|

فرار از جنگ، مرگ در زلزله

در بررسى رسانه‌های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین خبرگزاری رسمی عراق، شفق نیوز، الخلیج اونلاین وخبرگزاری رسمی سوریه.

فرار از جنگ، مرگ در زلزله

به گزارش شبکه شرق، شفق نیوز در گزارشی به مصاحبه با  زن عراقی پرداخته‌است که خانواده‌اش شش سال پیش زمانی که شهر موصل در شمال عراق تحت کنترل داعش بود، به دنبال سرپناهی به ترکیه فرار کردند، اما هفت نفر از اعضای خانواده او از جمله یک نوزاد بر اثر زلزله جان باختند. .

 

شفق نیوز: 

زن عراقی: از جنگ فرار کردیم تا در زلزله بمیریم

زن عراقی و خانواده‌اش شش سال پیش زمانی که شهر موصل در شمال عراق تحت کنترل داعش بود، به دنبال سرپناهی به ترکیه فرار کردند، اما هفت نفر از اعضای خانواده او از جمله یک نوزاد بر اثر زلزله جان باختند.

 رحاب طلال وقتی متوجه شد که زمین لرزه در منطقه‌ای که پدر و مادر و سایر اعضای خانواده‌اش زندگی می‌کنند رخ داده است، به آنجا شتافت، اما چیزی جز ویرانی ندید.

طلال که در استان دیگری در ترکیه زندگی می‌کند، در تماس تلفنی گفت: من نتوانستم ساختمان محل سکونت خانواده‌ام را پیدا کنم، کل منطقه با خاک یکسان شده بود.

طلال گفت که هفت نفر از 13 عضو خانواده اش کشته شده‌اند و اجساد پدر، دو برادر و چهار برادرزاده و خواهرزاده‌هایش هنوز در مقابل ساختمان فروریخته روی زمین است.

او گفت: جسدها متورم شده، این سومین روز است و اجساد هنوز در خیابان هستند، کسی آنها را جابه‌جا نکرده است. 

طلال گفت: ما عراق را ترک کردیم زیرا به دنبال صلح و امنیت بودیم. از یک فاجعه در آنجا (عراق) رها شدیم تا در اینجا با فاجعه دیگری روبه‌رو شویم… ما از جنگ فرار کردیم تا در یک زلزله بمیریم.

 

الخلیج اونلاین:

 افزایش بهای نفت برای چهارمین روز متوالی

 بهای نفت خام در معاملات روز پنجشنبه برای چهارمین روز متوالی شاهد افزایش بود.

بهای نفت برنت با 14 سنت یا 0.2 درصد افزایش به 85.26 دلار و نفت وست تگزاس اینترمیدیت با 11 سنت یا 0.2 درصد افزایش به 78.58 دلار در هر بشکه رسید.

این دو نفت خام در هفته جاری بیش از 6 درصد افزایش را ثبت کردند.

این افزایش بها نفت پس از ایجاد اختلال در بارگیری نفت خام در ترکیه در نتیجه زمین لرزه‌ای است که دوشنبه گذشته مناطق وسیعی در جنوب ترکیه را تحت تاثیر قرار داد.

 

خبرگزاری رسمی عراق:

 هیئت عراقی در واشنگتن درباره دو پرونده اساسی اقتصادی رایزنی خواهد کرد

وزارت خارجه عراق تاکید کرد که هیئت عراقی که به واشنگتن می‌رود، درباره دو پرونده اساسی اقتصادی رایزنی خواهد کرد.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که این هیئت در وانشگتن با امریکا با تمرکز بر حمایت از سیاست نقدی عراق و تبادل حمایت مالی و بانکی با هدف تقویت رویکرد دولت عراق و اقداماتش درخصوص قیمت دلار گفت‌وگو خواهد کرد.

وی اشاره کرد که گام‌های دولت برای تثبیت هویت سیاست نقدی جدید ویژه است و گفت وگو با امریکا با توجه به منافع ملی عراق انجام می شود.

الصحاف تصریح کرد که تحکیم دیپلماسی اقتصادی، ما را در مسیر مستحکم‌تر و توازن در روابط خارجی قرار می‌دهد و ما شاهد استقبال بین المللی و حمایت از سیاست‌های دولت عراق هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه عراق اظهار کرد که دیپلماسی پاسخ ملی به برنامه دولت مبتنی است و ما صدای نبض جامعه عراق با شرکا و دوستان عراق هستیم.

 

خبرگزاری رسمی سوریه: 

دیدار و گفت‌وگوی وزیر خارجه لبنان با بشار اسد

 بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، هیئتی از وزیران لبنان به ریاست عبد الله بو حبیب وزیر امور خارجه لبنان را به حضور پذیرفت.

 اعضای این هیئت مراتب تسلیت و همدردی نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان و اعضای کابینه لبنان با سوریه را ابلاغ و تاکید کردند که هدف این سفر عرض تسلیت و اعلام آمادگی برای ارائه کمک است چون لبنانی‌ها شریکان غم و اندوه سوری‌ها هستند و در کنار مردم سوریه می‌ایستند.

اعضای این هیئت شرحی درباره اقدامات و تصمیمات دولت لبنان برای ارائه کمک و هماهنگی با نهاد‌های سوری به اسد ارائه دادند و آمادگی لبنان را برای باز کردن فروگاه‌ها و بنادر خود برای دریافت کمک‌های ارسالی به سوریه از همه کشورها و طرف‌ها اعلام کردند.از طرفی دیگر رئیس جمهور سوریه از دولت لبنان به خاطر اقداماتی که برای تسهیل ورود کمک‌ها به سوریه انجام داد، تشکر کرد.اسد بر اهمیت همکری بین لبنان و سوریه در همه زمینه‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و منافع مشترک دو کشور تاکید کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها