|

استفاده پلیس از دوربین چهره‌نگار برای مراسم تاج‌گذاری؟

با این که پیش‌بینی می‌شد ادعای روسیه در زمینه ترور پوتین در صفحه اول همه رسانه‌ها در جهان بازتاب داشته باشد، اندک روزنامه‌هایی به این موضوع پرداخته‌اند.

استفاده پلیس از دوربین چهره‌نگار برای مراسم تاج‌گذاری؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

به نظر می‌رسد باورش برای کارشناسان سخت است که اوکراین بتواند سیستم امنیتی روسیه در کرملین دور بزند و بر فراز این کاخ حمله‌ای پهپادی انجام دهد. در میان روزنامه‌ها برخی روزنامه‌های انگلیسی در صفحه اول به این موضوع اشاره‌ای کوتاه کرده اند و برخی روزنامه‌های خاورمیانه‌ای. 

البته ساعتی پس از وقوع حمله پهپادی به کرملین اغلب سایت‌های خبری به آن پرداختند و سعی کردند حواشی آن را پوشش دهند. اما در صفحه اول ماجرا شکل و شمایل سابق خود را دارد؛ پیگیری حمله روسیه به اوکراین و پیامدهای آن.

رسانه‌های آمریکایی بیش از هر موضوعی سر گرم افزایش نرخ بهره بانکی هستند. بریتانیایی‌ها حواشی‌‌های پیش از برگزاری مراسم تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم را بازتاب می‌دهند. از جمله نگرانی از اقدام احتمالی پلیس لندن برای تعیین هویت معترضان به سلطنت و استفاده از دوربین‌های تشخیص چهره.

خاورمیانه‌ای‌‌ها علاوه بر انتشار خبرهای سودان از توقیف یک تانکر با پرچم پاناما در نزدیکی تنگه هرمز به دست نیروهای سپاه جمهوری اسلامی ایران گفته اند. همچنین از دیدار رئیس امارات با معاون رئیس جمهور ویتنام در ابوظبی نوشته اند و … 

 

گاردین

استفاده پلیس از دوربین چهره‌نگار برای مراسم تاج‌گذاری؟

جواب این پرسش برای فعالان اجتماعی و گروه‌‌های اعتراضی تا حدی مثبت است. آنها پلیس لندن را به استفاده از دوربین‌های تشخیص چهره متهم کرده اند. این در حالی است که پلیس لندن می‌گوید از این دوربین‌ها برای شناسایی افراد معترض و فعالان اجتماعی استفاده نخواهد کرد. 

روز شنبه آینده مراسم تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم برگزار خواهد شد. بریتانیا در وضعیتی امنیتی به سر می‌برد و حتی دولت لایحه نظم عمومی را برای جلوگیری از هرگونه اختلال در این مراسم منتشر کرده است. از سوی دیگر فعالان اجتماعی مخالف سلطنت هم خواستار برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز هستند.

پلیس لندن می‌گوید ما از دوربین‌های تشخیص چهره برای شناسایی افراد مشخص در لیست جنایی خود استفاده می‌کنیم، نه برای تعیین هویت فعالان اجتماعی و معترضان. ما لیستی از افراد مظنون به اعمال تروریستی داریم و این دوربین‌ها در شناسایی آنها کمک خواهند کرد. 

اما انتشار لایحه نظم عمومی و خط و نشان حاکمیت برای برخورد با فعالیت‌هایی که پیش از این جرم محسوب نمی‌شد مثل بستن راه‌ها و خیابان‌ها، باعث نگرانی معترضان شده است که مبادا پلیس هم برای شناسایی مخالفان سلطنت از دوربین‌ها کمک بگیرد.

 

نشنال

تمجید آلمان از توجه به انرژی پاک در امارات

صدر اعظم آلمان در دیدار با دکتر جابر، نماینده امارات و رئیس اجلاس آب و هوایی COP28 گفته: با این که امارات یکی از صادرکننده‌های نفت در جهان است، اما در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌هاست و این قابل تقدیر و تمجید است. 

اولاف شولتس و دکتر جابر در مرکز اقلیمی پترزبورگ برلین دیدار کرده اند. در این مرکز نشستی با میزبانی مشترک آلمان و امارات برگزار شده است. دکتر جابر در این نشست گفته است که تشویق و تمجید دولت‌های کمک‌کننده در این موضوع بسیار انرژی بخش بوده است. 

کشورهای کمک کننده کشورهای هستند که هزینه استفاده از سوخت‌های فسیلی در صنعت را به کشورهایی که کمترین نقش را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارند، می‌پردازند. به نظر می‌رسد وعده اولیه پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهایی است که با کمترین نقش بیشترین آسیب‌ها را تحمل می‌کنند. 

پیشرفت امارات در زمینه تکنولوژی استفاده از سوخت‌های پاک باعث خوش‌بینی و رضایت دولت آلمان شده و زمینه را برای اهدای کمک‌های بیشتر مهیا کرده است. وزیر خارجه آلمان خانم بائربوک نیز در بیانیه‌ای فعالیت‌های امارات را در زمینه محیط زیست و جلوگیری از تغییرات اقلیمی ستوده و وعده داده در نشست بن در ماه اکتبر پروژه کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری را با عنوان صندوق کمک‌های اقلیمی یا آب و هوایی با جدیت پیگیری خواهد کرد.

 

نیویورک تایمز

بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را افزایش داد

ورشکستگی چند بانک و همچنین افزایش تورم و کاهش پول نقد باعث شد رئیس‌ بانک مرکزی ایالات متحده تصمیم بگیرد نرخ بهره را افزایش دهد؛ با این امید که این اقدام آخرین مرتبه افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا باشد. اما احتمال تغییر همچنان وجود دارد. 

از ماه مارس ۲۰۲۲ تا امروز دهمین بار است که این اقدام صورت می‌گیرد تا بیانگر دوره جدیدی از مدیریت بانک مرکزی ایالات متحده برای دوران پس از پایان پاندمی باشد. دورانی که متاثر از ریسک‌ها و پیامدهای ناشی از همه‌گیری است و اقتصاد جهان را هم تکان داده است.

با تصمیم بانک مرکزی نرخ بهره بانکی به بیش از ۵ درصد یعنی ۵.۲۵ درصد می‌رسد تا شاید مشکلات بانکی و تورمی ایالات متحده حل شود. برای نخستین بار از سال ۲۰۰۷ تا کنون نرخ بهره بانکی در آمریکا از ۵ درصد بیشتر می‌شود.

نشست بعدی بانک مرکزی و کارشناسانش در ماه ژوئن خواهد بود. در این نشست مشخص خواهد شد بانک مرکزی نرخ بهره را ثابت نگه می‌دارد و یا تغییراتی در آن ایجاد خواهد کرد. 

 

عرب نیوز

اقدام برای ترور پوتین؟ از روسیه اصرار و از اوکراین انکار

دولت روسیه اوکراین را به تلاش برای کشتن پوتین متهم کرده است. آنها فایلی ویدئویی از عملیات پهپادی بر فراز کرملی منتشر و ادعا کرده اند این پهپادها برای ترور پوتین ماموریت داشته اند. روسیه هر دو پهپاد را شناسایی و منهدم کرده است.

مقامات اوکراین در واکنش به این اتهام آن را تکذیب و هرگونه تلاش برای آسیب رساندن به رئیس‌جمهور روسیه را رد کرده اند. ولودیمیر زلنسکی گفته است ما در خاک خودمان می‌جنگیم و به پوتین و مسکو حمله نمی‌کنیم.

کارشناسان و تحلیلگران می‌‌گویند این نوع اتهامات نشان می‌دهد روسیه در فکر حمله‌ای سنگین به اوکراین است و دنبال بهانه‌های بزرگ می‌گردد. هفته گذشته اوکراین به انبار نفت روسیه در کریمه حمله‌ای طراحی کرد که خسارات فراوان به جا گذاشت. 

در گزارش‌ها آمده هنگام حمله پهپادی به کرملین پوتین در ساختمان حضور نداشته و در خارج مسکو به سر می‌برده است. قطعاتی از پهپادها پس از انهدام در محوطه کرملین جمع‌آوری شده اند. ساختمان هم آسیبی ندیده است!

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها