|

جهاد اسلامی:

در حال بررسی ایده‌ها درباره آتش‌بس هستیم/ از شرط توقف ترور کوتاه نمی‌آییم

جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که هیئت اعزامی به مصر ایده‌های گوناگون در رابطه با برقراری آتش‌بس دریافت کرده و در غزه آن را بررسی می‌کند. این در حالی است که یک کانال رسمی عبری زبان شب گذشته اعلام کرد که مصر پیشنهاد جدیدی را برای آتش‌بس در نوار غزه به اسرائیل داده است.

در حال بررسی ایده‌ها درباره آتش‌بس هستیم/ از شرط توقف ترور کوتاه نمی‌آییم

به گزارش شبکه شرق، احسان عطایا، از رهبران جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد که چند پیشنهاد به این هیئت اعزامی ارائه شده است و هم اکنون در حال بررسی آن هستند.

عطایا افزود که جنبش جهاد اسلامی به دنبال مشروط کردن آتش‌بس به تعهد اسرائیل به توقف سیاست ترور است و تأکید کرد که پاسخ‌های کوبنده به ترورهای اسرائیلی موجب تحکیم موازنه قدرت در میدان می‌شود.

به نقل از میدل ایست نیوز، وی گفت که گروه‌های مسلح در نوار غزه نبرد را هوشمندانه مدیریت می‌کنند و جنبش جهاد اسلامی با مدت زمان درگیری هیچ مشکلی ندارد.

عطایا در ادامه گفت که اسرائیل قصد دارد از پایبندی به تعهدات خود شانه خالی کند و به هیچ شرطی پایبند نباشد.

این در حالی است که کانال "کان" گزارش داد که مصر پس از ترور ایاد الحسنی، افسر عملیات در گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش "جهاد اسلامی" فلسطین، پیش نویس جدید آتش‌بس را به اسرائیل تسلیم کرد.

این کانال افزود که اسرائیل هنوز به پیشنهاد مصر پاسخی نداده است، شاید در انتظار پاسخ «جهاد اسلامی» باشد.

این کانال به نقل از یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل که نامش فاش نشده است، گزارش داد: " فکر می‌کنم در مسیر آتش بس هستیم؛ اما عجله‌ای نداریم."

از سوی دیگر، رسانه رسمی اسرائیل اعلام کرد که با ازسرگیری تنش پس از ۱۳ ساعت آرامش، اسرائیل در پیغامی به مصر هرگونه مذاکره آتش بس را به تعلیق درآورده است.

این رسانه به نقل از منابع آگاه خبر داد که همه خطوط تماس با مصر قطع شده است.

صبح روز جمعه یک منبع بلندپایه فلسطینی تأکید کرد که «محمد الهندی»، رئیس اداره سیاسی جنبش جهاد اسلامی، روز پنج‌شنبه به قاهره رسید و به منظور دستیابی به راه حلی برای کاهش تنش در غزه در گفت‌وگوها شرکت کرد.

این منبع افزود که مشکل اصلی در این مذاکرات این است که جهاد اسلامی خواهان به دست آوردن تضمینی درباره توقف سیاست ترور رهبران جنبش از سوی اسرائیل است و تا کنون اسرائیل حاضر به چنین تعهدی نیست.

این در حالی است که یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی که نامی از وی برده نشده به «الجزیره» گفت که در صورت ادامه درگیری‌ها نیروهای مقاومت توان بالا بردن سطح تنش را دارند در حدی که همه را غافلگیر خواهند کرد.

از بامداد سه شنبه، نوار غزه شاهد تنش و درگیری‌هایی است که به شهادت ۳۳ فلسطینی از جمله شش کودک و چهار زن و شش تن از فرماندهان ارشد سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی انجامیده است.

تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش تنش در نوار غزه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، ضمن اعلام ترور فرماندهان سرایا القدس گفت که اسرائیل در دو بخش هجومی و دفاعی درگیر جنگ است و ادعا کرد که سامانه‌های دفاعی با موفقیت توانسته‌اند یک راکت را در آسمان تل‌آویو منهدم کنند.

رسانه رسمی اسرائیل نیز اعلام کرد که نتانیاهو و «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل، پس از برگزاری جلسه‌ای برای ارزیابی وضعیت امنیتی در نوار غزه، تصمیم گرفتند، تا زمانی که برای واردن کردن ضربات به جنبش جهاد اسلامی لازم باشد، به حملات نظامی به غزه ادامه دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها