|

گزارش «شرق» از سفر نخست‌وزیر عراق به ایران

اولین سفر غیرعربی

محمد شیاع السودانی دیروز سه‌شنبه در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شد و سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، از وی استقبال کرد. این نخستین سفر خارجی السودانی به یک کشور غیرعربی در مقام نخست‌وزیری است. او پیش از این به دو کشور عربی اردن در ۳۰ آبان و کویت در دوم آذر‌ سفر کرده بود

اولین سفر غیرعربی

 شرق: محمد شیاع السودانی دیروز سه‌شنبه در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شد و سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، از وی استقبال کرد. این نخستین سفر خارجی السودانی به یک کشور غیرعربی در مقام نخست‌وزیری است. او پیش از این به دو کشور عربی اردن در ۳۰ آبان و کویت در دوم آذر‌ سفر کرده بود. پس از انجام آیین استقبال رسمی، رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق ملاقات دوجانبه‌ای داشتند و سپس در نشستی مطبوعاتی به تشریح و تبیین نتایج رایزنی‌های صورت‌گرفته برای رسانه‌ها پرداختند. چنانی که «شرق» در گزارشی پیش‌تر عنوان کرده بود یکی از مهم‌ترین محورهای سفر نخست‌وزیر عراق به امنیت در مرزهای دو کشور باز‌می‌گشت‌ کما‌اینکه برآیند اظهارات رئیسی و السودانی در نشست خبری حکایت از آن داشت که تهران و بغداد بر سر تأمین امنیت نقاط مرزی دو کشور در منطقه اقلیم در شمال عراق تمرکز دارند؛ به‌طوری‌که نخست‌وزیر این کشور التزام عراق را برای اجرای قانون اساسی مورد تأکید قرار داد و گفت: «دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب‌رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب‌رساندن به کشورهای منطقه نباشد». توسعه همکاری‌های اقتصادی در زمینه نفت و انرژی، صدور کالا و خدمات و بازپرداخت طلب ایران از دیگر محورهای گفت‌وگوهای هیئت‌های اقتصادی دو طرف عنوان شد.

توافق  برای  مبارزه  با  تروریسم

سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری با قدردانی از حضور نخست‌وزیر عراق در ایران اظهار کرد: «روابط ایران با کشور عراق روابط معمولی نیست، بلکه روابط ما ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد و این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت و دو دولت را در کنار یکدیگر قرار داده است». رئیس‌جمهور اظهار کرد: «ریشه این ارتباطات را می‌توانید در اربعین حسینی(ع) و حضور ملت‌ها از سراسر جهان اسلام به‌ویژه ملت عاشق اهل بیت عصمت و طهارت ایران اسلامی در سرزمین عراق و میزبانی بسیار عالی که دولت و ملت عراق از همه زائران به‌ویژه زائران ایرانی دارند، ببینید». وی با اعلام تشکر صمیمانه دولت ایران از میزبانی دولت و ملت عراق در آیین اربعین، تأکید کرد: «دولت عراق حاصل توافق گروه‌های سیاسی در عراق است و امیدواریم با تدبیر آقای نخست‌وزیر خدمت متفاوتی برای مردم عراق رقم بخورد». رئیسی با بیان اینکه تهران و بغداد در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی همکاری دارند، ابراز امیدواری کرد که در دوره دولت جدید همکاری‌های ایران و عراق ارتقا یابد. رئیس‌جمهور تأکید کرد: «از نظر ما و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرائم سازمان‌یافته، مواد مخدر و هر ناامنی‌ای که منطقه را تهدید کند، جزء توافقات و اراده مشترک دو کشور است». وی با اشاره به اینکه امنیت منطقه و ثبات و صلح منطقه باید به دست مسئولان و نیروهای منطقه انجام شود، اظهار کرد: «حضور بیگانگان در منطقه به‌هیچ‌عنوان امنیت‌ساز نیست بلکه خود مشکلی بر مشکلات است؛ همچنان که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق امنیت‌ساز نبود، در دیگر نقاط منطقه هم امتیاز نیست و حتما خروج آنها از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی داشته باشد». رئیسی خاطرنشان کرد: «حضور نخست‌وزیر عراق در جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است و حتما مذاکرات میان ما می‌تواند در جهت ارتقای روابط گام بلندی باشد». وی حوزه اقتصادی و تجاری را یکی از محورهای مورد مذاکره دانست و اظهار کرد:‌ «مسائل پولی و بانکی، صادرات برق و گاز از جمله محورهای مورد مذاکره است و بدون تردید این سفر و گفت‌وگوهای میان دو هیئت ایرانی و عراقی می‌تواند در جهت حل‌وفصل مسائل دو‌جانبه کمک بسزایی داشته باشد». رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «دیدگاه‌های مشترکی در روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داریم و امید است در این سفر و با تبادل هیئت‌ها میان دو کشور در این رابطه گام‌های ماندگاری برداشته شود». وی سفر نخست‌وزیر عراق به تهران را در حل‌وفصل مسائل بین دو کشور مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد که السودانی و دولت وی بتوانند در جهت حسن روابط دو کشور گام‌های بلندی بردارند.

اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق علیه دیگر کشورها استفاده شود

محمد‌شیاع السودنی در نشست خبری دیروز تأکید کرد: «دولت عراق ملزم است قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب‌رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب‌رساندن به کشورهای منطقه نباشد». وی اظهار کرد:‌ «در این دیدار در زمینه همکاری‌های امنیتی صحبت شد؛ امنیت دو کشور واحد و تکمیل‌کننده همدیگر و جدایی‌ناپذیر است و بخشی از امنیت منطقه است». نخست‌وزیر عراق ادامه داد: «دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق در این سفر حاضر است و با همتای خود دیدار خواهد داشت تا به یک مکانیسم کاری و یک همکاری میدانی برسند تا از هرگونه تنش جلوگیری و اجتناب به عمل آید». وی خاطرنشان کرد: «از نظر عراق گفت‌وگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است؛ ما بر التزام حکومت جمهوری عراق با همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌های مشترک تأکید می‌کنیم». السودانی با قدردانی از دعوت رئیس‌جمهور ایران برای سفر به تهران اظهار کرد: «امروز در تهران هستیم تا درباره روابط دوجانبه اقتصادی، سیاسی و امنیتی بحث و بررسی کنیم و آخرین تحولات بین‌المللی را بررسی کنیم». نخست‌وزیر عراق این سفر را به‌منظور تقویت روابط تاریخی ایران و عراق دانست و افزود: «ملت و دولت عراق حمایت جمهوری اسلامی علیه تروریست‌های داعش را فراموش نمی‌کنند و حضور مستشاران ایرانی که جان خود را در کنار برادران عراقی در جنگ حق علیه باطل تقدیم کردند». السودانی بر اهمیت همکاری‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر تأکید و اظهار کرد: «این دیدار‌ها ضروری است تا پایه مشترکی بین دو کشور برای عملی‌شدن توافقات ایجاد شود. پرونده اقتصادی اهمیت زیادی برای دولت جدید عراق دارد و این امور تأثیر مهمی روی امنیت دارد». وی با برشمردن توافق‌های صورت‌گرفته در دیدارش با رئیس‌جمهور ایران، افزود: «توافق کردیم تا نشست‌های کمیته اقتصادی دو کشور فعال‌سازی شده و نتایج این جلسات به کمیته عالی دو کشور منتقل شود. موضع ایران در حمایت از عراق در صادرات برق را ارج می‌نهیم و خواستار ادامه این صادرات تا تکمیل پروژه‌های عراق در تولید برق و گاز هستیم». نخست‌وزیر عراق همچنین تأکید کرد: «عراق برای پرداخت طلب‌های ایران با مکانیسم‌های خاص تلاش می‌کند و امروز در این زمینه مذاکرات خواهیم داشت». السودانی ادامه داد: «در این سفر بین وزرای نفت دو کشور در زمینه انتقال نفت خام و تسویه آن در پالایشگاه رایزنی‌هایی خواهد شد و پروژه‌های مربوط به نفت خام و مشتقات آن در این سفر و سفرهای بعدی بین دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد». وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی تأثیر مهمی روی امنیت منطقه دارد، اظهار کرد: «توافق کردیم نشست‌های کمیته اقتصادی دو کشور فعال شود».

دیدار   دوجانبه

البته رئیسی در دیدار دو‌جانبه‌ای که با السودانی داشت، روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق را روابطی متفاوت و ممتاز دانست و تأکید کرد که تقویت و تعمیق روابط دوجانبه باید به گسترش و ارتقای سطح تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای استقرار هر‌چه بیشتر صلح و ثبات در منطقه و جهان بینجامد. رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از ثبات سیاسی و تشکیل دولت جدید عراق گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره از ملت واحد و دولت قوی در عراق استقبال و حمایت می‌کند». وی با تأکید بر عزم کشورمان برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با عراق در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی، فرهنگی و امنیتی افزود: «ایران به دنبال توسعه تبادلات با عراق در عرصه‌های مختلف تجاری و نیز انرژی است و برگزاری جلسات منظم کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور می‌تواند نقش مؤثری در تحقق این هدف داشته باشد». رئیسی اظهار کرد: «روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق، روابطی متفاوت و ممتاز است و تقویت و تعمیق روابط دوجانبه باید به گسترش و ارتقای سطح تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای استقرار هر‌چه بیشتر صلح و ثبات در منطقه و جهان بینجامد». محمد‌شیاع السودانی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان، یک ماه پس از تشکیل دولت جدید این کشور،‌ تصریح کرد: «ایران در عرصه تعاملات خارجی عراق جایگاهی ممتاز و عالی دارد و روابط دو کشور به شکل مطلوب و رضایت‌بخشی در‌ حال گسترش است». نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: «تقویت کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در راستای گسترش همکاری‌ها و مناسبات بغداد و تهران بسیار مؤثر بوده و برگزاری مستمر و منظم جلسات آن ضروری است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها