|

رونمایی از موشک جدید ایران/ برد موشک خرمشهر: 2 هزار کیلومتر

موشک خرمشهر می تواند اسرائیل را مورد هدف قرار دهد و خاورمیانه را پوشش دهد.

رونمایی از موشک جدید ایران/ برد موشک خرمشهر: 2 هزار کیلومتر

به گزارش شبکه شرق، ایران از موشک بالستیک جدید رونمایی کرد. این موشک جدید "خرمشهر 4 (خیبر) نام دارد و برد آن 2 هزار کیلومتر است.

 امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع  وزیر دفاع ایران در مراسم رونمایی، این موشک را "بالستیک راهبردی نقطه زن خرمشهر ۴ " توصیف کرد.

برد موشک، 2 هزار کیلومتر و وزن سرجنگی  آن 1500 کیلوگرم  اعلام شده است. این موشک می تواند اسرائیل را مورد هدف قرار دهد و خاورمیانه را پوشش دهد.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، وزیر گفت تولید این موشک، نتیجه تلاش چند ساله در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است. او  رادار گریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن به جهت سطح مقطع راداری کم را از ویژگی های موشک برشمرد.

 وزیر دفاع ایران گفت: پیام این اقدام برای دوستان ما هم کمک به ثبات در منطقه و حمایت همه جانبه از دوستان و کشورهایی که در مسیر مبارزه با نظام سلطه قرار دارند است.

مشهور ترین موشک ایران یعنی شهاب -3 نیز بین 1200 تا 2100 کیلومتر برد دارد.

جزئیات

  خبرگزاری فارس هم درباره این موشک نوشت: این موشک آخرین نسخه پیشرفته خرمشهر واز انواع موشک های نقطه زن بدون نیاز به هدایت در فاز نهایی است. موتور آن، موتور پیشرفته اروند است که از سوخت هایپرگولیک بهره می‌برد.

رونمایی از موشک جدید ایران / برد: 2 هزار کیلومتر

سرجنگی این موشک با طول حدود 4 متر، یکی از بزرگترین و اثر بخش ترین سرجنگی های تولید شده می باشد که قابلیت حمل بیش از یک تن مواد ناریه دارا است.

سرعت بالای اصابت سرجنگی به هدف، باعث می شود سیستم های پدافندی دشمن، قادر به تشخیص و رهگیری و اقدام جهت انهدام سرجنگی را نداشته باشند.

تفاوت این موشک با سایر نسل های قبلی خود تامین دقت نقطه زنی در فاز میانی(پرواز بالای جو) است. سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم نیز از دیگر ویژگی‌های بارز خرمشهر ۴ است که آن را به یک موشک تاکتیکی تبدیل کرده است.

رونمایی از موشک جدید ایران / برد: 2 هزار کیلومتر

مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به دلیل استفاده از سوخت خودمشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است. همچنین؛ به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد.

همچنین، موتور مذکور باعث شده است تا سرعت این موشک در خارج از جو به ۱۶ ماخ و در داخل جو به ۸ ماخ برسد.

 

منبع: روابط عمومی وزارت دفاع
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها