|

طرح مبارزه با بیابان‌زایی در غرب عراق با مشارکت 4 کشور

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در گزارشی به طرح مبارزه با بیابان‌زایی در غرب عراق با مشارکت 4 کشور پرداخته است.

طرح مبارزه با بیابان‌زایی در غرب عراق با مشارکت 4 کشور

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الشرق الاوسط، خبرگزاری رسمی عراق (واع)،الفرات نیوز و الجزیره.

در این میان خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در گزارشی به  طرح مبارزه با بیابان‌زایی در غرب عراق با مشارکت 4 کشور پرداخته است.

 

الفرات نیوز:

 اعلام جزئیات سند نقشه راه اداره عراق در مرحله پیش رو

سخنگوی حزب دموکرات کردستان با اعلام نهایی شدن سندی که نقشه راه اداره عراق در مرحله آینده است، برخی از جزئیات این سند را فاش کرد.

«فیان صبری» سخنگوی فراکسیون حزب دموکرات کردستان در مجلس عراق، گفت که احزاب سیاسی در مراحل پایانی تنظیم و امضای سندی هستند که در حکم نقشه راه برای تشکیل دولت جدید است.

او گفت که روز چهارشنبه هیئت مذاکره‌کننده چارچوب هماهنگی جلساتی با حضور همه احزاب در بغداد برای بررسی این سند برگزار شده است.

وی تأکید کرد که اوضاع کشور بسیار حساس است و توافقی سیاسی با حضور همه طرف‌های سیاسی درباره مرحله آینده کشور به دست آمده است.

صبری افزود که این مذاکرات و توافقات برای امضای نقشه راهی است که در حکم برنامه دولت جدید خواهد بود و تنظیم این نقشه راه به مراحل پایانی رسیده است.

وی گفت که این سند سه ماده اساسی دارد که شامل مشارکت واقعی در تصمیم‌گیری سیاسی در عراق، تضمین موازنه درون نهادهای دولتی و اداری عراق، و توافق همه طرف‌ها درباره همه مصوبات مجلس است.

 

الجزیره: 

پیروزی چشمگیر اپوزیسیون و راه‌یابی 10 نماینده شیعه به مجلس کویت

نتایج اولیه انتخابات کویت نشان‌دهنده تغییرات گسترده در ترکیب نمایندگان مجلس این کشور است.

 در این انتخابات برای اولین بار 30 نماینده که از اپوزیسیون داخلی شمرده می‌شوند وارد مجلس شده‌اند.

همچنین برای اولین بار شیعیان توانسته‌اند 10 کرسی در مجلس جدید کویت به دست آورند در حالی که احزاب اسلام‌گرا (سلفی، اخوانی و مستقل) مجموعاً 8 کرسی به دست آورده‌اند.

از نکات جالب توجه دیگر انتخاب دو نماینده که در زندان به سر می‌برند است که یکی از آنها محکوم به دو سال زندان است.

از سوی دیگر، زنان که در انتخابات سابق نتوانسته بودند به مجلس راه یابند، در این دوره دو کرسی را در مجلس از آن خود کرده‌اند.

انتخابات کویت روز گذشته در 5 دایره انتخاباتی برای انتخاب 50 نماینده از میان 305 نامزد برگزار شد.

مجلس کویت از سال 1963 تشکیل شده و هیچ قانونی در این کشور بدون تصویب مجلس و تأیید امیر صادر نمی‌شود. این مجلس اختیارات گسترده‌ای دارد که شامل تصویب قوانین یا جلوگیری از اجرای آنها و استیضاح نخست‌وزیر و وزرا و دیگر مقامات ارشد دولتی است.

 

الشرق الاوسط: 

اعضای کنگره امریکا در پی تصویب طرحی برای بستن اردوگاه الهول در سوریه

چند نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره امریکا طرحی برای رسیدگی به بحران آوارگان سوریه و حضور داعش در اردوگاه‌های این کشور پیشنهاد کردند.

این طرح که با عنوان «قانون بازداشت‌شدگان و آوارگان سوریه» تنظیم شده به طور خاص به وضعیت اردوگاه الهول می‌پردازد که حدود 56 هزار نفر اکثرا از خانواده های تروریست‌های داعش شامل زنان و کودکان زیر 12 سال در آن حضور دارند.

«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه، که از تنظیم‌کنندگان این طرح است در این باره تأکید کرد که نبود خدمات درمانی و آب بهداشتی موجب تشدید بحران انسانی و امنیتی در این اردوگاه‌ها شده و این خطر را ایجاد کرده که تروریست‌های داعش بر این اردوگاه‌ها مسلط شوند.

وی بر اهمیت تخصیص کمک‌های انسانی و نظارت دقیق امنیتی بر این اردوگاه‌ها به خصوص اردوگاه الهول تأکید کرد و گفت که در غیر این صورت، هزاران ساکن این اردوگاه به هسته‌های خفته داعش تبدیل خواهند شد.

بر اساس این طرح، یک مقام بلندپایه وزارت خارجه مسئولیت هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی برای بستن این اردوگاه‌ها را بر عهده خواهد گرفت.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

طرح مبارزه با بیابان‌زایی در غرب عراق با مشارکت 4 کشور

وزارت کشاورزی عراق از اجرای طرحی برای مبارزه با بیابان زایی در صحرای غربی عراق با مشارکت 4 کشور منطقه خبر داد.

 «ابراهیم منادی علی»، مدیر پروژه «حوض حماد» که اداره جنگل‌ها و مبارزه با بیابان‌زایی در  وزارت کشاورزی عراق آن را در منطقه القائم در غرب استان انبار اجرا می‌کند گفت که این پروژه به منظور کاهش بیابان‌زایی در منطقه صحرای غربی عراق و ایجاد برکه‌ها و استفاده از آب باران و بازگرداندن پرندگان مهاجر و حیوانات صحرایی به این منطقه است.

او گفت که این پروژه با همکاری مرکز عربی مطالعه مناطق خشک از ادارات اتحادیه عرب و با مشارکت عراق، اردن، سوریه و عربستان در زمینی به وسعت 3 میلیون و 250 هزار هکتار اجرا می‌شود و در این منطقه گیاهانی با مقاومت بالا در برابر گرما و شرایط سخت زیست‌محیطی کاشته خواهد شد.

وی افزود که در چارچوب این طرح هم‌اکنون سالانه صدهزار نهال تولید و در مناطق گوناگون برای ایجاد فضای سبز کاشته می‌شود.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها