|

امیرعبداللهیان: هیات حاکمه افغانستان بر حقآبه ایران تاکید دارد

وزیر امور خارجه کشور گفت: هیات حاکمه موقت افغانستان نیز بر خلاف مقامات قبلی افغانستان، بر حقابه ایران اعتراف و تاکید دارد.

امیرعبداللهیان: هیات حاکمه افغانستان بر حقآبه ایران تاکید دارد

به گزارش شبکه شرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد حقابه ایران از هیرمند گفته است: طی یک ونیم سال گذشته و بدستور  رییس جمهور، در گفتگوهای صریح خود با سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان ، همچنین در پیگیری مستمر آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و آقای محرابیان وزیر نیرو، موضوع حقابه‌ ایران از هیرمند را بطور جدی دنبال کرده‌ایم.

وزیر خارجه ایران افزوده: هیات حاکمه موقت افغانستان نیز بر خلاف مقامات قبلی افغانستان، بر حقابه ایران اعتراف و تاکید دارد.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: در مذاکرات مفصل اخیرم با ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز موضوع حقابه ایران را پیگیری کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرده است که از حقابه ایران کوتاه نخواهیم آمد.

پیش از این «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانست و گفت در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد جمهوری اسلامی ایران نیز از آب مستفید خواهد شد.

همچنین «انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی طالبان نیز در این باره گفت که افغانستان به همه تعهداتی که از پیش در مورد حق آبه با جمهوری اسلامی ایران داشته، پایبند است.

به گفته وی، بر اثر خشکسالی افغانستان هم با کمبود آب مواجه است و شاید حق آبه ایران هم از این بابت متأثر شده و این مسأله، قابل بحث است.

سمنگانی همچنین تأکید کرد که طالبان آماده است نگرانی ایران در این زمینه را از راه گفتگو رفع نماید.

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها