|

تورم ماه آوریل عربستان در سطح ۲.۷ درصد باقی ماند

شاخص قیمت مصرف کننده در عربستان سعودی طی ماه آوریل به میزان ۰.۴ درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافته است و شاخص تورم با افزایش قیمت بخش مسکن و آب و برق و گاز و انواع سوخت به میزان ۰.۵ درصد تحت تاثیر قرار گرفته که به نوبه خود باعث افزایش اجاره بهای مسکن به میزان ۰.۶ درصد شده است.

تورم ماه آوریل عربستان در سطح ۲.۷ درصد باقی ماند

در بررسى رسانه‌های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین ،الشرق،الخلیج اونلاین،روسیا الیوم، وشفق نیوز. در این میان الشرق،در گزارشی به تورم ماه آوریل عربستان در سطح ۲.۷ درصد باقی ماند پرداخته است.

 

الشرق

تورم ماه آوریل عربستان در سطح ۲.۷ درصد باقی ماند

 با ثابت ماندن نرخ تورم عربستان سعودی در ماه آوریل، شاخص قیمت مصرف کننده در این ماه به میزان ۲.۷ درصد بر اساس سال پایه افزایش یافته است.

شاخص قیمت مصرف کننده در عربستان سعودی طی ماه آوریل به میزان ۰.۴ درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافته است و شاخص تورم با افزایش قیمت بخش مسکن و آب و برق و گاز و انواع سوخت به میزان ۰.۵ درصد تحت تاثیر قرار گرفته که به نوبه خود باعث افزایش اجاره بهای مسکن به میزان ۰.۶ درصد شده است.

همچنین قیمت اجاره بهای منزل در ماه آوریل شاهد میانگین افزایش قیمت به ۹.۶ درصد در مقایسه با ماه آوریل سال گذشته بوده است.

بر اساس تصریحات «ماجد الحقیل»، وزیر مسکن عربستان قیمت اجاره منزل تاثیر زیادی بر افزایش مالکیت منازل در عربستان داشته است.

الحقیل گفت که کار ما مبنی بر جذب سرمایه گذاری های خارجی به سمت بخش مسکن است و بازار نیازمند تعداد بیشتری از سرمایه گذاران خواهد بود.

در ماه مارس میانگین تورم در عربستان به پایین ترین سطح خود از ژوئیه رسید و قیمت انواع مواد غذایی با کاهش رو به رو شد.

 

شفق نیوز

 حداقل قیمت فروش نفت برای تأمین بودجه عراق

 صندوق بین المللی پول می گوید که عراق تنها در صورت فروش نفت با قیمت حداقل ۷۵.۸ دلار در هر بشکه، می تواند بودجه خود را تأمین کند.

داده های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که تأمین بودجه عراق در سال ۲۰۲۳ در صورتی محقق می شود که قیمت نفت فروخته شده توسط این کشور ۷۵.۸ دلار در هر بشکه باشد.

گفتنی است میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۲، ۶۶.۵ دلار و در سال ۲۰۲۱، ۵۳.۳ دلار بود.

این صندوق اعلام کرد که انتظار می رود حداقل قیمت نفتی که عراق برای بودجه سال ۲۰۲۴ به آن نیاز داشته باشد به ۷۶.۴ دلار در هر بشکه برسد.

در گزارش صندوق بین المللی پول آمده کشوری که به بالاترین قیمت فروش نفت برای تنظیم بودجه خود نیازمند است، بحرین است که باید نفت خود را به قیمت ۱۲۶ دلار در هر بشکه بفروشد.

همچنین کشوری که به پایین ترین قیمت نفت برای تأمین بودجه نیازمند است، قطر با ۴۴.۸ دلار به ازای هر بشکه است.

 

المعلومه

مقام عراقی: انتخابات ترکیه در ۳ موضوع مهم بر عراق اثر می گذارد

جبار عوده، عضو ارشد چارچوب هماهنگی عراق، بر تأثیر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر عراق در ۳ پرونده مهم تأکید کرد.

عوده گفت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه، آشکارا در امور عراق دخالت کرده و نیروهای خود را تا عمق ۲۰۰ کیلومتری اقلیم کردستان عراق پیش برده و برای مردم کرد فجایعی به بار آورده است.

وی افزود: همچنین اتخاذ سیاست سدسازی برای انحصار آب رودخانه های فرات و دجله، فجایع زیست محیطی را برای عراق به وجود آورده است.

عوده ادامه داد: انتخابات فعلی ترکیه در 3 موضوع مهم امنیت، آب و اقتصاد بر عراق تأثیر می گذارد.

عضو ارشد چاچوب هماهنگی عراق خاطر نشان ساخت که پس از حکومت اردوغان بر ترکیه که بیش از دو دهه به طول انجامید، ترک ها قطب نمای تغییر را به سمت ظهور یک رهبری جدید برای مدیریت حکمرانی قرار دادند.

وی اظهار داشت: برای عراق مهم است که روابط با آنکارا، صلح آمیز و بر اساس حسن همجواری، خروج نیروهای ترکیه و اعطای سهم عادلانه عراق از دو رودخانه دجله و فرات باشد.

 

روسیا الیوم

 دعوت رئیس امارات از اسد برای حضور در کنفرانس آب‌وهوایی دبی

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از سوی محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی برای حضور در کنفرانس تغییرات اقلیمی دعوت شد.

 حساب توئیتری سفارت امارات در دمشق نوشت که اسد میزبان بشار اسد عبدالحکیم النعیمی، سفیر امارات در دمشق بود.

سفیر امارات در دیدار با اسد، دعوت رسمی محمد بن زاید برای حضور او در کنفرانس تغییرات اقلیمی را تحویل داد.

گفتنی است کنفرانس تغییرات اقلیمی از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر سال جاری در دبی برگزار می شود.

 

 

 

نکته شایسته توجه در نظرسنجی‌‌های اخیر این است که اغلب فلسطینی‌ها از میانجی‌گری آمریکا در روند صلح خاورمیانه رضایت ندارند و بیشتر به سمت چین و حتی روسیه متمایل شده اند. 

مورد دیگر در مطالعات اخیر نظرات فلسطینی‌ این است که آنها معتقدند پیمان ابراهیم بیش از پیش اسرائیلی‌ها را خشن‌تر کرده و گویی مجوزی به آنها داده تا با خیال راحت بکشند و بگیرند و ببندند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها