|

معاون وزارت خارجه:

تجارت ایران و عربستان بیش از ۸۰۰ میلیون دلار می‌شود

روابط ایران با عربستان بر روی تمام کشورهای GCC تاثیر می گذارد و شاهد رشد خوبی در تجارت بین کشور ها خواهیم بود.

تجارت ایران و عربستان بیش از ۸۰۰ میلیون دلار می‌شود

به گزارش شبکه شرق، اسپوتنیک نوشت: مهدی صفری، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین، روسیه، اتریش و آلمان و معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از آن که روابط سیاسی و دیپلماتیک با عربستان سعودی برقرار شود، به صورت اتوماتیک اولویت کار دو کشور اقتصادی خواهد بود.

وی افزود: همانطور که با کشور‌های دیگر روابط اقتصادی داریم با عربستان سعودی نیز می‌توانیم روابط خوبی داشته باشیم، البته نباید فراموش کرد که بیشترین حجم تجارت میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی حدود ۸۰۰ میلیون دلار بوده، اما من احساس می‌کنم این روابط در زمینه‌های مختلف بیشتر میشود

 

روابط ایران با عربستان بر روی تمام کشورهای GCC تاثیر می گذارد و شاهد رشد خوبی در تجارت بین کشور ها خواهیم بود.

 پس از سالها قطع روابط میان ایران و عربستان دو کشور بزرگ مسلمان در منطقه خاورمیانه اکنون دو کشور با میانجیگری چین در پکن با یکدیگر بر از سرگیری روابط توافق کردند، بر اساس این توافق تا پایان اردیبهشت ماه سفارتخانه ‌های دو کشور بازگشایی می‌شود و روابط از سر گرفته می‌شود اما نکته قابل توجه در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نوع تجارت این کشور است که بیشترین تاثیر پذیری را از سیاست ها دارد به طوری که در مدت قطع روابط دیپلماتیک تجارت دو کشور به صفر رسید و با بهبود وضعیت سیاسی میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران محموله های فولاد میان دو کشور تبادل شد.

بر اساس آمار، احتمال می رود تجارت دو کشور پس از بهبود کامل روابط و بازگشایی سفارتخانه ها به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برسد.

آقای دکتر مهدی صفری، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین، روسیه، اتریش و آلمان و معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از آن که روابط سیاسی و دیپلماتیک با عربستان سعودی برقرار شود، به صورت اتوماتیک اولویت کار دو کشور اقتصادی خواهد بود.

همانطور که با کشورهای دیگر روابط اقتصادی داریم با عربستان سعودی نیز می‌توانیم روابط خوبی داشته باشیم، البته نباید فراموش کرد که بیشترین حجم تجارت میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی حدود ۸۰۰ میلیون دلار بوده، اما من احساس می‌کنم این روابط در زمینه های مختلف بیشتر میشود چرا که جمهوری اسلامی ایران دیگر کشور ۱۰ سال پیش نیست و پتانسیل های فراوانی به ویژه در تکنولوژی های لبه دارد.

اگر در پکن چندان بحثی پیرامون مسائل اقتصادی نشده از آن رو بود که درباره، راه اندازی روابط سیاسی، مراحل دیپلماتیک، اینکه افراد چه زمانی جهت بازسازی اماکن دیپلماتیک مربوطه به دو کشور بروند و دیپلمات ها با چه زمان و فاکتوری اعزام شوند و روابط بازسازی شود بررسی انجام شد؛ اما بخشی از مذاکرات نیز در پکن مرتبط با بحث اقتصادی بود.

در زمینه های تجهیزات پزشکی، کالا های نانویی و مواردی نظیر آنها نیز ایران می تواند روابط تجاری را افزایش دهد.

وی افزود: در تلاش هستیم تا روابط اتاق های بازرگانی دو کشور ایران و عربستان را احیا کنیم و هیئت هایی را در جهت سرمایه گذاری متقابل تبادل کنیم.

در زمینه کریدورها، کشتیرانی و مباحث مرتبط با سرمایه گذاری های انرژی دو کشور می‌توانند همکاری‌ های خوبی با یکدیگر داشته باشند، همچنین توانایی تولیدات ما در سطوح بالا می تواند در عربستان نیز آغاز شود.

البته که باید اجازه دهیم هیئت ها بررسی های خود را تکمیل کنند و روابط دیپلماتیک دو کشور آغاز شود تا بتوانیم شاهد تمام این مراحل باشیم، قطعاً این نوع از روابط با عربستان بر روی تمام کشورهای GCC تاثیر می گذارد و شاهد رشد خوبی در تجارت بین کشور ها خواهیم بود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر وظیفه تسهیلگری این معاونت در امر تجارت با کشورهای جهان بیان کرد: دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وظیفه تسهیلگری برای تجارت با تمامی کشور های جهان را دارد.

ما فضا را برای دو طرف آماده می‌کنیم تا در بخش تجارت، سرمایه گذاری، بخش انتقال تکنولوژی، تولید، صدور خدمات مهندسی، ترانزیتی، سوآپ نفت، سوآپ گاز، صادرات تکنولوژی های دانش بنیان و مسائل مالی تسهیلگری انجام شود.

برای مثال قرار است ایران به پاکستان خودرو صادر کند، ما برای مذاکره به پاکستان میرویم، زمینه را فراهم میکنیم و تعرفه ‌ها را هماهنگ می کنیم تا این صادرات انجام شود، با کشور عراق، ترکیه و افغانستان نیز مشابه این موضوع اتفاق می‌افتد؛ برای مثال برای از سرگیری ترانزیت با افغانستان تعرفه ها را به قیمت هایی تغییر دادیم که طرف مقابل تشویق شود تا از مسیر ایران استفاده کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها