|

رابرت مالی: از اعدام «علیرضا اکبری» شوکه شدم

نماینده آمریکا در امور ایران گفت: از اعدام علیرضا اکبری،‌ شهروند ایرانی-انگلیسی شوکه شدم. بازداشت‌های ناعادلانه جمهوری اسلامی، اعتراف‌های اجباری، محاکمه‌های ساختگی و اعدام‌ها با انگیزه‌های سیاسی باید پایان یابد.

رابرت مالی: از اعدام «علیرضا اکبری» شوکه شدم

به گزارش شبکه شرق، «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در پیامی توییتری به اعدام «علیرضا اکبری» واکنش نشان داد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «از اعدام علیرضا اکبری،‌ شهروند ایرانی-انگلیسی شوکه شدم. بازداشت‌های ناعادلانه جمهوری اسلامی، اعتراف‌های اجباری، محاکمه‌های ساختگی و اعدام‌ها با انگیزه‌های سیاسی باید پایان یابد».

صبح شنبه، ۲۴ دی مرکز رسانه قوه قضائیه خبر داد حکم علیرضا اکبری فرزند علی دارای تابعیت مضاعف ایرانی-انگلیسی که به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازای دریافت دستمزد به مبالغ ۱.۸۰۵.۰۰۰ یورو، ۲۶۵.۰۰۰ پوند انگلیس و ۵۰.۰۰۰ دلار آمریکا به مجازات اعدام محکوم شده بود، اجرا شد. 

براساس دادنامه صادره، اقدامات محکوم در سال‌های گذشته علیه امنیت ملی کشور، جاسوسی به نفع کشور انگلیس، ارتباطات با سرویس جاسوسی MI۶ و تعداد ملاقات‌های وسیع با افسران اطلاعاتی دشمن در کشورهای مختلف و مدت طولانی جاسوسی، مصداق جنایت گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور است، به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور در حد وسیع شده است.

پیش‌تر هم وزارت خارجه انگلیس به بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که از صدور حکم اعدام برای علیرضا اکبری خبر داد، واکنش نشان داده بود. روزنامه دیلی‌تلگراف به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نوشت: «ما از خانواده آقای اکبری حمایت می‌کنیم و بارها پرونده او را با مسئولان ایرانی مطرح کرده‌ایم. اولویت ما آزادی سریع او است و بر درخواست خودمان برای دسترسی فوری کنسولی تأکید کرده‌ایم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها