|

وزیر صمت در جلسه استیضاح: ضعف‌ها را می‌پذیرم

وزیر صمت گفت: دولت و مجلس انقلابی باید با همدلی و همراهی و کمک به یکدیگر مشکلات کشور را حل کنند؛ من ضعف‌ها را می‌پذیرم و پاسخ‌هایی دارم.

وزیر صمت در جلسه استیضاح: ضعف‌ها را می‌پذیرم

به گزارش شبکه شرق، سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی استیضاح خود ضمن قرائت نامه رئیس جمهور به نمایندگان اظهار کرد: دولت و مجلس انقلابی باید با همدلی و همراهی و کمک به یکدیگر مشکلات کشور را حل کنند؛ من ضعف‌ها را می‌پذیرم و پاسخ‌هایی دارم.

وی توضیح داد: اول باید بگوییم که ما چه چیزی تحویل گرفته‌ایم در دولت قبل ظرف چهار سال، پنج وزیر و سرپرست در وزارت صمت مدیریت داشتند این نشان می‌دهد که این حوزه پرچالش و پردردسر است. چالش‌های انبوهی که باعث تعدد حضور مدیران در این وزارتخانه شده بود. ما با مشکلات انباشته شده مواجه بودیم که باید برای آن اولویت‌بندی می‌کردیم. اعتراف می‌کنم و قبول دارم که هنوز مسائل وجود دارد، اما ما برای برداشته شدن مشکلات اولویت‌بندی کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که خبرهای خوبی دارم، به موضوع خودرو اشاره کرد و گفت: خودرو قصه پرغصه‌ای است من، شما، مردم و رهبری از وضعیت خودرو راضی نیستیم، شما جای من بودید چه می‌کردید؟ دو راه پیش‌رویم بود کنار بایستم و فقط نقض کنم، راه دیگر این‌که زیر بار مسئولیت رفته و موضوع را پیگیری نمایم؛ من مسیر دوم را انتخاب کردم.

فاطمی امین با تاکید بر این‌که باید وضعیت خودروسازی اصلاح شود، ادامه داد: حرکت مناسبی در این مدت شروع شده و ما به دنبال اصلاح روند هستیم، البته که راضی نیستیم و وضعیت را هم قابل دفاع نمی‌دانیم، اما نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: براساس برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال قرار است ثبات در تولید اتفاق بیفتد. سال گذشته سازمان بازرسی در گزارشی اعلام کرد که ۱۷۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازها به دلیل نداشتن قطعات باقی مانده‌اند. اکنون این عدد به صفر رسیده است، این امر یعنی مدیریت تولید.

وی اضافه کرد: روزانه ۵۰۰۰ خودرو تولید می‌شود که هر خودرو قطعات زیادی می‌خواهد اگر یکی از این قطعات نباشد خودرو در پارکینگ زمین‌گیر می‌شود ما توانستیم مشکل نقدینگی را حل کنیم. ۳۰۰ درصد رشد تولید خودروی کامل، ۴۷ درصد تولید وانت و ۴۵ درصد تولید ون و ۷۸ درصد تولید اتوبوس افزایش یافته است. این یعنی اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده است.

وی همچنین یادآورشد: در هفته گذشته قرعه‌کشی خودرو در سایپا حذف شد که ان‌شاءالله با تلاش‌های صورت گرفته در بقیه بخش‌ها نیز این اتفاق رقم می‌خورد. امروز خودروسازها به دنبال ارائه قسطی خودرو هستند در حالی که سال گذشته منت می‌گذاشتند. این امر یعنی تولید افزایش یافته است.

وی در ادامه تاکید کرد: بحث بعدی کیفیت خودرو است، ما هم قبول داریم که کیفیت خودرو مطلوب نیست ،اما آیا این مشکل در یکسال قابل حل است؟ اکنون بیش از ۳۰۰ پروژه تعریف شده و اتفاقات خوبی در راه است، اما قبول داریم که هنوز قابل دفاع نیست. در خصوص انحصار نیز سال گذشته سهم خودروسازان به غیر از ایران خودرو و سایپا در تولید هفت درصد بود، اما امسال به ۱۵ درصد افزایش یافته است این امر یعنی کاهش انحصار.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از حرف‌هایی که در جلسه مطرح شد و بنده از آن نمی‌گذرم و باید با پیگیری قضایی ثابت گردد این بود که شرکت بنده با آستان قدس قراردادی بسته است، بنده به صورت حقوقی این موضوع را دنبال می‌کنم و اگر اثبات شود من استعفا می‌دهم در غیر این صورت باید نماینده‌ای که این موضوع را مطرح کرد پاسخگو باشد.

فاطمی امین ادامه داد: همه ما خاطره هفت تپه و هپکو را در ذهن داریم اگر وگذاری ایران خودرو و سایپا نیز به شکل این شرکت‌ها صورت گیرد ما با هزاران هپکو مواجه خواهیم شد. برای این‌که هیچ شائبه‌ای در واگذاری این دو خودروسازی شکل نگیرد ما قیمت‌گذاری را به مرکز کانون وکلای قوه قضاییه سپردیم که شش ماه نیز طول کشید سپس در روزنامه‌ها اطلاع‌رسانی شد و یک مشتری برای ایران خودرو و دو مشتری برای سایپا مراجعه کردند که هر دو به یک منبع باز می‌گشت. ما نتیجه گرفتیم تا روش را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: زمانی که بنده تصدی این وزارتخانه را برعهده گرفتم جلوی وزارتخانه تحصن‌های مختلفی داشتیم، اما با اصلاح قواعد اکنون تحصنی وجود ندارد. ۲۰ درصد از معوقات خودروسازان کاهش یافته است، گارانتی خودرو از دو سال به سه سال افزایش یافته است و ۹ محصول جدید در حال طراحی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به آمار ارائه شده از تصادفات جاده‌ای بیان کرد: تصادفات جاده‌ای محصول چندین حوزه است که به وضعیت جاده، کیفیت خودرو، راننده و پلیس باز می‌گردد، بنده مسئولیت بخش مربوط به خودم را می‌پذیرم،  خودم نیز از همین محل آسیب دیده‌ام، اما بنده سلبریتی‌ بازی در نمی‌آورم که فقط انتقاد کنم، بلکه به دنبال راهکار هستم.

وی اضافه کرد: در حوزه معادن نیز ما دچار عقب‌ماندگی جدی در حوزه اکتشاف هستیم. مانند فرد پولداری هستیم که ۱۰۰ هکتار زمین دارد اما نمی‌داند که چه امکاناتی در این زمین وجود دارد. اولین کاری که ما در این حوزه انجام دادیم تمرکز بر شناسایی ذخائر بود ما ۳۲۰ مصوبه در حوزه معادن داشتیم که بعضا با هم متناقض بود و باعث ایجاد رانت می‌شد. ما آنها را باطل کرده و ۸۰ صفحه دستورالعمل ارائه کردیم. یکی از اتفاقات خوبی که در مزایده معادن رخ داده این است که ما صلاحیت فنی را مورد توجه قرار دادیم قبلا هر کسی پول داشت می‌توانست معدن بخرد، اما اکنون شرط صلاحیت فنی را لحاظ کردیم و بدین ترتیب تولید کننده از آنجا که هم سرمایه دارد و هم فن را می‌داند در اولویت قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در بحث ماشین‌آلات معدنی نیز ما شاهد افزایش تولید هستیم ۵۰۰۰ معدن مجوز بهره‌برداری گرفته و ۱۰ هزار مزایده دیگر نیز صورت می‌گیرد. ما ۳۰۰۰ معدن داشتیم که معلوم نبود اصلا دست چه کسانی است در راستای مبارزه با فساد اکنون این رقم به ۳۰۰ معدن رسیده است. از سوی دیگر ما بر روی شناسایی میزان برداشت از معادن نیز تمرکز کرده و بر این موضوع تاکید داریم که چقدر برداشت از معادن صورت می‌گیرد تا حقوق مردم ضایع نشود.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که فولاد یکی از محورهای استیضاح بود بیان کرد: گفته شده که در فولاد انحصار دولت وجود دارد در حالی که واقعیت ندارد. ما ۹۴ واحد فولادی داریم که دولت فقط در یکی از آنها آن هم فولاد مبارکه اصفهان ۱۷ واحد سهم دارد. آیا این انحصار است؟ یکی از افتخارات ما شفافیت در این حوزه است. در شش ماهه اول امسال ۴۲ درصد بیشتر فولاد در بورس کالا عرضه شده است. سنگ آهن نیز ۴۰۰ درصد بیشتر در بورس کالا عرضه شده است، بورس کالا یکی از شفاف‌ترین راه‌ها برای معاملات است اینها همه به معنای مدیریت است ما توانستیم قیمت فولاد را مدیریت کنیم و امسال قیمت فولاد در ترکیه ۵۰ درصد بالاتر از ایران بود.

فاطمی امین در ادامه گفت: بازار یک مفهوم گسترده است و ما باید ببینیم چقدر از آن در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت است. کالاهایی مانند لبنیات، گوشت، برنج و تخم مرغ به وزارت صمت باز نمی‌گردد. خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدیریت کالاهایی که زیرمجموعه خود بوده توانسته اتفاقات خوبی رقم بزند. بنده در شهریورماه سال ۱۴۰۰ گفتم که قیمت سیمان گران است و باید کاهش یابد عده‌ای به من خورده گرفتند که در ایران زندگی نمی‌کنند اما اکنون قیمت سیمان به ۵۰ هزار تومان رسیده است و در بورس کالا با ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی افزود: در خصوص تراکتور امسال ۵۰ درصد تولید نسبت به قبل افزایش یافته است و این منجر شده تا قیمت برخی تراکتورها ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یابد. این به معنای تنظیم بازار است، بازار با تولید تنظیم می‌شود، نه با بگیر و ببند. در بحث مبارزه با قاچاق نیز امروز بیش از ۸۰ هزار کالا شناسه گرفته است و هفت میلیارد کد رهگیری صادر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه لوازم یدکی خودرو با ۳۰ درصد تخلف و قاچاق داشتیم امسال بیش از ۲۳۰۰ میلیون کد رهگیری برای لوازم یدکی خودرو صادر شده است. ۵۰۸۰ فروشگاه به سامانه‌ای متصل شدند که کاملا تعداد ورود کالا به آن و تعداد فروش‌شان مشخص است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دوبار شایعه کردند که آقای فاطمی امین برادر خانم خود را در جاه‌های مختلف به کار گرفته است یکبار گفتند در فولاد مبارکه گذاشته است و یکبار گفتند در سازمان بورس به کار گرفته است در حالی که من اصلا برادر خانم ندارم و ایشان را در تصادف جاده‌ای از دست داده‌ام. رئیس جمهور اسطوره مبارزه با فساد است مگر می‌شود در دولت ایشان فساد باشد قطعا بنده اولین نفر در برخورد با فساد گام برخواهم داشت.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای استیضاح بحث تولید است، گفت: اگر تولید رشد کند بقیه مسائل قابل حل خواهد بود. براساس آمارهای ارائه شده رشد اقتصادی کشور در ابتدای امسال ۳.۸ بوده و بخش صنعت ۵.۱ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: تولید فولاد نیز رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است ۵.۸ درصد رشد سرمایه‌ گذاری را داشته‌ایم این یعنی فعالان اقتصادی نسبت به آینده کشور امیدوار شده‌اند. ۶۰۰۰ هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی اضافه شده است بنده به عنوان مسئول رصد اشتغال در کشور عرض می‌کنم که وزارت صمت رتبه یک اشتغالزایی را کسب کرده است و ۱۶۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است. در بحث شرکت‌های بورسی تولید کننده نیز شاهد رشد هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در فرصت اول از خود دفاع کرد و بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان مخالف استیضاح قرار داد، وی مجددا پس از اظهار مطالب نمایندگان موافق استیضاح وزیر ، فرصت دفاع از خود را دارد.

 

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها