|

مسمومیت در دبستان‌های دخترانه افغانستان

برای خاورمیانه‌ای‌ها سودان و تلاش عربستان و آمریکا برای برقراری آتش بس مجدد در این کشور، کوچ ستاره فرانسوی عرصه فوتبال از اسپانیا به عربستان، چالش‌های اردوغان در ترکیه، تمدید کاهش تولید روزانه نفت در اوپک پلاس برای سال آینده و درگیری‌های مرزی اسرائیل و مصر در کنار تصادف قطارها در هند موضوعاتی هستند که در صفحه اول روزنامه بازتاب دارند.

مسمومیت در دبستان‌های دخترانه افغانستان
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 تصادف مرگ‌بار هند همچنان یکی از سوژه‌های مشترک روزنامه‌های جهان است. البته که خاورمیانه‌ای‌ها بیشتر از بقیه به آن می‌پردازند و جزئی‌تر به آن نگاه می‌کنند. اما روزنامه‌های آمریکایی هم در کنار همه مسائل داخلی خود مثل لغو برنامه بخشودگی بدهی وام دانشجویی و همچنین ماجراهای اوکراین سرگرم این حادثه هستند.

برای روزنامه‌های بریتانیایی افزایش دمای هوا، اعتراض علیه بروز راست گرایی افراطی در لهستان، دستاوردهای علمی در زمینه کنترل سرطان و درمان آن و البته ماجراهای سرپوش گذاشتن روی اطلاعات کووید در دوران پاندمی همچنان مهمترین خبرها هستند.

آنها البته به گزارش‌های مسمومیت در مدارس دخترانه افغانستان و تصادف قطارها در هند و اوکراین و سالگرد کشته شدن دو محقق و علاقمند به محیط زیست در جنگل‌های آمازون هم توجه نشان می‌دهند.

برای خاورمیانه‌ای‌ها سودان و تلاش عربستان و آمریکا برای برقراری آتش بس مجدد در این کشور، کوچ ستاره فرانسوی عرصه فوتبال از اسپانیا به عربستان، چالش‌های اردوغان در ترکیه، تمدید کاهش تولید روزانه نفت در اوپک پلاس برای سال آینده و درگیری‌های مرزی اسرائیل و مصر در کنار تصادف قطارها در هند موضوعاتی هستند که در صفحه اول روزنامه بازتاب دارند.

 

گاردین

مسمومیت در دبستان‌های دخترانه افغانستان

نزدیک به ۸۰ دختر دانش‌آموز افغان در دبستان‌های سراسر افغانستان مسموم و در بیمارستان بستری شده اند. یکی از مقامات رسمی آموزش و پرورش می‌گوید دو مورد از این مسمومیت‌ها با انگیزه شخصی انجام شده است. 

برای نخستین‌بار از زمان ورود طالبان به افغانستان است که چنین حملاتی در مدارس دخترانه انجام می‌شود. با تسلط طالبان بر اوضاع افغانستان آنها بسیاری از مدارس و آموزشگاه‌های دخترانه را در مقاطع راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه تعطیل کرده اند، اما حملات جدید در مقطع دبستان رخ داده است.

مسئول آموزشی استان سنگ‌چارگ می‌گوید بیشترین مسمومیت‌های دختربچه‌های دبستانی در مدرسه نسوان کبودآب و فیض آباد اتفاق افتاده است. هر دو مدرسه در نزدیکی هم قرار دارند. حال دانش‌آموزان پس از انتقال به بیمارستان خوب گزارش شده است.

مقامات آموزشی طالبان جزییاتی درباره این اتفاق منتشر نکرده اند و از گروه‌ و یا گروه‌هایی که ممکن است این عملیات را ترتیب داده باشند، حرفی نزده اند. چندی پیش کشور همسایه افغانستان یعنی ایران هم درگیر موضوع مسمومیت دختران دانش‌آموز بود.

 

یواس‌ای تودی

بخشودگی بدهی دانشجویی؛ سنا طرح بایدن را لغو کرد

سنای آمریکا طرح بخشودگی بدهی وام‌های دانشجویی را لغو کرد. کاخ سفید در واکنش به این تصمیم اعلام کرده است که رای سنا را وتو خواهد کرد. بر اساس تصمیم بایدن و کاخ سفید قرار بود دولت بدهی وام دانشجویی تا سقف ۲۰ هزار دلار را ببخشد.

طرح بایدن پیش از این که در سنا لغو شود، در دیوان عالی متوقف شده بود. وجود دو پرونده مرتبط با این موضوع باعث شده بود دیوان عالی آمریکا به توقف طرح بخشودگی بدهی دانشجویی رای بدهد. 

مخالفان طرح بایدن نه تنها از میان جمهوریخواهان که از قضا دموکرات‌ها هستند. آنها می‌گویند این بخشودگی بی‌انصافی در حق کسانی است که وام خود را بازپرداخت کرده اند. از طبقه کارگر و دانشجویی کم نیستند کسانی که وام خود را به دولت بازپرداخت کرده اند. بقیه هم باید مثل آنها عمل کنند.

مخالفان طرح بایدن به شکلی دیگر هم به این ماجرا نگاه می‌کنند. آنها می‌گویند اگر هزینه‌های تحصیلی به قدری بالاست که دانشجو مجبور به گرفتن وام می‌شود، پس باید کاری کرد تا این هزینه‌ها تا حدی کاهش پیدا کند. وگرنه بخشودگی وام بی‌انصافی در حق کسانی است که کار می‌کنند، مالیات می‌دهند و وام‌های خود را تسویه می‌کنند.

بخشودگی بدهی وام‌های دانشجویی یکی از وعده‌های بایدن در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بود. دانشجویان زیادی از این طرح استقبال کردند.

 

آغاز تحقیقات درباره تصادف مرگ‌بار قطارها در هند

رئیس راه آهن هند از اداره تحقیقات درخواست کرده عوامل منجر به فاجعه مرگ‌بار خطوط ریلی ایالت اودیشا را بررسی کند. در نخستین‌ اظهارنظرها از عواملی مثل خطای انسانی، اشتباه سیگنال و حتی خرابکاری به عنوان دلایل فاجعه تصادف نام برده شده است.

تصادف سه روز پیش در خطوط آهن اودیشا در شرق هند باعث کشته شدن ۲۷۵ نفر شده است. نکته شایسته تامل این که در گزارش‌های دیروز عدد فوتی‌ها ۲۸۸ نفر اعلام شد و حتی پیش‌بینی شده بود این عدد به ۳۰۰ نفر هم برسد!

برخی مسئولین در زمینه حمل و نقل از جمله وزیر راه آهن ابتدا از خطای انسانی به عنوان عامل این حادثه نام بردند. برخی حتی شائبه خراب‌کاری را مطرح کردند. در تحقیقات اولیه احتمال سیگنال اشتباه هم که باعث همزمانی عبور قطارها و تداخل حرکت آنها شده است، گزارش شده است. نظریه سیگنال اشتباه نظریه قوی‌تری در پرونده تصادف دیروز پیش ایالت اودیشاست.

تحقیقات همچنان ادامه دارد تا عامل یا عوامل اصلی این فاجعه مرگ‌بار شناسایی شوند. البته رئیس راه‌ آهن هند خبر می‌دهند چند نفری هم دستگیر شده اند. نخست‌وزیر هند در روزی که این اتفاق افتاد در محل حادثه حاضر شد و به صراحت گفت عاملان فاجعه بدانند در امان نخواهند بود.

 

عرب نیوز

ستاره فرانسوی؛ از رئال مادرید به الاتحاد

کریم بن‌زما، مهاجم فرانسوی تیم رئال مادرید با وجود پیشنهادهای زیاد، راهی لیگ عربستان می‌شود و برای تیم الاتحاد به میدان می‌رود. الاتحاد تیمی از جده است. بن‌زما این انتقال را تایید کرده است.

الاتحاد به تازگی موفق شده است برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ جام روشن را دریافت کند. به نظر می‌رسد حضور بن‌زما در این تیم الاتحاد را به رقیبی ترسناک برای دیگر تیم‌ها تبدیل خواهد کرد. او ۳۵ ساله است و توپ طلا را در کارنامه خود دارد.

کارشناسان معتقدند کریم بن‌زما از اوج دوران حرفه‌ای خود دور شده است، اما هنوز هم مهاجم خطرناکی به حساب می‌آید. کریم سال گذشته با رئال قهرمان اروپا شده است و در بزنگاه‌ها همواره عصای دست این تیم بوده است.

پس از کریستیانو رونالدو که راهی عربستان شده و پایان دوران فوتبال خود را در این لیگ این کشور می‌گذراند، کریم بن‌زما بزرگترین ستاره‌ای است که راهی عربستان می‌شود و اعتباری دوچندان به لیگ سعودی می‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها