|

حکیم: نخستین دستاورد توافق ایران و ‌عربستان حل و فصل بحران‌های منطقه است

رهبر جریان حکمت عراق با استقبال از توافق اخیر ایران و عربستان گفت: دستاوردهای این توافق در همین مرحله نخستین در ثبات منطقه و حل و فصل برخی پرونده‌های بلاتکلیف و برخی بحران‌های پیچیده آشکار است.

حکیم: نخستین دستاورد توافق ایران و ‌عربستان حل و فصل بحران‌های منطقه است

به گزارش شبکه شرق، «سید عمار حکیم» امروز (شنبه) در خطبه‌های نماز عید سعید فطر در بغداد تاکید کرد که تقویت وحدت اسلامی و اصول حسن هم‌جواری و منافع ملت‌های منطقه ایجاب می کند که در راه صلح به یکدیگر نزدیک شویم.

رهبر جریان حکمت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی امکانات و انگیزه‌های کافی برای گفت‌وگو و تفاهم و مشارکت در توسعه و ثبات منطقه را دارند و عراق بیش از هر کشوری از این گفت‌وگو حمایت می‌کند و بیشترین سود و بهره را از آن می‌برد.
 
حکیم در ادامه با اشاره به دستاوردهای عراق گفت: یکی از دستاوردهای مبارزه با شبکه‌ها و تشکیلات تاریک‌اندیش تروریستی و شکست دادن آنهاست که از برج عاج و تریبون‌های دروغین و سلطه موهوم خود بر خاک کشور اکنون به غارها و کانال‌های تاریکی زیر زمینی در صحراها و بیابان‌ها و کوهستان‌ها پناه برده‌اند و از آنجا نیز به زندان و دادگاه کشیده می‌شوند و بسیاری از بقایایشان نیز به بیرون عراق گریخته‌اند.
 
وی تاکید کرد که این پیروزی مهم و ویژه ملت عراق بر تروریسم، کار کوچکی نبود و نتیجه فتوای مقدس و ملتی هم‌بسته و عقیده‌ای ناب و هویت ملی فراگیر بود.
 
رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه با اشاره به دستاوردهای بین‌المللی عراق گفت: از دیگر دستاوردهای درخشان در عرصه روابط بین الملل، تحول عراق از یک کشور ناساز و منزوی و در محاصره به یک کشور قابل قبول و مورد احترام و پیگیر صلح در جهان است.
 
حکیم ادامه داد: این دستاورد نتیجه سیاست درهای باز و همکاری و بی‌طرفی سازنده و احترام متقابل و بر عهده گرفتن مسئولیت نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان طرف‌های متعارض و حل و فصل بحران‌های دشوار در سطح منطقه و جهان و تبدیل شدن عراق به ایستگاه ارتباطی امن میان کشورها برای تحقق ثبات و امنیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.
 
وی با بیان اینکه عراق امروز با قدرت منطق و نه با منطق قدرت و با سلاح گفت‌وگو و نه سلاح ویرانگر و با درهای باز و نه درهای بسته به صحنه بین‌المللی بازگشته است، گفت: این گونه است که شاهد برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای در بغداد و میزبانی از هیئت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستیم که از دولت و ملت عراق بابت نقش سازنده و مثبتشان قدردانی می‌کنند.
 
رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه عراق امروز با چالش‌ها و فرصت‌های مهمی مواجه است به این چالش‌ها و فرصت‌ها اشاره و بر حفظ دستاوردهای موجود و تقویت آنها و تبدیلشان به دستاوردی دائم و ثابت و رو به رشد تاکید کرد.
 
حکیم همچنین خواستار حفظ امنیت و ثبات سیاسی و اجتماعی شد تا ضامن بهره‌برداری از فرصت‌ها و افزایش آنها باشد.
 
وی تاکید کرد که به صراحت و بی پرده‌پوشی اعلام می‌کنم؛ به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم که عراق را به تنگنای فرقه‌گرایی و دسته‌بندی و افراط‌گرایی و تفرقه بازگردانند و در برخورد با این توطئه‌های رسوا با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.
 
رهبر جریان حکمت ملی عراق بزرگ‌ترین اولویت امروز عراق را تبدیل شدن به یک میدان جذاب برای سرمایه و عرصه سازندگی و خدمات و پایان دادن به دوران فساد و ناکامی و آشفتگی دانست.
 
حکیم بار دیگر تجاوزات پیاپی اسرائیل و خشونت و تعدی به حقوق ملت مظلوم فلسطین را به شدت محکوم و تاکید کرد: فلسطین مسئله اصلی و نخستین اعراب و مسلمانان خواهد بود و تا پیروزی کامل مظلوم بر ظالم و پیروزی صاحبان حق و زمین بر غاصبان و اشغالگران از پای نخواهیم نشست.

 

منبع: ایرنا
 
  • «شرق» در گفت‌وگو با جمالی‌نوبندگانی، دور جدید تحریم‌ها و به موازات آن ادعای حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند
  • «شرق» از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی در برخی شهرهای ایران و حمله ادعایی اسرائیل گزارش می‌دهد
  • برخوردهای گشت ارشاد در طرح نور به تذکر جدی برای برخی از مسئولان ختم شد
  • نقدی در باب دیدار نوروزی خانه اندیشمندان‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها