|

مروری بر رسانه های عربی / 22 فروردین 1401 / 9 رمضان 1443

آغاز مجدد گفتگوهای ایران و عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الجریده کویت،خبرگزاری رسمی عراق "واع"،الجزیره و الاخبار لبنان.

آغاز مجدد گفتگوهای ایران و عربستان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الجریده کویت،خبرگزاری رسمی عراق "واع"،الجزیره و الاخبار لبنان.

در این میان الجریده کویت در گزارشى به  آغاز مجدد گفتگوهای ایران و عربستان پرداخته است.

 

الجریدة کویت: 

تماس ها ... براى آغاز مجدد گفتگوهای ایران و عربستان 

 یک منبع مطلع در وزارت خارجه ایران از آغاز مجدد ارتباط و هماهنگی ها برای برگزاری پنجمین دور از گفت وگوهای ایران و عربستان در بغداد خبر داد.

ایرانی ها امیدوارند پنجمین دور از گفت وگوها با عربستان پیش از عید فطر برگزار شود.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در تماسی تلفنی با عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات تاکید کرد که تهران از طرح کشورهای شورای همکاری برای آتش بس در یمن استقبال می کند.

به ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد گفته شده تا برای برگزاری پنجمین دور از مذاکرات بین دو کشور تا پیش از عید فطر، با سفیر عربستان در بغداد تماس بگیرد.

ریاض به تهران اطلاع داد که سهمیه حجاج ایرانی برای حج امسال را افزایش خواهد داد و ایران این اقدام را گامی مثبت دانست.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع": 

برگزاری اولین نشست مشترک بغداد و اربیل برای بررسی پرونده نفت اقلیم کردستان عراق

اولین نشست وزارت نفت دولت مرکزی عراق و هیئتی از اقلیم کردستان برای بررسی پرونده قراردادهای نفتی اقلیم کردستان امروز (دوشنبه) در بغداد برگزار می‌شود.

وزارت نفت عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که بغداد روز دوشنبه میزبان اولین نشست وزارت نفت دولت مرکزی با هیئت بلندپایه‌ای از اقلیم کردستان عراق برای بررسی اقدامات اجرایی مربوط به حکم دادگاه فدرال است.

این بیانیه افزوده که در این نشست سازوکارهای جدید و استاندارد برای مدیریت پرونده صنایع نفتی اقلیم به نحوی که تأمین کننده منافع عمومی کشور باشد و به تقویت اقتصاد عراق و هم‌افزایی در صنایع نفتی بینجامد مورد توافق قرار خواهد گرفت.

 

الجزیره: 

رکوردشکنی تورم در مصر با افزیش قیمت جهانی گندم

سازمان مرکزی آمار مصر اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در سایه تحولات جهانی و افزایش قیمت گندم رشد چشمگیری یافته است.

این مرکز تأکید کرده که بیشترین افزایش قیمت مربوط به «نان و حبوبات» بوده که 11 درصد افزایش را نشان می‌دهد، و در رتبه‌های بعدی گوشت و مرغ 7 درصد و تخم‌مرغ  و لبنیات 5 درصد فزایش قیمت داشته‌اند.

علت این افزایش تا حدی به کاهش تأمین مواد غذایی در سطح جهانی به علت حمله روسیه به اوکراین است که باعث شد حجم تورم از برنامه بانک مرکزی مصر فراتر رود.

مصر در این راستا مجبور به افزایش ناگهان سود بانکی به 9.25 درصد شد.

با ادامه عوامل تورم‌زا، به گفته ناظران روند افزایشی تورم در مصر ادامه خواهد داشت.

 

الاخبار لبنان: 

وزیر خارجه کویت: کویت ازهیچ تلاشی برای حمایت از لبنان دریغ نخواهد کرد

«نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با «احمد ناصر الصباح»، وزیر خارجه کویت، روابط میان بیروت و کشورهای شورای همکاری را در سایه تحولات مثبت اخیر و برقراری دوباره روابط دیپلماتیک میان لبنان و کشورهای شورای همکاری مورد بررسی قرار داد.

میقاتی از تلاش‌های دولت و امیر کویت و ایستادگی همیشگی آنان در کنار لبنان و نیز اقدامات این کشور برای بازگشت دوباره روابط بیروت و کشورهای شورای همکاری به دوران قبل، قدردانی کرد.

وزیر خارجه کویت هم با تاکید بر اینکه کشورهای شورای همکاری نسبت به ثبات، امنیت و بازگشت شرایط خوب به لبنان، خوشبین هستند، اعلام کرد که روابط میان کویت و لبنان به طور مشخص، روابطی بسیار قوی است که با گذشت زمان، عمیق‌تر هم می‌شود.

الصباح همچنین تاکید کرد که کویت از هیچ تلاشی برای حمایت از لبنان و کمک به این کشور برای دوباره برخاستن، دریغ نخواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها