|

ابطحی: جامعه مدنی ضعیف شود، سیاست به کف خیابان می‌آید

یک فعال سیاسی گفت: برای شنیده شدن صدای اعتراض باید ابتدا از سوی حاکمیت، اراده سیاسی وجود داشت باشد، نه این‌که فقط در موقع بحران بخواهند آن را خاموش کنند، بلکه باید جنس بحران و دلیل آن درک شود.

ابطحی: جامعه مدنی ضعیف شود، سیاست به کف خیابان می‌آید

به گزارش ایسنا، یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد که جامعه مدنی از جمله زیرساخت‌های توسعه سیاسی است و می‌تواند اعتراضات را به صورت فنی بررسی کرده و آن را به حاکمیت منتقل کند.

محمدعلی ابطحی، با بیان این‌که «مسیر جمع شدن سیاست از خیابان ها در همه جای دنیا فراهم شده است»، اظهار کرد: برای شنیده شدن صدای اعتراض باید ابتدا از سوی حاکمیت ، اراده سیاسی وجود داشت باشد، نه این‌که فقط در موقع بحران بخواهند آن را خاموش کنند، بلکه باید جنس بحران و دلیل آن درک شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعد باید راهکار شنیده شدن اعتراض ایجاد شود. این همه سال درباره این موضوع صحبت شده، اما بخش‌هایی در کشور زیر بار آن نرفته است. اگر زیرساخت توسعه سیاسی ایجاد شده باشد، اعتراضات به خیابان نمی‌آید. احزاب، اصناف و جامعه مدنی از جمله زیرساخت های توسعه سیاسی هستند و آن‌ها می‌توانند اعتراضات را به صورت فنی بررسی کرده و آن را به حاکمیت منتقل کنند و حتی براساس قانون اساسی، اعتراضات جمعی را راه‌اندازی کنند. در این بین نباید نگاه به آن‌ها ابزاری باشد؛ زیرا اگر جامعه مدنی واسطه اعتراضات باشند، اعتراضات در مسیر طبیعی خود حرکت می‌کند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: سازوکار شنیده شدن صدای اعتراض در همه جای دنیا دیده شده و در کشور ما هم باید ایجاد شود. احزاب محدود نشوند و منافذ شنیده شدن صدای اعتراض مسدود نباشد؛ در غیر این‌صورت اعتراض به خیابان می‌رسد. وقتی جامعه مدنی ضعیف شود، سیاست به کف خیابان می‌آید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها