|

چرا بایدن و دیگر سیاستمداران سوار بر قطار به کیف می‌روند؟

دلبری‌های دیپلماتیک‌ راه آهن اوکراین

پیش از بایدن گذر رهبران غرب در بحبوحه جنگ به کیف افتاده بود، اما آنچه باعث مطرح شدن شبکه ریلی اوکراین و خط آهن این کشور شد، سفر بی‌سابقه رئیس‌جمهور آمریکا به کیف بود؛ برای نخستین بار رئیس‌جمهور آمریکا به پایتخت کشوری در حال جنگ سفر کرد.

دلبری‌های دیپلماتیک‌ راه آهن اوکراین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

نه در سفر ناگهانی بایدن به کیف خبری از Air force one (هواپیمای ویژه رئیس‌جمهور ایالات متحده) بود و نه بوریس جانسون و سوناک به عنوان نخست‌وزیران بریتانیا و دیگران سوار بر هواپیما خودشان را به پایتخت اوکراین رساندند. همه این شخصیت‌ها سوار بر قطار راهی اوکراین شدند و در بحبوحه جنگ با زلنسکی در کیف دیدار کردند. اما چرا آنها قطار را انتخاب کردند؟ در این مطلب به این پرسش‌ و پرسش‌های دیگر درباره شبکه ریلی اوکراین و نقش آن در وضعیت جنگی این کشور می‌پردازیم. 

 

چرا نام شبکه ریلی اوکراین مطرح شد؟ 

پیش از بایدن گذر رهبران غرب در بحبوحه جنگ به کیف افتاده بود، اما آنچه باعث مطرح شدن شبکه ریلی اوکراین و خط آهن این کشور شد، سفر بی‌سابقه رئیس‌جمهور آمریکا به کیف بود؛ برای نخستین بار رئیس‌جمهور آمریکا به پایتخت کشوری در حال جنگ سفر کرد.

با وجود ماه‌ها برنامه‌ریزی برای این مدل سفر، چند ساعت قبل از اجرا، روسیه در جریان سفر بایدن قرار می‌گیرد. بایدن در لهستان و ساعت ۱۰ شب روز یکشنبه در شهر پرزمیشل گلونی در این کشور سوار قطار و صبح روز دوشنبه ۲۰ فوریه ساعت ۸ صبح در ایستگاه پاساریژسکی در کیف پیاده می‌شود. در این سفر ۱۰ ساعته همه هشت واگن قطار اوکراینی در خدمت مسائل امنیتی قرار می‌گیرد.

خبرنگاران همراه بایدن گوشی‌های خود را تحویل می‌دهند و سوگند می‌خورند درباره این موضوع تا زمان رسیدن به ایستگاه مقصد خبررسانی نکنند.

 

کدام سیاستمداران با قطار به اوکراین سفر کرده اند؟ 

از سفر بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده که بگذریم، اغلب رهبران غربی در طول یک سال جنگ با قطار به کیف سفر کرده اند. خانم جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، اولاف شولتس صدر اعظم آلمان، بوریس جانسون و سوناک نخست‌وزیران بریتانیا و جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا از این جمله‌اند. 

تنها رهبر گروه هفت که در این یک سال جنگ به اوکراین سفر نکرده، نخست‌وزیر ژاپن آقای فومیو کیشیدا است. در مجموع ۲۰۰ هیات دیپلماتیک برای سفر به اوکراین از شبکه ریلی این کشور استفاده کرده اند. با این حساب اوکرزالیزنیتسیا یک بزرگراه دیپلماتیک قوی و امن ایجاد کرده است! زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین کاربر دائمی خطوط راه آهن این کشور است. 

 

از خط آهن اوکراین چه می‌دانیم؟ 

راه آهن سراسری اوکراین به نام اوکرزالیزنیتسیا شناخته می‌شود. طول این شبکه ریلی ۱۵ هزار مایل معادل بیش از ۲۴ هزار کیلومتر است. اوکرزالیزنیتسیا پیش از دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و حالا یکی از امن‌ترین و کارآمدترین خطوط آهنی جهان به شمار می‌رود.

نزدیک به ۲۹ میلیون تن غلات اوکراین در سال ۲۰۲۲ به وسیله همین شبکه ریلی به خارج از این کشور صادر شده است. شبکه‌ای که در بخش استانداردهای باری رتبه هفتم جهان را دارد. 

در سال ۲۰۲۲ خطوط راه‌آهن اوکراین در مجموع بیش از ۱۷ میلیون نفر را با امنیت جا به جا کرده اند. در بخش استانداردهای حمل مسافر، اوکرزالیزنیتسیا صاحب رتبه ششم در جهان است. 

 

چرا اوکرزالیزنیتسیا رونق گرفته است؟ 

پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین هم اوکرزالیزنیتسیا صاحب جایگاهی قابل قبول ( رتبه دوازدهم در طول شبکه ) بوده است. اما پس از حمله این جایگاه محکم‌تر شده است. موشک‌های روسیه آسمان اوکراین را ناامن و خطوط پروازی را تعطیل کرده اند. اما رفت و آمد تعطیل شدنی نیست. اوکراینی‌ها می‌گویند «پیش از جنگ ما هواپیما، ماشین، اتوبوس و قطار داشتیم، اما حالا فقط قطار و ماشین داریم. پس از جنگ سفر با قطار راحت بود، اما حالا راحت و “امن” است».

کاشیمین رئیس خطوط راه آهن اوکراین می‌گوید شش ماه پیش از حمله روسیه به این سمت انتخاب شده است. او آمده تا این خطوط را بیش از پیش توسعه دهد و ناوگان را نوسازی کند، هر چند جنگ تحقق این اهداف را به تاخیر انداخته است. اما این قطارها با تامین امنیت بیش از ۴ میلیون آواره اوکراینی‌ را به شهر‌های دور از معرکه جنگ و کشورهای هم‌جوار رسانده و بیش از ۳۳۶ هزار تن کمک‌های بشردوستان را جابه‌جا کرده اند.

 

مهمترین ویژگی اوکرزالیزنیتسیا چیست؟

تامین امنیت برای هرگونه حمل و نقل خاصه در بحبوحه جنگ حتما مهمترین ویژگی یک وسیه نقلیه خواهد بود. مسئولان برای امنیت بیشتر سرعت قطارها را هم کاهش داده اند، اما این همه ماجرا نیست. آنها که از نظام ریلی اوکراین استفاده می‌کنند می‌گویند وقت‌شناسی و حرکت سر ساعت مقرر مهمترین ویژگی‌‌ این سیستم است.

در چالشی مثل سفر بایدن به اوکراین که موقعیت‌های ویژه امنیتی به وجود می‌آید، ۹۰ درصد قطارها سر وقت حرکت کرده اند و تنها ۱۰ درصد تاخیر داشته اند. توییت عذرخواهی کاشیمین در واکنش به تاخیر ۱۰ درصدی قطارها باعث خنده و شوخی کاربران آمریکایی توییتر شد.

 

آنها نوشته بودند آمتراک ( شبکه ریلی آمریکا) به‌طور میانگین تنها ۲۲ درصد سفرها را سر وقت انجام می‌دهد. این عدد در بریتانیا نزدیک به ۶۸ درصد است. 

 

دلبری‌های دیپلماتیک‌ اوکرزالیزنیتسیا!

مسئولان اوکرزالیزنیتسیا برای این که بیش از پیش قاپ سیاستمداران را بدزدند و آنها را برای حمایت از اوکراین در تقابل با روسیه مطمئن‌تر کنند، در نظام مهمان‌داری خود ترفندهایی را به کار می‌گیرند. مثلا آنها در واگن رئیس‌جمهور آلمان در سفر به کیف، گل زنبق گذاشته اند. آقای استین‌مایر به گل زنبق علاقمند است. در موردی دیگر آنها برای یکی از مقامات تزئیات واگن و لوازم جانبی پلنگی طراحی کرده اند! آقای کاشیمین نمی‌گوید واگن پلنگی مربوط به کدام سیاستمدار بوده است،‌ اما یک آدرس می‌دهد: «او به ما تانک‌های لئوپارد ۲ را داده است». آلمان یا لهستان؟ 

 

اوکرزالیزنیتسیا؛ راه نجات اوکراین

اوکراینی‌ها می‌گویند اوکرزالیزنیتسیا یک شاهراه دیپلماتیک واقعی و راه نجات اوکراین است. قطارها ارتباط اوکراین با خارج از مرزها و نقاط مختلف کشور را برقرار می‌کنند. مسئولان این شبکه در طول یک سال جنگ سعی کرده اند ۶۵ واگن به قطارهای اوکراین اضافه کنند. دو قطار جدید برای این شبکه بخرند و شش مسیر ریلی راه بیاندازند و … آنها به پوتین می‌گویند اگر برق‌ اوکراین را قطع می‌‌کند، اما موتورهای دیزلی به کار خود ادامه می‌دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها