|

چاووش‌ اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه:

ترکیه از تحریم‌های غرب علیه روسیه حمایت نمی‌کند

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما قصد نداریم به تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه روسیه بپیوندیم. منفعت و رفاه ما در اولویت قرار دار

ترکیه از تحریم‌های غرب علیه روسیه حمایت نمی‌کند

به گزارش شبکه شرق، «مولود چاووش‌ اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) تصریح کرد که آنکارا از محدودیت‌های اقتصادی غرب علیه روسیه حمایت نمی‌کند.

بنا بر گزارش شبکه روسی راشاتودی، این دیپلمات ارشد ترکیه این اظهارات را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور که قرار است روز یکشنبه برگزار شود، مطرح کرد.

وی تصریح کرد: «ما قصد نداریم به تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه روسیه بپیوندیم. منفعت و رفاه ما در اولویت قرار دارد».

وزیر خارجه ترکیه همچنین از «کمال قلیچ‌دار اوغلو» نامزد اپوزیسیون انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که گفته بود، به توسعه روابط با غرب اولویت خواهد داد، انتقاد کرد.

اظهارات چاووش اوغلو در حالی مطرح شده است که اتحادیه اروپا به طور مداوم در خصوص امتناع ترکیه از مشارکت در تحریم‌های غرب علیه روسیه ابراز نگرانی کرده است و آنکارا را متهم کرده است که به یک مرکز ترانزیت برای روسیه تبدیل شده است و مسکو را قادر به دور زدن تحریم‌های اقتصادی می‌کند.

بر اساس این گزارش، آنکارا یکی از شرکای اصلی تجاری مسکو محسوب می‌شود و دو طرف برای تعمیق همکاری اقتصادی و گسترش تجارت دوجانبه ابراز تمایل کرده‌اند.

سال گذشته، ترکیه و روسیه یک نقشه راه برای همکاری اقتصادی به امضا درآوردند که بر اساس آن حجم تجارت دوجانبه به 100 میلیارد دلار در سال خواهد رسید. دو طرف همچنین توافق کردند که روبل روسیه را به عنوان ارز تسویه حساب برای تجارت دوجانبه، از جمله برای تأمین گاز طبیعی روسیه معرفی کنند.

داده‌ها نشان می‌دهد که در بازه زمان فعلی در سال گذشته، ترکیه یکی از پنج صادرکننده اول به روسیه بود. در سال 2021، ترکیه قبل از آمریکا، فرانسه، ژاپن، لهستان و ایتالیا در رتبه یازدهم قرار داشت.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

نظام مالی و بانک‌های روسیه و همچنین صنایع نظامی و هوانوردی روسیه نخستین بخش‌هایی بودند که هدف تحریم‌های غرب قرار گرفتند. بسیاری از مقام‌ها و رسانه‌های خبری پیش‌بینی می‌کردند اقتصاد روسیه زیر بار فشار تحریم‌ها دچار فروپاشی خواهد شد.

با این‌حال، آگوست گذشته، شبکه خبری بلومبرگ و روزنامه واشنگتن‌پست گزارش دادند که تحریم‌ها نتوانسته‌اند فروپاشی اقتصادی که مد نظر غرب بود را به همراه بیاورد. در ماه دسامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که اقتصاد این کشور عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای گروه ۲۰ دارد. در ماه آوریل هم بانک جهانی گزارش داد اقتصاد روسیه عملکردی بهتر از حدانتظارات داشته است. 

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها