|

لحطه به لحظه با اخبار - روز دوم؛

در عراق چه خبر است؟

مقتدی صدر اعلام کرد ازعرصه سیاسی عراق کناره گیری می کند اما این اعلام موجب نشد برخی از طرفداران او خیابان های عراق را ترک کنند. در حال حاضر صبح سه‌شنبه، فقط ورودی‌های منطقه خضراء شاهد درگیری میان نیروهای امنیتی و آشوبگران هوادار مقتدی صدر است.

در عراق چه خبر است؟

لحظه به لحظه با تحولات عراق - روز دوم

 

به گزارش شبکه شرق، مقتدی صدر اعلام کرد ازعرصه سیاسی عراق کناره گیری می کند اما این اعلام موجب نشد برخی از طرفداران او خیابان های عراق را ترک کنند. او در بیانیه‌ای از کناره‌گیری همیشگی خود از فعالیت‌های سیاسی خبر داد.

(روز اول https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-854619)

در حال حاضر صبح سه‌شنبه، فقط ورودی‌های منطقه خضراء شاهد درگیری میان نیروهای امنیتی و آشوبگران هوادار مقتدی صدر است. شب گذشته نیز، جز در منطقه خضراء در مرکز بغداد، شهر بصره نیز شاهد درگیری‌های پراکنده‌ای بود و دیگر مناطق عراق آرام و بدون حادثه بود.

 

تعداد کشته های حوادث عراق به 30 تن رسید

خبرگزاری رویترز از افزایش شمار تلفات جانی درگیری‌های روز دوشنبه در عراق به ۳۰ کشته و ۷۰۰ زخمی خبر داد. از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره رخدادهای عراق، خواستار توقف خشونت‌ها شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پزشکی عراقی گزارش داد که در درگیری‌های دوشنبه در منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق، ۳۰ تن کشته شدند که گفته می‌شود از این تعداد، شماری نیروهای امنیتی هستند.

همچنین گزارش شده که شمار زخمی‌های این درگیری‌ها نیز به ۷۰۰ تن رسیده است که ۱۱۰ تن از آن‌ها نیروهای امنیتی هستند.

درگیری‌ها در عراق پس از یورش حامیان جریان صدر به منطقه سبز بغداد و ورودشان به کاخ ریاست جمهوری در پی کناره‌گیری مقتدی صدر، رهبر این جریان از سیاست آغاز شد.

 

تعطیلی سراسری عراق

شبکه الجزیره هم گزارش داد که دولت عراق امروز سه شنبه را روز تعطیل همه ادارات و نهادهای رسمی این کشور اعلام کرد.

 

اعتصاب غذای صدر

از سوی دیگر حسن العذاری، رئیس فراکسیون مستعفی جریان صدر در پارلمان عراق گفت، مقتدی صدر اعلام کرده "تا زمانی که خشونت و استفاده از سلاح متوقف شود"اعتصاب غذا می‌کند.

این اطلاعیه صدر پس از پایان مهلت ۷۲ ساعته‌ای که روز جمعه گذشته به دادگاه عالی برای انحلال پارلمان داده بود، اعلام شد.

 

مذاکرات برای آرام کردن اوضاع

همزمان با ادامه ناآرامی‌ها، منابع آگاه به الجزیره گفتند که در حال حاضر مذاکراتی بین مقامات دولتی و رهبران در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و جریان صدر در حال انجام است.

به گفته این منابع، مذاکرات کنونی در حال بررسی دستیابی به توافقی است که منجر به آتش بس در منطقه سبز شود.

 

سازمان ملل

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد، اعلام کرد که وی با نگرانی اخبار را دنبال می‌کند.

گوترش خواستار «آرامش و خویشتن‌داری» در عراق شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: دبیرکل با نگرانی اعتراضات جاری در عراق را که طی آن تظاهرکنندگان وارد ساختمان های دولتی شدند، دنبال می‌کند.

وی گفت: گوترش "به طور ویژه نگران گزارش‌های تلفات درگیری‌ها است و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد اقدامات فوری برای توقف تشدید و اجتناب از هرگونه خشونت انجام دهند."

 

دادگاه فدرال

درحالی که ناآرامی‌ها در اطراف منطقه سبز از صبح امروز سه شنبه همچنان ادامه دارد، دادگاه فدرال عراق قرار است طی امروز حکم خود را درباره درخواست صدر برای انحلال پارلمان اعلام کند.

 

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: هم اکنون تمامی پروازهای ایران به سمت عراق تا اطلاع ثانوی لغو شده و هیچ پروازی از سمت ایران به عراق انجام نمی شود.

 

اعزام زائران ایرانی به عراق متوقف شد

مدیرکل نظارت عتبات سازمان حج و زیارت از توقف اعزام کاروان‌های زیارتی به عراق در پی ناآرامی‌های داخل این عراق، خبر داد.

حمیدرضا محمدی درباره وضعیت اعزام زائران به عراق با توجه ناآرامی‌ها در داخل این کشور و همچنین شرایط زائرانی که هم اینک در این کشور به سر می‌برند، توضیح داد: اعزام کاروان‌ها فعلا لغو شده است. زائران ایرانی در عراق نیز در صحت و سلامت هستند و هماهنگی‌های لازم  انجام شده است.

او همچنین گفت: برای برگشت زائران به کشور نیز ان‌شاء‌الله تدبیر لازم انجام خواهد شد.

عراق از ظهر روز دوشنبه، پس از انتشار بیانیه مقتدی صدر که از دنیای سیاست خداحافظی و اعلام کرد که همه دفاتر وابسته به خود، جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کند، منطقه سبز عراق شاهد افزایش تنش و تحرکات هواداران مقتدی صدر و تشدید تدابیر امنیتی شد.

همزمان، فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد که در همه استان‌ها و مناطق این کشور از ساعت ۱۹ عصر دوشنبه (به وقت محلی) تا اطلاع ثانوی، قانون منع تردد برقرار می‌شود.

وزارت کشور و ستاد اربعین نیز از زائران اربعین درخواست کردند تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند. همچنین اعلام شد که مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق بسته شده است.

 

همه سفرهای اتوبوسی به مرز عراق لغو شد

داریوش باقر جوان گفت: هم اکنون هیچ اتوبوسی از سمت ایران به سمت پایانه‌های مرزی به ویژه مهران برای جابه‌جایی زائران حرکت نمی‌کند و از شب گذشته اتوبوس‌هایی که در بین راه بودند بازگردانده شدند.

به گفته مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری، تعدادی اتوبوس در پایانه‌ها به ویژه مهران برای زائرانی که وارد ایران شده مستقر کرده‌ایم تا مسافران را بازگردانند.

او می‌گوید: هیچ نگرانی بابت کمبود ناوگان وجود ندارد و از ظرفیت اتوبوس‌ها در استان‌های هم جوار برای جابه جایی زائران استفاده کرده‌ایم.

باقرجوان گفت: سازمان راهداری آمادگی کامل برای جابه‌جایی زائران را دارد تابع دستورات وزارت کشور، وزارت خارجه و ستاد اربعین است.

 

تلاش برای بازگشت ایرانیان از عراق با یک پرواز فوق‌العاده

خوشخو، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: هم اکنون تمامی پروازهای ایران به سمت عراق تا اطلاع ثانوی لغو شده و هیچ پروازی از سمت ایران به عراق انجام نمی شود.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی اظهار کرد: در حال تلاش و هماهنگی برای انجام یک پرواز فوق العاده به منظور بازگرداندن ایرانیان از عراق و بغداد هستیم که هم اکنون در فرودگاه حضور دارند. امیدواریم این پرواز امروز انجام شود.

 

حرکت قطار تهران - کربلا لغو شد

روابط عمومی شرکت راه‌آهن اعلام کرد: قطار ترکیبی تهران - کربلا که قرار بود 11 صبح سه‌شنبه 8 شهریور از تهران به مقصد کربلا حرکت کند، به علت بسته شدن مرز شلمچه و بر اساس اطلاعیه وزارت کشور مبنی بر بسته بودن مرزهای کشور عراق و خودداری از سفر به این کشور، تا اطلاع ثانوی لغو شد.

 

انجام ۲ پرواز فوق العاده به فرودگاه نجف برای بازگرداندن زائران ایرانی

«حسن خوشخو» روز سه‌شنبه افزود: امکان پرواز فوق العاده به بغداد وجود ندارد، ضمن اینکه تمامی پروازها از ایران به سمت دو فرودگاه عراق در نجف و بغداد متوقف است.

وی توضیح داد: با هدف جابه‌جایی مسافرانی که اکنون در فرودگاه نجف در انتظار بازگشت به کشور هستند، دو پرواز فوق‌العاده توسط هواپیمایی آتا به فرودگاه نجف انجام می‌شود تا مسافران را از عراق بازگرداند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی درباره اینکه آیا تخمین زده شده است چه تعداد مسافر از طریق مرزهایی هوایی به عراق رفته و چه تعداد پرواز برای بازگرداندن مسافران کافی است، گفت: با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، با هماهنگی با سفارت ایران در عراق، برنامه‌ریزی برای بازگرداندن مسافران در دستور کار است، طی امروز و فردا با انجام ۲ پرواز فوق‌العاده مسافران از فرودگاه نجف به تهران منتقل می‌شوند.

 

پیام سید حسین صدر به طرف‌های درگیر در عراق: سلاح‌ها را زمین بگذارید

آیت الله سید حسین صدر همه طرف های سیاسی و اجتماعی را به کنار گذاشتن سلاح و توقف تنش و حملات که منجر به کشته و زخمی شدن شماری در مناطق مختلف عراق شده، دعوت کرد و گفت:

انتظار می رود احزاب و فعالان جامعه، عراق را بسازند؛ نه آتش شعله ور کنند که تنش های سیاسی هر چقدر تشدید شود، بهتر از گلوله و نفرت است.

آیت الله سید حسین با اشاره به اینکه همه کسانی که اکنون درگیر هستند از یک کشور، دین و فرزندان یک پدر و مادر و برادر یکدیگر هستند و جنگ بین برادران غیر منطقی و غیرانسانی است و در دین جایگاهی ندارد، همه آنها را به گفت وگو و آرامش و خاموش کردن شعله فتنه فراخواند و گفت: اگر چاره ای نبود، سکوت بهتر و ماندن در منزل سودمندتر و به تقوا نزدیک تر است.

 

حضور زائران ایرانی در محله‌های امن عراق/ مسیرها در این کشور هنوز شرایط تردد ندارد

میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین: کسانی‌که در داخل عراق هستند در محله‌های امنی حضور دارند.

به آن‌ها گفته‌ایم در همان محل‌هایی که هستند حضور داشته باشند چراکه مسیرها هنوز از نظر ما شرایط لازم برای تردد ندارد.

مسافران ایرانی نبایستی فعلاً به مرزها مراجعه کنند.

 

مقتدی صدر کنفرانس خبری برگزار می‌کند

رسانه‌های وابسته به صدر از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مقتدی صدر در حنانه نجف اشرف خبر دادند.

 

خبرگزاری رویترز از افزایش شمار تلفات جانی درگیری‌های روز دوشنبه در عراق به ۳۳ کشته و ۷۰۰ زخمی خبر داد. از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره رخدادهای عراق، خواستار توقف خشونت‌ها شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پزشکی عراقی گزارش داد که در درگیری‌های دوشنبه در منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق، ۳۳ تن کشته شدند که گفته می‌شود از این تعداد، شماری نیروهای امنیتی هستند.

 

مقتدی صدر در نشست خبری 

مقتدی صدر در سخنرانی جنجالی با پذیرش مسئولیت های خشونت های ۲۴ ساعت گذشته عراق، ضمن تشکر از تلاش های نیروهای امنیتی عراق و حشدالشعبی به معترضین و حامیان خود یک ساعت فرصت داد تا منطقه سبز بغداد را ترک کنند.

گزیده‌هایی از سخنرانی مقتدی صدر:

عراق اسیر فساد بود اسیر خشونت نیز شد.

آنچه در عراق اتفاق افتاده یک انقلاب نیست.

به نیروهای امنیتی و جمعیت مردمی درود می فرستم.

حشدالشعبی هیچ ارتباطی با وقایع اخیر ندارد.

من با شرم در مقابل مردم عراق سر خم می کنم و از آنها عذرخواهی می کنم.

 من از آنچه در عراق اتفاق می افتد ناراحت هستم

 من از مردم عراق عذرخواهی می کنم

قاتل و مقتول هر دو در جهنم هستند. ضرر کننده اصلی تنها مردم هستند. این چه بد انقلابی‌ست.

 اگر جناح ها قبلاً منحل می شدند، همانطور که بارها خواسته ایم، به صحنه فعلی نمی رسیدیم.

 

الجزیره: اثر گذاری سخنان صدر

افراد مسلح و تظاهرکنندگان در حال خروج از منطقه سبز بغداد هستند. تظاهرکنندگان مطیع مقتدی صدر، شروع به عقب‌نشینی از تحصن منطقه سبز کردند.

 

خیابان‌های بغداد پس از پایان ممنوعیت رفت و آمد و خروج حامیان جریان صدر از منطقه سبز بغداد

 

 

سامان‌دهی زائران در مرز مهران در پی ناآرامی‌های عراق

فرزاد شریفی از سامان‌دهی زائران اربعین حسینی در مرز مهران در پی ناآرامی‌ها در عراق خبر داد و گفت: با توجه به ناآرامی‌های پیش آمده در کشور عراق و بسته شدن مرز مهران، این اداره‌کل تمهیدات لازم را برای اسکان و اقامت زائران در نظر گرفته است.

 

دعوت صدر به توقف خشونت، بالاترین سطح ملی گرایی است

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق : سخنرانی صدر، مسئولیت اخلاقی و ملی را برعهده همه می گذارد تا از مقدرات عراق حفاظت و تشدید سیاسی و امنیتی را متوقف و گفت وگوی فوری برای به نتیجه رسیدن برای حل بحران را آغاز کنند.

دعوت مقتدی صدر، برای توقف خشونت بالاترین سطح ملی گرایی و اهتمام به خون شهروند عراق است.

 

منع آمد و شد در عراق لغو شد

شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که حامیان جریان صدر به محض پایان سخنرانی رهبر این جریان و درخواستش برای پایان اعتصاب صدری‌ها، درحال خروج از منطقه سبز بغداد هستند.

با آغاز خروج حامیان صدر از منطقه سبز بغداد، فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در بیانیه‌ای لغو مقررات ممنوعیت آمد و شد در بغداد و دیگر استان‌های عراق را اعلام کرد.

 

بغداد به حالت عادی بازگشت

فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز (سه شنبه) از پایان ممنوعیت رفت و آمد در تمامی استان‌های این کشور پس از سخنرانی سید مقتدی الصدر خبر داد. 

 

عقب‌نشینی کامل افراد مسلح از منطقه سبز بغداد

 

موکب‌ها برای اسکان زائران اربعین حسینی فعال هستند

معاون امور استان‌های وزات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با توجه به بسته شدن مرز‌های خروجی ایران به سمت کشور عراق، بیش از ۵۴ زائرسرا و ده‌ها موکب برای ارائه خدمات مناسب به زائران اربعین حسینی فعال است.

تمام ظرفیت‌های اقامتی استان‌های مرزی از قبیل مجتمع‌های گردشگری برای ارائه خدمات به زوار ابا عبدالله الحسین (ع) بکار گرفته می‌شود.

 

خروج افراد مسلح از منطقه سبز بغداد

 

 

ساعت بازگشت مسافران از عراق اعلام می‌شود

مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: هماهنگی برای انجام دو پرواز فوق‌العاده با هدف بازگرداندن ایرانیان در عراق، در حال انجام است و ساعت دقیق این پروازها به‌زودی اعلام می‌شود.

به‌دنبال ایجاد ناآرامی‌ها و تحولات سیاسی اخیر در عراق، از روز گذشته مرزهای ایران به سمت این کشور بسته شده است و سازمان هواپیمایی هم اعلام کرد که حداقل تا امشب هیچ پروازی به سمت نجف و بغداد نخواهیم داشت.

 

سید مقتدی صدر: مطیع اوامر مرجع خود، «آیت‌الله حائری» هستم

رهبر جریان صدر عراق به «السومریه» گفت: هیچ تماسی با گروه‌های سیاسی در کار نیست. من برای همیشه، سیاست را کنار گذاشتم و دیگر سراغ آن نخواهم رفت. من مطیع امر مرجع خود، آقای حائری هستم.

 

مرزهای عراق تا اطلاع ثانوی بسته خواهند بود

معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان گفت: مرزهای استان برای عبور زائران باز نشده و همچنان بسته هستند.

 

وزیر کشور برگزاری راهپیمایی اربعین را منوط به آرامش در عراق دانست

وزیر کشور در رابطه با آخرین تصمیم گیری‌ها در خصوص راهپیمایی اربعین، برگزاری آن را منوط به آرامش در عراق دانست و گفت: رایزنی با مسئولان عراقی در این زمینه ادامه دارد.

 

 مرزهای عراق برای تردد زائران باز شد

رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق از بازگشایی مرزهای این کشور برای عبور زائران خبر داد.

 

مرز مهران باز شد

استانداری ایلام اعلام کرد: پس از بازگشت شرایط به حالت عادی در کشور عراق مرز بین المللی مهران به روی زوار باز شد.

بر اساس این گزارش زوار اسکان داده شده در استان می‌توانند هم‌اکنون با مراجعه به مرز بین المللی مهران به کشور عراق جهت سفر به عتبات عالیات اقدام کنند

 

رئیس ستاد مرکزی اربعین: امنیت و آرامش در عراق حاکم شده است

مرز های هوایی و زمینی عراق آماده بازگشایی است و پرواز ها انجام خواهد شد.

ساعات عبور زائرین از مرز های زمینی پس از اطمینان کامل تا ساعاتی دیگر اعلام میشود.

 

مرز خسروی و شلمچه باز شد

طبق اعلام مسئولان استانی و انتظامی، دو مرز شلمچه و خسروی که از عصر دیروز به‌خاطر ناآرامی‌های عراق بسته بود، بازگشایی شد.

 

پروازهای کربلا از سر گرفته می‌شوند

معاون سازمان هواپیمایی اعلام کرد بازگشایی پروازهای ایران به عراق، به محض اعلام رسمی وزارت کشور و امور خارجه به این سازمان، انجام خواهد شد.

 

بازگشایی تمامی جاده‌ها و خیابان‌های مسدود شده در بغداد

به دنبال بازگشت آرامش به عراق درپی خروج حامیان جریان صدر از منطقه سبز در مرکز بغداد، فرماندهی عملیات مشترک عراق از بازگشایی خیابان‌های مسدود شده در این شهر خبر داد.

 

هم اکنون اجتماع زوار در مرز مهران

 

مرزهای مهران، قصرشیرین و چذابه به روی زائران اربعین باز شد

سه مرز مهران، قصرشیرین و چذابه به روی زائران #اربعین باز شد و زوار می توانند با مراجعه به این مرزها به کشور عراق و عتبات عالیات سفر کنند.

 

وزیر کشور: زائران عتبات عالیات می‌توانند در امنیت تردد کنند

احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: مرز هوایی باز است، امنیت خوبی در این زمینه برقرار است و زائران عتبات عالیات می‌توانند تردد کنند.

صرف بازگشایی مرز کافی نیست و تردد از مرزهای زمینی با حصول اطمینان از امنیت زوار برقرار می‌شود.

 

صدور مجور برای پروازهای ایران-عراق

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با تاکید بر تلاش برای تسهیل شرایط زائران کربلا گفت: تا این لحظه دو شرکت درخواست پرواز دادند که در حال سیر مراحل صدور مجوز برای آنها هستیم.

 

پادشاه اردن: ما حامی بغداد هستیم

پادشاه اردن امروز در تماس تلفنی با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق بر تمایل کشورش برای حمایت از بغداد تأکید کرد.

 

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی: وضعیت در عراق به سمت عادی شدن در حرکت است

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت که طی ساعات آینده در مورد زمان عبور از مرزهای زمینی اطلاع رسانی می‌شود.

 

وحیدی: مردم برای سفر زمینی به عراق کمی صبر کنند

وزیر کشور با بیان اینکه خوشبختانه ناآرامی‌های عراق با دوراندیشی و عقلانیت مسئولان آن کشور رو به برطرف شدن است، گفت: وضعیت در عراق در حال آرام شدن است و امیدواریم وضعیت هرچه زودتر به حالت عادی برگردد و نگرانی های بوجود آمده کاملا مرتفع شود.

 

رئیس جمهور عراق خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی شد

برهم صالح رئیس جمهور عراق سه‌شنبه شب در سخنرانی تلویزیونی خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی شد.

 

تهدید نخست‌ وزیر عراق به کناره‌گیری از قدرت

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق سه‌شنبه شب در سخنانی تهدید کرد که در صورت ادامه آشوب و هرج و مرج در این کشور از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها