|

معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم در گفت‌وگو با «شبکه شرق»:

استدلال‌های استیضاح کنندگان وزیر صمت برای رئیسی قانع کننده نبود/ از اول انقلاب، ۳۰ استیضاح مطرح شده که ۹ مورد آن به سرانجام رسیده است

معاون پارلمانی رئیس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی معتقد است که رایزنی‌ای با نمایندگان متقاضی استیضاح وزیر صمت صورت نگرفته و نشست آنان با ابراهیم رئیسی تاثیری در تغییر نظر نمایندگان نداشته است.

استدلال‌های استیضاح کنندگان وزیر صمت برای رئیسی قانع کننده نبود/ از اول انقلاب، ۳۰ استیضاح مطرح شده که ۹ مورد آن به سرانجام رسیده است
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

«وزیر صمت استیضاح نشد»؛ این خبری است که ظهر امروز رسانه‌ای شد تا تکلیف سیدرضا فاطمی امین مشخص شود و او به ریاستش بر وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه دهد. پیش از این طرح استیضاح او با ورود محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و رایزنی میان هیات رئیسه مجلس و دولت سیزدهم برای مدتی کنار گذاشته شده بود تا دولت طرح تشکیل وزارت بازرگانی را پیگیری کند. پیگیری‌ها اما به جایی نرسید و بعید است دیگر خبری از تشکیل وزارت بازرگانی باشد. همه این مسائل سبب شد تا اخبار غیررسمی از رایزنی گسترده دولتی‌ها با نمایندگان برای تداوم حضور فاطمی امین در وزارت صمت حکایت کند. موضوعی که محمدحسینی، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی در جریان گفت‌وگوی خود با «شبکه شرق» آن را رد کرده و تاکید می‌کند که جلسات برگزار شده میان نمایندگان و دولتی‌ها تاثیری در استیضاح نشده وزیر صمت نداشته است. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

آقای حسینی، مطالب مختلفی درباره چرایی استیضاح نشدن فاطمی امین مطرح شده است، به نظر شما چه عاملی سبب شد تا او وزیر صمت باقی بماند؟

روزی که رأی اعتماد به آقای صولت مرتضوی برای وزارت کار داده شد، همان روز استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد، بلافاصله با کمیسیون مربوطه جلسه داشتیم. قبل و بعد از آن هم با نمایندگان مختلف و استیضاح کنندگان و فراکسیون انقلاب اسلامی و نمایندگانی که قبل از جلسه رسمی در کمیسیون اصل ۹۰ جمع شده بودند، جلساتی برگزار شد و توضیح دادیم. یک عملکردی هم از وزارت در این مدت در اختیار نمایندگان قرار گرفت که آمار و ارقام مرکز آمار و گزارش های مرکز پژوهش‌ها در آن ارائه شد و نشانگر مسیر تحول دراین وزارت خانه بود. همین موارد باعث شد نمایندگان قانع شوند.

پیش از این هم این جلسات تشکیل شده بود و هر ۲ بار که استیضاح وزیر صمت کلید خورد نمایندگان در کمیسیون تخصصی از توضیحات وزیر قانع نشدند. نوبت اول که روز اعلام وصول استیضاح با وساطت رئیس مجلس به وزیر صمت فرصت داده شد، این بار هم استیضاح کنندگان در کمیسیون قانع نشدند و به صحن آمد. چه اتفاقی افتاده است که طی چند روز گذشته به یکباره نظر نمایندگان تغییر کرده و عملکرد فاطمی امین را مثبت ارزیابی کردند و به او مجدد رأی اعتماد دادند؟

نوبت اول قبل از اعلام وصول آقای قالیباف گفتند که دست نگه دارید و فرصت گرفت. این بار هم استیضاح کنندگان که افراد دیگری هم به آنها ملحق شدند، فرصتی برای وزیر صمت ایجاد کردند تا او رویکرد و عملکرد خودش را ارائه کند.

یعنی تا پیش از این وزیر عملکرد خودش را در جلسات قبلی که استیضاح کنندگان تشکیل داده بودند با آنها درمیان نگذاشته بود که آنها از توضیحات وزیر قانع شوند؟

برنامه هایش را درمیان گذاشته بود اما این بار جدی تر این مباحث مطرح شد و ایشان هم عملکردش را جدی‌تر توضیح داد و نمایندگان هم پذیرفتند. حتی برخی از کسانی که استیضاح را امضا کرده بودند، امروز به این جمع‌بندی رسیدند که امضایشان را پس بگیرند و گفتند در این شرایط فعلی ادامه وزارت آقای فاطمی امین به نفع کشور است، چرا که او به امور وزارتخانه اشراف کامل پیدا کرده و می‌تواند این وزارتخانه را اداره کند.

یعنی تا پیش از این نمایندگان استیضاح کننده نمی‌دانستند وزیر به امور اشراف دارد که استیضاح او را دنبال کردند و حالا یک شب به این امر واقف شدند که وزیر به انجام امور محوله اشراف دارد؟

نه! وقتی ابهامی وجود داشته باشد، به طور طبیعی از وزیر سؤال می‌شود و تذکر داده می‌شود. از اول انقلاب هم ما بررسی کرده‌ایم که ۳۰ استیضاح بوده که از این ۳۰ استیضاح، فقط ۹ مورد آن به سرانجام رسیده است؛ یعنی کمتر از یک سوم. پس طبیعی است که نمایندگان استیضاح کننده قانع شوند.

جلسه رئیس‌جمهور با استیضاح کنندگان تأثیری در این موضوع و خروجی استیضاح داشته است؟

نه تأثیری نداشته است. فردای آن روز اعلام کردند قانع نشده‌اند. اما رئیس‌جمهوری حرف های آنها را شنید که اگر اشکال عمده‌ای وجود دارد خودش درباره وزیر صمت تصمیم بگیرد. به هر حال استدلال‌هایی که استیضاح کنندگان درباره وزیر صمت داشتند برای رئیس‌جمهور قانع کننده نبود.

صحبت‌هایی وجود دارد مبنی براینکه رایزنی‌هایی انجام شده که این استیضاح در مجلس رأی نیاورد، این حرف را قبول دارید؟

رایزنی‌ها همین جلسات بوده و چیز خاص دیگری نبوده است. چه چیز دیگری می‌خواستید باشد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها