|

گزارش لحظه به لحظه از انتخابات ترکیه؛

اردوغان در انتخابات پیروز شد/ امیر قطر، رئیسی، اسماعیل هنیه و طالبان پیروزی اردوغان را تبریک گفتند/ آوازخوانی اردوغان از خوشحالی پیروزی

مردم ترکیه امروز در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و اردوغان توانست با کسب اکثریت آراء به پیروزی دست پیدا کند.

اردوغان در انتخابات پیروز شد/ امیر قطر، رئیسی، اسماعیل هنیه و طالبان پیروزی اردوغان را تبریک گفتند/ آوازخوانی اردوغان از خوشحالی پیروزی

به گزارش شبکه شرق، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه امروز (یکشنبه) با شکست رقیبش کمال قلیچداراوغلو در انتخابات، بار دیگر توانست کرسی ریاست جمهوری را برای یک دوره پنج ساله تصاحب کند.

مردم ترکیه امروز در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و اردوغان توانست با کسب اکثریت آراء به پیروزی دست پیدا کند.

دور اول انتخابات که در ۱۴ مه میان سه نامزد شامل اردوغان، قلیچداراوغلو و سینان اوغان برگزار شد، به نتیجه مشخصی نرسید و هیچ یک از نامزدها نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آراء را کسب کنند و کار به دور دوم انتخابات میان دو نامزد برتر رسید.

دور اول انتخابات با نتیجه ۴۹.۵۱ درصد آرا برای اردوغان و ۴۴.۸ درصد برای قلیچداراوغلو به پایان رسید، در نهایت اردوغان اسلامگرا امروز توانست رقیبش قلیچداراوغلو با گرایش چپ میانه و سکولار را شکست دهد.

براساس گزارش شبکه خبری سی ان ان ترک، اردوغان در انتخابات امروز با توجه به شمارش بیش از ۹۰ درصدی صندوق‌های رای توانسته بیش از ۵۲ درصد رای به دست آورد. در مقابل قلیچداراوغلو هم به بیش از ۴۷ درصد رای دست یافت. شمارش آراء تا آخرین صندوق رای ادامه دارد.

این سیاستمدار ترک از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ به عنوان شهردار استانبول فعالیت می‌کرد و بعدها به یکی از قدرتمندترین رؤسای جمهور این کشور تبدیل شد. او در سال ۲۰۰۱ حزب عدالت و توسعه را بنیان گذاشت و یک سال بعدش این حزب را به قدرت رساند.

اردوغان از ۲۰۰۳ سال ۲۰۱۴ نخست‌وزیر بود، سپس به ریاست جمهوری رسید و جایگاه خود را در ساختار سیاسی ترکیه به گونه گسترده توسعه داد. اردوغان گسترش قدرت خود را در نتیجه یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۷ در قانون اساسی تحکیم کرد. او در حال حاضر، سیاست، اداره و قوه قضائیه را بیشتر از هر رهبر دیگر ترکیه در ۱۰۰ سال گذشته کنترل می‌کند. اردوغان در سال ۲۰۱۲ از تفکیک قوای سه‌گانه به عنوان یک "مانع" انتقاد کرده بود.

اردوغان در سال‌های اخیر به دلیل بحران اقتصادی و محدودیت‌های فزاینده در عرصه‌های حقوق بشری و حاکمیت قانون زیر فشارهای سیاسی قرار گرفته است. حزب تحت رهبری او و متحدانش در انتخابات پارلمانی ۱۴ مه به اکثریت دست یافت.

پایان رای‌گیری

به گزارش شبکه شرق، با پایان یافتن ساعت رأی‌گیری د حوزه‌های اخذ رای بسته شد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رأس ساعت 8 صبح امروز یکشنبه (۸ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران) با حضور مردم این کشور در پای صندوق‌های رأی آغاز شد.انتخابات تا ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران ادامه داشته و بنا بر اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه این انتخابات تمدید نخواهد شد. در این دور رقابت بین رجب طیب اردوغان و کمال کلیچداراوغلو به عنوان نفراتی که بیشترین آراء را با شمارش ۸۹/۸۱ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان ۵۲/۷۲ درصد و قلیچداراوغلو ۴۷/۲۸ درصد آرا را کسبکرده‌اند.کسب کرده و به دور دوم راه یافتند، خواهد بود.

 

اردوغان تا این لحظه با فاصله زیاد پیشتاز انتخابات ترکیه است 

 

رای‌های شمارش شده: ۱۶.۲ درصد 

اردوغان: ۶۲.۲ درصد

قلیچدار اوغلو: ۳۷.۸ درصد

 

 

رای‌های شمارش شده: ۵۵.۶ درصد 

اردوغان: ۵۵.۸۰ درصد

قلیچدار اوغلو: ۴۴.۲۰ درصد

Untitled

 

 

رای‌های شمارش شده: ۷۹.۰۹ درصد 

اردوغان: ۵۳.۷۰ درصد

قلیچدار اوغلو: ۴۶.۳۰ درصد

 

Untitled

 

رای‌های شمارش شده: ۹۹.۳۷ درصد 

اردوغان: ۵۲.۰۹ درصد

قلیچدار اوغلو: ۴۷.۹۱ درصد

 

Untitled

 

سجده شکر اردوغان

رجب طیب اردوغان پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سجده شکر به جا آورد. همچین اردوغان با آواز خوانی پیروزی خود را در انتخابات  جشن گرفت.

 

تبریک رئیسی به اردوغان 

رئیس جمهور در پیامی با تبریک پیروزی مجدد «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهور ترکیه، آن را نشانگر تداوم اعتماد ارزشمند ملت ترکیه به وی دانست.

 

همچنین در حالی که شمارش آرای انتخابات ترکیه نهایی نشده، شیخ تمیم، امیر قطر پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات را به او تبریک گفت. 

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفت. نخست وزیر دولت موقت طالبان نیز از جمله اولین گروه‌‌هایی بودند که برای اردوغان پیام تبریک ارسال کردند.

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها