|

اردوغان معاون اولش را از کردها انتخاب کرد

«رجب طیب اردوغان»؛ اعضای کابینه خود را معرفی کرد.

اردوغان معاون اولش را از کردها انتخاب کرد

به گزارش شبکه شرق، رجب طیب اردوغان دو عضو مهم کابینه آتی خود را از میان کردها معرفی کرده است.

«رجب طیب اردوغان»؛ اعضای کابینه خود را معرفی کرد. «جودت ییلماز» به عنوان معاون اول رئیس جمهور ترکیه و «محمد شیمشک» به عنوان وزیر خزانه داری و امور مالی است که هر دو از شهروندان کرد این کشور هستند. در واقع، اردوغان معاون اولش را از کردها انتخاب کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از انتخاب مجدد خود در دور دوم انتخابات ۲۸ مه ترکیه، کابینه کاملاً جدید خود را اعلام کرد که در آن دو وزیر کرسی‌های خود را حفظ کردند و چهره‌های جدید بسیاری برای آغاز دوره جدیدی آغاز شد.

اردوغان گفت: «هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ملی (MIT) جایگزین مولود چاووش اوغلو به عنوان وزیر امور خارجه شده است، در حالی که مهمت شیمشک، رئیس سابق اقتصاد، در تصمیمی که بسیار مورد انتظار بود، وزیر دارایی جدید شد.»

ییلماز تونچ جایگزین بکیر بوزداغ به عنوان وزیر دادگستری شده است، در حالی که ژنرال یاشار گولر، رئیس ستاد ارتش، جایگزین خلوسی آکار به عنوان وزیر دفاع شده است.

ماهی‌نور اوزدمیر که به عنوان سفیر ترکیه در الجزایر خدمت می‌کرد، به عنوان وزیر جدید خانواده و سیاست‌های اجتماعی این کشور و جایگزین دریا یانیک معرفی شد.

در همین حال، علی یرلی‌کایا که به مدت ۵ سال استاندار استانبول بود، وزیر کشور جدید شد و جایگزین سلیمان سویلو شد.

براساس فهرستی که دیلی صباح منتشر کرده، سایر اعضای کابینه اردوغان و وزرای دولت آتی ترکیه به شرح ذیل است:

«جودت ییلماز»، معاون رئیس‌جمهور

«هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه

«محمت شیمشک»، وزیر دارایی و خزانه‌داری

«یاشار گولر»، وزیر دفاع ملی

«ییلماز تونچ»، وزیر دادگستری

«ماهی‌نور اوزدمیر گوکتاش»، وزیر خانواده و خدمات اجتماعی

«ودات ایشیک‌حان»، وزیر کار و تأمین اجتماعی

«علی یرلی‌کایا»، وزیر کشور

«محمد اوزهاسکی»، وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی

«آلپ ارسلان بایراکتار»، وزیر انرژی و منابع طبیعی

«عثمان آشکین باک»، وزیر جوانان و ورزش

«محمد فاتح کاجیر»، وزیر صنایع و فن‌آوری

«ابراهیم یوماکلی»، وزیر کشاورزی و جنگلداری

«عمر بولات»، وزیر بازرگانی

«عبدالقادر اورال‌اوغلو»، وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌

«یوسف تکین»، وزیر آموزش ملی

«فخرالدین کوجا»، وزیر بهداشت

«محمت نوری ارسوی»، وزیر فرهنگ و گردشگری

اردوغان در سخنرانی پیروزی خود وعده داد که مدیریت مالی معتبری را راه اندازی کند و تورم را فوری‌ترین مسئله ترکیه نامید. بازارها در تلاش هستند تا ارزیابی کنند که آیا رئیس جمهور منتخب مجدداً رویه خود را تغییر می‌دهد یا سیاست‌های متمرکز بر هزینه‌های استقراض ارزان‌تر را برای مبارزه با افزایش قیمت‌ها و تحریک رشد اقتصادی دو برابر می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه در دوره جدید قدرت خود نشانه اندکی از تغییر در هفته‌ها و ماه‌های آینده ارائه کرده است و بارها تاکید کرده است که به طرح اقتصادی نرخ بهره پایین خود پایبند خواهد ماند.

رجب طیب اردوغان پس از دو دور انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه، توانست همه رقبای خود را کنار زده و برای سومین دوره متوالی به ریاست جمهوری ترکیه تکیه بزند.

بر اساس اعلام کمیته عالی انتخابات ترکیه، رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور با به دست آوردن ۵۲.۱۴ درصد از آرا برای پنج سال دیگر رئیس‌جمهور ترکیه شد.

کمال قلیچداراوغلو رقیب اصلی وی در این انتخابات با اختلافی نه چندان زیاد توانست ۴۷.۸۶ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و از رسیدن به منصب ریاست جمهوری باز بماند.

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها