها با محوریت مذاکرات سیاسی با دولت سوریه رقم نخورده است. حالا هم پس از آنکه بحران تروریستی در این کشور فروکش کرده و دمشق بار دیگر وارد اتحادیه عرب شده است، شاهد چنددستگی در اپوزیسیون سوریه هستیم و حالا این جریان خواستار مذاکره مستقیم با دولت سوریه شده است. یک طیف از اپوزیسیون معتقدند که باید انتخابات جدید در سوریه برگزار شود و در نهایت دولت وحدت ملی شکل بگیرد که البته خواسته آنها با شرایط فعلی دمشق و خصوصاً احیای روابط سوریه با کشورهای عربی همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: طیف دیگر معتقدند در همین وضعیت باید با دمشق مذاکره کرد تا یک سهم معقول از دولت سوریه به عنوان منافع خود کسب کنند. طیف سوم هم معتقدند که باید بحث بازگشت به بدنه و ساختار سیاسی اجتماعی سوریه بدون سهم‌خواهی سیاسی مطرح شود. باید به این نکته توجه کرد که طی ۱۲ سال گذشته چیزی در حدود ۱۸ مذاکره میان اپوزیسیون سوریه و سایر کشورها و طرف‌های درگیر در این پرونده انجام شده که البته خروجی خاصی نداشته است. دولت سوریه حالا معتقد است که اپوزیسیون این کشور باید سلاح را زمین بگذارد و از قانون اساسی سوریه تبعیت کنند و سپس وارد مذاکره شوند اما اختلاف نظر همچنان میان هر سه طیف حاضر در اپوزیسیون سوریه در قبال  مدل مواجهه با دمشق و مذاکره با آنها وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که دولت سوریه تعریف خاص خود را از اپوزیسیون دارد. از نظر دمشق، کسانی اپوزیسیون هستند که به کشورهای خارجی وابسته نباشند و سلاح در دست نداشته باشند. این اشخاص می‌توانند در فرایند تشکیل دولت جدید و ساختار سیاسی کشور مشارکت کنند اما برخی از تندروها در اپوزیسیون سوریه این مسأله را قبول ندارند. طیف مسلح اپوزیسیون سوریه معتقدند که جریان غیرمسلح اپوزیسیون ساخته و پرداخته دمشق است و نباید به آنها هیچ سهمی از قدرت داده شود. به همین دلیل اگر در آینده نزدیک مذاکرات میان دولت سوریه و اپوزیسیون این کشور شکل بگیرد احتمالاً روی تشکیل دولت وحدت ملی و سهم‌خواهی سیاسی و اجتماعی مشخص تبادل نظر و بحث خواهد شد و به همین دلیل است که در سالیان گذشته هیچ خروجی خاصی از مذاکرات را شاهد نبودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم کشورهای مخالف دمشق به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه وضعیت بحرانی سوریه به نفع کشورهای منطقه نیست و حتی گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت‌های منطقه در طول ۱۲ سال گذشته رقمی در حدود ۸۰ میلیارد دلار در اختیار گروه‌های تروریستی قرار دادند و به همین جهت حالا آنها تمایلی به سرمایه‌گذاری روی مخالفان دمشق ندارند. بر همین اساس است که مخالفان داخلی غیرافراطی در سوریه به سمت مطرح کردن خواسته‌های معقول رفته‌اند که یکی از آنها دوری از ساختار تک‌حزبی است و حالا باید دید که پاسخ دولت سوریه در این میان چه خواهد بود و سازمان ملل در این خصوص چگونه عمل خواهد کرد.

 

منبع: ایلنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها