|

علیرضا اکبری کیست؟

علیرضا اکبری یکی از مقامات سابق وزارت دفاع به جرم جاسوسی برای انگلستان به اعدام محکوم و 24 دی ماه این حکم اجرا شد. اما او که بود و اتهامش چیست؟

علیرضا اکبری کیست؟

به گزارش شبکه شرق، علیرضا اکبری، مدتی قبل به اتهام جاسوسی علیه کشور دستگیر شد و پس از تشکیل پرونده قضایی و صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارجاع و جلسات رسیدگی با حضور وکیل متهم برگزار  و به جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شد.خبرگزاری ایرنا از او به عنوان ابر جاسوس نام برده است. 

روز شنبه 24 دی ماه،  مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که حکم علیرضا اکبری فرزند علی دارای تابعیت مضاعف ایرانی-انگلیسی اجرا شد

سابقه علیرضا اکبری

علیرضا اکبری، معاون پیشین وزیر دفاع در دولت اصلاحات، دانش آموخته صلح سازی و حفظ صلح و رئیس موسسه پژوهش های راهبردی تصمیم بود. او مسئول سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸ در زمان پذیرش قطعنامه بود و در دوران وزارت علی شمخانی در وزارت دفاع معاون بین‌الملل این وزارتخانه بود. علیرضا اکبری در سال ۸۱ بازنشسته شده و به فعالیت‌های پژوهشی و تجاری در بخش خصوصی روی آورد.

دستگیری علیرضا اکبری

بر اساس اطلاعیه وزرات اطلاعات او مدتی پیش توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و پس از طی فرآیندی طولانی دستگیر شده است. منابع رسمی در مورد زمان دقیق بازداشت هیچ اطلاعاتی منتشر نکرده اند اما شواهد نشان می دهد که او در سال 98 دستگیر شده است. 

اتهام  علیرضا اکبری به روایت وزارت اطلاعات

در اطلاعیه وزرات اطلاعات آمده است:"این جاسوس در جریان اخذ ویزا از سفارت انگلیس در تهران توسط مامورین اطلاعاتی مستقر در آن سفارت، نشان شده و مورد مصاحبه قرار می گیرد.سپس و در خلال سفر های شخصی خود به اروپا ، به استخدام تمام‌عیار سازمان جاسوسی انگلستان در می آید
علیرضا اکبری با توجه به اهمیت موقعیت و دسترسی هایش به یک جاسوس کلیدی برای سرویس اس آی اس (SIS) تبدیل می شود که همزمان توسط چندین افسر برجسته میز ایران تخلیه اطلاعاتی و هدایت می شد."

اتهام  علیرضا اکبری به روایت مرکز رسانه قوه قضاییه

"اقدامات و ارتباطات متهم با سرویس جاسوسی انگلیس را به دو مرحله می‌توان تقسیم کرد. یکی از سال ۱۳۸۳ تا ۸۸ و سپس بعد از فرار از کشور و بازگشت مجدد.او در جریان اخذ ویزا از سفارت انگلیس در تهران توسط مامورین اطلاعاتی مستقر در آن سفارت، نشان شده و مورد مصاحبه قرار می‌گیرد. در خلال سفرهای شخصی خود به اروپا، به استخدام تمام‌عیار سازمان جاسوسی انگلستان در می‌آید.

ارتباط محکوم با سرویس جاسوسی انگلیس به بهانه ارتباطات تجاری و سپس پژوهشی برقرار شده است. در این ارتباطات فرد ایرانی دیگری نیز به عنوان نشانگر سرویس اطلاعاتی حضور داشته است.او در همان زمان به اتریش سفر کرده و اولین ملاقات با افسر اطلاعاتی MI۶ با نام مستعار مارک صورت می‌پذیرد.

در پی یک رویداد که میان ایران و انگلیس رخ می‌دهد، اکبری اطلاعاتی را درخصوص اینکه ایران چه تصمیمی درباره این موضوع خواهد گرفت و چه کسی مسئول اصلی است در اختیار سرویس جاسوسی قرار می‌دهد."

اطلاعیه کامل  رسانه قوه قضاییه را در این لینک مطالعه کنید

واکنش انگلستان  

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس روز چهارشنبه پس از صدور حکم اعدام علیرضا اکبری اعلام کرد: ما در حال حمایت از خانواده آقای اکبری هستیم و تاکنون به طور پیاپی مسئله وی را با مقامات ایرانی مطرح کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اولویت اول ما اطمینان پیدا کردن از آزادی فوری وی می‌باشد. ما بارها درخواست‌مان برای دسترسی به خدمات کنسولی فوری را ابراز کرده‌ایم.

 جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس نیز در با اشاره به اینکه اکبری تبعه ایرانی - انگلیسی دارد گفت:  ایران باید اعدام علیرضا اکبری، تبعه ایرانی- انگلیسی را متوقف و وی را فورا آزاد کند. این اقدام انگیزه سیاسی دارد. او پس از اجرای حکم هم طی پیامی در توئیتر اعدام  اکبری را وحشیانه خواند و تاکید کرد که این اقدام مستحق محکوم کردن به شدیدترین شکل ممکن است.

کلورلی ادعا کرد: این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند و یاد من با خانواده علیرضا اکبری است.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به اعدام علیرضا اکبری جاسوس انگلیسی که اجرای حکم او ساعاتی پیش اعلام شد، واکنش نشان داد.نوشت که از اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی-انگلیسی متحیر شده است و  این اقدام را بی رحمانه و بزدلانه توصیف کرد که به ادعای او بدون احترام به حقوق بشر مردم ایران انجام شد.

وزیر خارجه انگلیس  اعدام «اکبری» بی پاسخ نخواهد ماند

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها