|

گفت‌وگوی «شبکه شرق» با مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل درباره اسرا و محمدرضا پناهی

اسرا پناهی در امتحانات شهریور شرکت نکرد، رفوزه شد و دیگر در مدرسه سبلان ثبت نام نکرد/ ماجرای خودکشی محمدرضا پناهی را اصلا نشنیدم/ بخشنامه یا دستور شفاهی برای انتقال دانش‌آموزان به مراسم «سلام فرمانده» نداشتم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل درباره اخبار منتشر شده مبنی بر خودکشی محمدرضا پناهی، برادر آسرا پناهی ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت که احتمالا او هم چون خواهرش دانش‌آموز نبوده است.

اسرا پناهی در امتحانات شهریور شرکت نکرد، رفوزه شد و دیگر در مدرسه سبلان ثبت نام نکرد/ ماجرای خودکشی محمدرضا پناهی را اصلا نشنیدم/ بخشنامه یا دستور شفاهی برای انتقال دانش‌آموزان به مراسم «سلام فرمانده» نداشتم
میلاد علوی خبرنگار سیاسی شبکه‌شرق

«اسرا پناهی» نامی است که این روزها بارها و بارها شنیده است. دختری کم سن و سال که نامش به عنوان یکی از جان باختگان اعتراضات در استان اردبیل منتشر شد.  مرگی که تا این لحظه دلیلش هنوز مبهم است. او تا سال گذشته دانش‌آموز بود ولی مدیران استان اردبیل تاکید دارند که اسرا امسال برای حضور در مدرسه ثبت نام نکرده بود. ابتدا برخی اخبار از حضور او در مدرسه شاهد حکایت داشت ولی مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به «شبکه شرق» گفت که او سال گذشته دانش آموز مدرسه سبلان بوده و امسال به دلیل مشکلات خانوادگی حاضر به ثبت نام در این مدرسه نشده است. مدیران اردبیل تاکید دارند که درگذشت او ربطی به برخوردهای صورت گرفته با اعتراضات ندارد اما حداقل افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی حاضر به پذیرش روایت آنان نیستند. مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفت‌وگو با «شبکه شرق» به ارائه توضیح درباره سوالات افکار عمومی درباره آسرا پناهی و خبر خودکشی برادرش، محمدرضا پناهی پرداخت.

کلام‌الله صفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفت‌وگو با شبکه شرق با اشاره به مطالب مطرح شده درباره اسرا پناهی، دختر دانش‌آموزی که در نامش به عنوان یکی از جان‌باختگان استان اردبیل در نتیجه برخوردهای صورت گرفته با دانش‌آموزان مطرح شده بود، اظهار کرد: «مرحومه مغفوره اسرا پناهی، دانش‌آموز دوره اول متوسطه پایه نهم بوده است. سال گذشته به جهت مشکلات خانوادگی متاسفانه نتوانست در امتحانات شهریور ماه شرکت کند، در نتیجه رفوزه و مردود شد. محل تحصیل او مدرسه سبلان بوده است.»

مادر بزرگ آسرا پناهی گفت که دیگر برای ثبت نام با ما تماس نگیرید

او ادامه داد: «آسرا پناهی با توجه به اینکه رفوزه شده بود و همچنین مشکلات خانوادگی داشت، انگیزه لازم برای ثبت نام در مدرسه را نداشت. ما طرحی داریم در اردبیل تحت عنوان "بازمانده از تحصیل"، مدیر مدرسه سبلان در راستای اجرای این طرح با هزاران مشقت با خانواده آسرا پناهی تماس گرفت و آنان را به مدرسه دعوت کرد.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «پس از تماس مدیر مدرسه، مادر بزرگ آسرا پناهی به مدرسه سبلان مراجعه کرد و گفت که با توجه به مشکلاتی که ما داریم، دیگر با ما تماس نگیرید. طبق اظهارات مدیر مدرسه سبلان، متاسفانه ایشان (آسرا پناهی) محروم از تحصیل می‌شود و به جهت مشکلاتی که داشت، دیگر به مدرسه نمی‌آیند. این مطالبی است که مدیر مدرسه به ما گفت.»

مدیران مدرسه سبلان از فوت آسرا پناهی خبر نداشتند

صفری در بخش دیگری از گفته‌هایش در پاسخ به این سوال که ممکن است آسرا پناهی بدون ثبت نام در مدرسه سبلان حاضر شود یا خیر، گفت: «بعید می‌دانم. مدیران مدرسه حتی از فوت اسرا پناهی هم اطلاع نداشتند و از طریق صداوسیما و رسانه‌ها متوجه این موضوع می‌شوند. مدیر مدرسه گفت که هم کادر مدرسه و هم دانش‌آموزان از شنیدن این خبر خیلی متاسف و متاثر شدند.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه «مدرسه سبلان از آغاز شروع سال تحصیلی تا امروز به هیچ برنامه‌ای برده نشده بود»، گفت: «اینکه مدیر مدرسه برنامه‌ای اجرا کند یا خارج از مدرسه برنامه‌ای تدارک دیده شود، نبوده. دانش‌آموزان مدرسه سبلان به هیچ برنامه خارج از مدرسه‌ای برده نشده بودند.»

این مقام مسئول در استان اردبیل در پاسخ به این سوال که دانش آموزان مدرسه سبلان در کنار 4 مدرسه دیگر به مراسم سلام فرمانده برده شده بودند یا خیر، گفت: «اصلا نبودند. این مدرسه جزء آن‌ها نبود.»

دانش‌آموز بازداشتی و کشته شده نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل درباره طرح مطالبی مبنی بر حضور آسرا پناهی در مدرسه شاهد، گفت: «مدرسه شاهد یا راثی نظام، دوره دوم متوسطه است یعنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم. آسرا دانش‌آموز پایه نهم بود. وقتی پایه نهم در این مدرسه وجود ندارد، آسرا هم نمی‌توانسته دانش‌آموز این مدرسه باشد. ما با توجه به مدارک و مستنداتی که ارائه کردیم، اصلا در استان اردبیل نه تنها در مدرسه اردبیل، بلکه در دیگر مدارس هم دانش‌آموز بازداشت شده و یا کشته شدن دانش‌آموزان را نداشتیم.»

او گفت: «همه این‌ها ساخته و پرداخته رسانه‌های غربی و معاندان نظام است. امروز هم دانش‌آموزان ما با آرامش خاطر مشغول تعلیم و تربیت هستند. اولیای ما سوالاتی داشتند که با آن‌ها با متانت و صبوری صحبت شد و موضوع تمام شد.»

نام مدارسی که به برنامه «سلام فرمانده» برده شدند در خاطرم نیست

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در پاسخ به سوالی درباره نام ۵ مدرسه‌ای که بدون هماهنگی اولیا، دانش‌آموزان را به مراسم سلام فرمانده برده‌اند، گفت: «خیلی مدرسه آمده بودند. به صورت اتفاقی و با همراهی عوامل اجرایی مدرسه هم بودند. اجازه بدهید به این موضوع ورود نکنیم تا ماجرای جوسازی مثل مدرسه شاهد ایجاد نشود. ما می‌خواهیم شفاف‌سازی کنیم. به دنبال چیز دیگری نیستیم.»

صفری متذکر شد: «من الان اسم مدارس را حضور ذهن ندارم و باید از نواحی بپرسم.»

هیچ بخشنامه‌ای برای بردن دانش‌آموزان به مراسم سلام فرمانده نداشتیم

او در ادامه درباره مساله بخشنامه مدیر ناحیه یک آموزش و پرورش اردبیل به مدارس برای انتقال دانش‌آموزان به مراسم سلام فرمانده، بیان کرد: «اصلا بخشنامه‌ای وجود ندارد. اگر بخشنامه‌ای وجود داشته باشد، در فضای مجازی منتشر خواهم کرد. از خود او هم می‌توانید بپرسید. آنطور که من اطلاع دارم، هیچ بخشنامه‌ای در این حوزه صادر نشده است.»

مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل درباره تاکید علی دایی بر کشته شدن آسرا پناهی در جریان برخوردهای صورت گرفته با معترضان در اردبیل نیز گفت: «بزرگان اردبیل با آقای دایی از طریق فضای مجازی صحبت کرده‌اند. آیت‌الله عاملی هم پیام فرستاده‌اند برای علی دایی و از او برای ارائه مستندات دعوت کرده‌اند. قوه قضائیه هم اینکار را کرده است. آقای دایی جایگاه خاصی دارند، من نمی‌خواهم بیشتر از این وارد ماجرا شوم. من وظیفه دارم در حوزه خودم مراقبت کنم که خونی از دماغ دانش‌آموزی نریزد. نمی‌خواهیم پای آقای دایی را به آموزش و پرورش باز کنیم.»

علی دایی می‌تواند برای بررسی موضوع سند بخواهد

او یادآور شد: «این مسائل، مسائلی سیاسی است. بزرگان سیاسی شهر ما می‌توانند با اقای دایی وارد بحث شوند و با او صحبت کنند. آقای دایی هم می‌توانند برای اثبات ادعاهای خودش سوال کند. مسئولان ما هم باید سند ارائه کنند. از ما سوالی شود، وظیفه داریم که پاسخگو باشیم. هرچه بیشتر شفاف‌سازی کنیم، ذهن مردم بیشتر روشن می‌شود.»

صفری در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر به کما رفتن 2 دانش آموز در اردبیل در نتیجه برخوردها بیان کرد: «همه این مطالب را تکذیب می‌کنم. دانش‌آموز در حال کما و بستری در بیمارستان نداریم. اصلا چنین چیزی وجود نداشته است.»

هیچ دانش‌آموزی در اردبیل به کما نرفته است

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قبلا هم دانش آموزی در بیمارستان فاطمی اردبیل در کما بوده یا خیر، گفت: «اگر شما اسمی دارید، به ما اعلام کنید. من دارم خدمت شما عرض می‌کنم که اصلا چنین چیزی در اردبیل نداشتیم. اگر دانش‌آموزی در نتیجه برخوردها به کما برود، این دانش‌آموز همکلاسی دارد، معلم دارد، مدیر دارد، دوست و آشنا دارد. آیت‌الله عاملی هم گفتند که دانش‌آموزان خانواده دارند، آن‌ها قطعا در صورت بروز چنین اتفاقی، مدعی خواهند شد. اصلا چنین نیست. این مساله هم ساخته و پرداخته معاندان است.»

این مقام مسئول متذکر شد: «من همینجا بار دیگر خدمت شما اعلام می‌کنم که در نتیجه اتفاقات رخ داده در اردبیل، حتی یک قطره خون از دماغ دانش‌آموزان ما ریخته نشد.»

فکر می‌کنم برادر آسرا پناهی هم دانش‌آموز نباشد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل درباره خودکشی برادر آسرا پناهی، محمدرضا پناهی نیز ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «خدا شاهد است که من اینقدر درگیر مطالبم که اصلا این موضوع را نشنیدم و این برای اولین بار است که این مساله را از شما می‌شنوم. ما در حال ارائه برنامه برای بازدید و افتتاح چمن‌های مصنوعی و هفته پیوند اولیا و هفته تربیت بدنی هستیم.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «من از شما موضوع محمدرضا پناهی را شنیدم. حتما پیگیری می‌کنم ولی فکر می‌کنم که برادر آسرا هم دانش‌آموز نباشد.»

هیچ دستوری برای انتقال دانش‌آموزان به مراسم سلام فرمانده ندادم

 صفری در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه او به همراه مدیر ناحیه یک آموزش و پرورش اردبیل که از قرار معلوم دبیر کل حزب موتلفه در این استان نیز به شمار می‌رود، به صورت شفاهی به مدیران مدارس دستور داده‌اند که دانش‌آموزان را به مراسم «سلام فرمانده» منتقل کنند یا خیر نیز گفت: «خیر، هرگز چنین چیزی نبوده است. ما کسی نیستیم که دستور دهیم. در آموزش و پرورش کسی نمی‌تواند دستور دهد. من به عنوان مدیر کل با مدیران مدارس کاری ندارم که بخواهم دستور دهم. ما به صورت ستادی کار می‌کنیم. ما 19 منطقه و ناحیه داریم.»

او در پاسخ به این سوال که مدیر ناحیه یک آموزش و پرورش اردبیل چنین دستوری داده یا خیر، بیان کرد: «من خبر ندارم که او دستور داده است یا خیر. من مدیرکل‌ام. با روسای نواحی و مناطق کار می‌کنم. یک سری دستورالعمل، یک سری برنامه وجود دارد که همه با آن آشنایی دارند. مثلا یک مدیری می‌خواهد برنامه‌ریزی کند تا دانش‌آموزانش را به جایی ببرد، اقدامات قانونی‌اش را انجام می‌دهد. آیین‌نامه اجرایی دارد.»

صفری افزود: «شکر خدا این برنامه (سلام فرمانده) هم در کمال امنیت برگزار شد. من آن روز در میدان و در کنار دوستان بودم. هیچ مشکلی ایجاد نشد اما دوستان با بصیرت ما باید بدانند که مشغول بازی در میدان دشمن هستند. می‌خواهیم با خیال راحت دانش‌آموزان را جایی ببریم. چه کسی جو آرام را متشنج می‌کند؟ دشمن. باید همه ما سعی کنیم که جو جامعه را ملتهب نکنیم. صف خود را از دشمنان جدا کنیم.»

به مدرسه شاهد رفتم اما درگیری ندیدم، اما بحث‌ بود

صفری در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی درباره چرایی حضورش در مدرسه شاهد در روز چهارشنبه (روز برگزاری مراسم سلام فرمانده)، بیان کرد: «من به همه مدارس سر می‌زنم، به این مدرسه هم، همان روز چهارشنبه سر زدم. آخر وقت بود. من درگیری در این مدرسه ندیدم. گله مندی بود اما درگیری ندیدم. سه چهار نفر از خانواده دانش‌آموزان، زمانی که می‌خواستند فرزندان خود را ببرند، بحث‌هایی داشتند. با مدیر مدرسه شاهد صحبت کردند در نهایت هم قانع شدند و رفتند.»

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که شیشه‌های مدرسه در نتیجه درگیری بین اولیا و مدیران مدرسه شکسته بوده یا خیر، گفت: «اصلا نه شیشه‌ها شکسته بود نه چیز دیگری. اصلا بحثی نشده بود که کسی بیاید و شیشه‌ها را بشکند.»

اورژانس برای خانواده یکی از دانش‌آموزان به مدرسه آمد

مدیرکل آموزش و. پرورش استان اردبیل در پاسخ به چرایی حضور اورژانس در مدرسه شاهد در روز چهارشنبه نیز بیان کرد: «آن زمان من در مدرسه نبودم اما اورژانس به خاطر یکی از خانواده‌های دانش‌آموزان وارد مدرسه شده است. یکی از معلمان به 115 زنگ زد و اورژانس به مدرسه آمده بود.»

سر دادن شعار «زن زندگی آزادی» توسط دانش‌آموزان؟ من چیزی نشنیدم!

او در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به این سوال که پیشتر استاندار اردبیل به شبکه شرق گفته بود که دانش‌آموزان بعد از پایان مراسم شعار «زن زندگی آزادی» سر داده‌اند، یکی از مستندسازان اصولگرا نیز در روایت خود این موضوع را تایید کرده است. شما خبری از این ماجرا دارید یا خیر، گفت: «من اصلا چنین چیزی نشنیدم. کنار دانش‌آموزان نبودم که بخواهم بشنوم آنان این شعار را داده‌اند یا خیر. من همراهشان نبودم. چون نشنیده‌ام، تایید نمی‌کنم.»

او در خاتمه تصریح کرد: «به عنوان یک مسئول وظیفه من این است که هرکسی از من سوال کرد، شفاف‌سازی کنم. من تاکید می‌کنم که در اردبیل، یک قطره خون از دماغ دانش‌آموزان نیامده است. این مطالبی که مطرح می‌شود، برنامه معاندان نظام است. تلاش می‌کنند این آرامش را از بین ببرند. حالا دو سه روز است که آرامش در اردبیل حاکم است و مشکلی هم وجود ندارد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها