|

دفاع رستم قاسمی از مشاور بازداشتی‌اش

اتهامات «گمانه‌زنی» است

انتشار خبر بازداشت محمدقاسم مکارم‌شیرازی، بازرس ویژه و مشاور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی که با اتهام فساد مالی روبه‌رو است، واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

اتهامات  «گمانه‌زنی» است

شرق: انتشار خبر بازداشت محمدقاسم مکارم‌شیرازی، بازرس ویژه و مشاور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی که با اتهام فساد مالی روبه‌رو است، واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. او که پیش از این هیچ اطلاعاتی درباره‌اش وجود نداشت، حالا مشخص شده دو سال پیش نامزد انتخاباتی مجلس از حوزه انتخابیه شیراز بوده و در زمان سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری از رستم قاسمی حمایت کرده است. پیش از این گفته شده بود که قاسم مکارم‌شیرازی، نوه مکارم‌شیرازی، از مراجع تقلید ساکن قم است، اما دفتر این مرجع تقلید در بیانیه‌ای اعلام کرد فرد بازداشت‌شده از فرزندان یا نوادگان او نبوده بلکه از «منسوبان» برادرش است.‌ ناگفته نماند که خبر بازداشت محمدقاسم مکارم‌شیرازی از سوی وزارت اطلاعات، پیش‌تر توسط اردشیر مطهری، نماینده مجلس افشا شد. او در توییتی نوشت: «مأموران وزارت اطلاعات، آقای مکارم‌شیرازی را «دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده‌اند». حالا هم محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیسی، خبر فوق را تأیید کرده است. اما وزیر راه و شهرسازی به جای پاسخ‌ درباره فساد و دریافت رشوه توسط بازرس ویژه و مشاورش، سکوت اختیار کرد و به گفته اردشیر مطهری خودش را به مریضی زد! اما پس از گذشت چند روز و تشدید واکنش‌ها، رستم قاسمی مجبور به واکنش شد و روز گذشته در اطلاعیه‌ای به جای عذرخواهی از مردم، به حمایت از مشاور بازداشتی‌اش پرداخت و این خبر را «اتهام» و «گمانه‌زنی» خواند! ‌در بخشی از اطلاعیه رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی که پس از چند روز سکوت منتشر شده، آمده است که این پرونده «در مراحل ابتدایی بوده و تا نهایی‌نشدن تحقیقات توسط نهادهای نظارتی و قوه قضائیه به جهت حفظ حریم خصوصی افراد هیچ‌گونه اطلاعاتی از پرونده منتشر نشده است». همچنین آقای وزیر اظهارات مطرح‌شده را «گمانه‌زنی» خوانده و گفته است «صحت و سقم آن مشخص و مورد تأیید نیست». او در ادامه از رسانه‌ها خواسته است از «گمانه‌‌زنی‌های بی‌پایه» تا قبل از اثبات اتهام در مرجع قضائی و همچنین «خدشه به آبروی افراد» خودداری کنند.

حمایت دولت از  وزیر  راه و مشاور بازداشتی‌اش!

علاوه بر وزیر راه که برای مدتی در برابر این بازداشت سکوت کرده بود و گفته شد به دلیل «کمردرد» در بیمارستان بستری شده و البته در عکسی نشان داده شد که علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت هم به عیادتش رفته است، رئیس‌جمهور هم درباره این بازداشت سکوت کرده است. اردشیر مطهری، نماینده مجلس پیش‌تر در توییتی درباره خبر یادشده افشاگری کرد و همچنین گفت موضوع کمردرد رستم قاسمی از همان روزی اتفاق افتاد که بازداشت قاسم مکارم صورت گرفت. علاوه بر توییت فوق، این نماینده مجلس در توییتی دیگر مدعی شد که در این پرونده نام‌های دیگری، از‌جمله فرزند رستم قاسمی نیز مطرح است. او نوشت: «رستم‌خان، شفاف‌سازی کن لطفا! از آقازاده چه خبر؟ از جعفری و درویش‌زاده چه خبر؟ از تربتی و یوسف پورآذر درخصوص زمین‌های پردیس بومهن چه خبر؟». مطهری همچنین در توییتی دیگر با انتقاد از سکوت رستم قاسمی درباره بازداشت مشاورش نوشته است: «رستم قاسمی از زمان بازداشت مشاور و بازرس ویژه‌اش، به جای اینکه پاسخ‌گوی ابهامات باشد روی تخت افتاده است. این درست نیست. باید بلند شود و پاسخ‌گوی سؤالات و ابهامات مردم و نمایندگان باشد». ‌این نماینده مجلس افشاکننده در آخرین توییت خود در‌این‌باره نیز نوشت: «پرسش‌هایم درباره قاسم مکارم از سوی ‎رستم قاسمی بی‌پاسخ مانده. حتما درباره صرافی عمان، رستوران زنجیره‌ای در عمان، تعامل با پسر وزیر هم ابهاماتی دارم که منتظرم کمر آقای وزیر بهتر شود». بعد از انتقادات او، عباس عبدی، روزنامه‌نگار باسابقه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در توییتی نوشت: «گرچه نهایتا نهادهای مربوطه مجبور می‌شوند درباره قاسم مکارم‌شیرازی توضیح دهند، پس بهتر است پیش از شکل‌گیری افکار عمومی اطلاع‌رسانی دقیق کنند. این درست نیست که خانمی را به اتهام عادی و آشکار به تلویزیون آورد، ولی درباره این شخص سکوت کرد. پیشنهاد می‌شود کلیپ انتخاباتی او هم منتشر شود». اشاره او به سپیده رشنو، زنی است که در مترو با زن تذکردهنده حجاب درگیر و پس از انتشار فیلمش بازداشت و اعترافات او از تلویزیون پخش شد.

 غیبت معنادار  رستم قاسمی در  یک مراسم از پیش اعلام‌شده

حالا خبر رسیده رستم قاسمی که مشاور بازداشتی خود را با صدور بیانیه‌ای مورد حمایت قرار داده، روز گذشته با وجودی که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه، قرار بوده در مراسم رویداد فناورانه صنعت ساختمان حاضر باشد، از حضور در این مراسم امتناع کرده است. ‌دیروز هم در بیانیه حمایتی صادرشده در پاسخ به منتقدان از‌جمله برخی از نمایندگان مجلس درباره اتهامات و بازداشت مشاور خود، با رد این موضوع مدعی شده «در یک سال گذشته اقدامات مهمی برای بستن گلوگاه‌های فساد در حیطه وزارت راه و شهرسازی انجام شده است که بعضا با تبلیغات سنگین تخریبی برای کندشدن این روند مواجه شده و اخیرا خبر منتشرشده درباره یکی از مشاوران این‌جانب و تحقیق درباره اتهامات فرد مزبور به وسیله دستگاه نظارتی درون دولت موجب سوءاستفاده دشمنان نظام و تخریب کارکنان خدوم وزارت راه و شهرسازی خصوصا جوانان انقلابی و پرکار وزارتخانه شده است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها