|

کابینه نتانیاهو؛ چهار ماه بحران و ناکامی

کابینه جدید اسراییل به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از بدو شکل گیری وارد درگیری ها، بحران ها و چالش های زیادی شده است که به باور تحلیلگران سیاسی، به سوی فروپاشی پیش می رود.

کابینه نتانیاهو؛ چهار ماه بحران و ناکامی

به گزارش شبکه شرق، «شرحبیل الغریب» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی مسائل سیاسی در مقاله ای که با عنوان «کابینه نتانیاهو .. چهار ماه بحران و ناکامی» در پایگاه خبری شبکه المیادین منتشر کرد، نوشت: شاید برجسته‌ترین این بحران‌های ادامه دار، بحران داخلی باشد که با تداوم تظاهرات برای هجدهمین هفته متوالی در مخالفت با تغییرات قضایی که نتانیاهو به دنبال تصویب آن در کنِسِت (پارلمان) است، باشد اما در سطح خارجی، بحران ها و چالش های کابینه نتانیاهو در پی اختلافات با دولت آمریکا که اوج آن رد درخواست سفر نتانیاهو به واشنگتن از سوی کاخ سفید بوده و بحران با اتحادیه اروپا بر سر سیاست های شهرک سازی رژیم اسرائیل در سرزمین های اشغالی و درخواست علنی رژیم صهیونیستی از اتحادیه اروپا برای عدم مداخله در اختلافات داخلی این رژیم، آشکار و هویدا شده است.

وی اضافه کرد: چهار ماه پس از تشکیل کابینه نتانیاهو ناکامی‌های آشکار خارجی و داخلی با محوریت موضوعاتی که برای کابینه در اولویت بود و از روز اول متعهد به یافتن راه‌حلی برای آنها شده بود، نمود یافته است که می توان این ناکامی ها را به شرح زیر دانست.

پروژه هسته ای ایران: کابینه نتانیاهو متعهد شد برای برنامه هسته ای ایران راه حلی پیدا کند اما اتفاقات روی داده و گذر زمان شکست کامل تمامی طرح‌های رژیم اسرائیل را که هدف آنها تاثیرگذاری بر قدرت، برنامه و نفوذ ایران در منطقه و یا منزوی کردن تهران بود، ثابت کرد و بر خلاف آن، مشخص شد که رژیم اسرائیل شاهد از دست دادن موقعیت خود است. 

شاید توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک زیر نظر چین و توسعه روابط بین ایران و تعدادی از کشورهای منطقه عربی مصداق بارز آن باشد که به معنای شکست رژیم اسرائیل در منزوی کردن یا تاثیر گذاری بر نفوذ ایران است.

عادی سازی روابط و سازش با عربستان: کابینه نتانیاهو از اولین روز تشکیل خود گسترش دایره عادی سازی روابط با کشورهای عربی منطقه را یکی از مهمترین اهداف راهبردی خود اعلام کرد و از عربستان به عنوان اولین هدف نام برد اما از تغییراتی که در جهت کاملاً مخالف و به ویژه عربستان اتفاق افتاد و ریاض روابط با ایران را بر مسیر عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل ترجیح داد شوکه شد و این شکست بزرگی برای کابینه نتانیاهو و دیپلماسی سیاسی آن بود.

- عادی سازی رسمی با سودان: کابینه نتانیاهو به این دل بسته بود که مذاکرات داخلی سودان باعث ایجاد یک دولت غیرنظامی شود که شرایط امضای توافقنامه عادی سازی روابط رسمی با سودان را دارا باشد اما به سرعت، درگیری های مسلحانه در سودان شروع و تل آویو از این حوادث ناگهانی شوکه شد و آرزوهای بزرگ آن را برای فعال سازی توافق عادی سازی با سودان که شورای انتقالی نظامی سودان پایه گذار آن بود، فرو ریخت و باعث ناامیدی بزرگ اسرائیل شد.

تامین امنیت شهرک نشینان: اسرائیل و کابینه آن برای تامین امنیت شهرک نشینان صهیونیست در نتیجه افزایش عملیات مقاومت فلسطین در سطوح مختلف - چه در سطح صحنه فلسطین و چه در عرصه های خارجی- و شلیک موشک از سمت جبهه های لبنان و سوریه به سختی شکست خورده است. این امر باعث فرسایش شدید نیروی بازدارنده رژیم اسرائیل و ناتوانی در تامین امنیت و حفاظت از شهرک نشینان صهیونیست شده است و به وضوح بر وضعیت این رژیم و وجهه آن در منطقه تأثیر گذاشته است و ناتوانی فاحش آن در مقابله با ادوات ساده مقاومت فلسطین را آشکار کرده است. 

بهبود زندگی اقتصادی شهرک نشینان صهیونیست: کابینه نتانیاهو در نتیجه افزایش درگیری های داخلی و پیامدهای آن بر وضعیت اقتصادی رژیم اسرائیل و همچنین در نتیجه از بین رفتن امنیت ناشی از مقاومت فزاینده فلسطین، با تمام امکاناتش نتوانست زندگی و رفاه اقتصادی شهرک نشینان صهونیست را بهبود بخشد.

- وضعیت درگیری‌ها در درون رژیم اسرائیل به جنبه‌های سیاسی محدود نشد بلکه بر ساختار گروهی صهیونیستها نیز تاثیر گذاشت و تفرقه و شکاف در درون آنها بارزترین ویژگی بود که بر ترکیب ساختاری آنها در سرزمین های اشغالی تاثیر گذاشت؛ امری که نشان دهنده عمق بحرانی است که رژیم اسرائیل در این مرحله در آن به سر می برد.

 

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها