|

فرانسه: توافق هسته ای با ایران، منافع اسرائیل را رعایت می کند

رئیس جمهوری فرانسه به نخست وزیر اسرائیل گفت پاریس در هر توافق جدیدی با ایران، منافع اسرائیل را رعایت خواهد کرد.

فرانسه: توافق هسته ای با ایران، منافع اسرائیل را رعایت می کند

رئیس جمهوری فرانسه به نخست وزیر اسرائیل گفت پاریس در هر توافق جدیدی با ایران، منافع اسرائیل را رعایت خواهد کرد.

او گفت که نسخه جدیدی از توافق هسته ای با ایران "منافع اسرائیل" را رعایت خواهد کرد.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون این موضوع را در مکالمه تلفنی با "یائیر لاپید" نخست وزیر اسرائیل مطرح کرد.

ماکرون به نخست وزیر اسرائیل گفت همچنان تمایل دارد تلاش ها برای دست یابی به توافق با ایران را ادامه دهد؛ توافقی که منافع امنیتی اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه را رعایت کند".

جزئیات این مکالمه روز دوشنبه میان سران فرانسه و اسرائیل را کاخ الیزه (دفتر ریاست جمهوری فرانسه) منتشر کرد.

 

مذاکرات احیای برجام هم اکنون در مراحل پایانی خود است. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است ایران به طرح پیشنهادی اروپا، پاسخ معقول و منطقی داده و همه در انتظار پاسخ آمریکا هستند.

امریکا در حال رایزنی با اسرائیل درباره توافق احیای برجام است.

امریکا در دوره ریاست ترامپ، از توافق برجام خارج شد و تحریم ها علیه ایران را بازگرداند. با انتخاب جو بایدن به ریاست دولت امریکا، ایران و گروه 1+4 و امریکا، از ابتدای سال 1400  مذاکرات احیای برجامی را آغاز کردند. هدف مذاکرات، بازگشت امریکا به عضویت برجام، رفع تحریم های ضدبرجامی امریکا علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت های هسته ای برجامی است.

روز یکشنبه قبل نیز سران فرانسه، آمریکا، آلمان و بریتانیا در نشست مجازی اینترنتی، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. یکی از موضوعات مهم دیدار، بررسی مذاکرات هسته ای احیای برجام با ایران بود.

دولت امریکا در دوره ریاست دونالد ترامپ، از توافق هسته ای (برجام) خارج و تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال کرد. به دنبال این اتفاق، ایران هم گام به گام از تعهدات هسته ای برجامی اش فاصله گرفت.

بعد از انتخاب جو بایدن در امریکا، مذاکرات وین برای احیای برجام آغاز شد. هدف این مذاکرات بازگشت امریکا به عضویت در برجام، رفع تحریم های ضدبرجامی امریکا علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت های هسته ای برجامی است.

اسرائیل مخالف برجام و مذاکرات احیای این توافق است زیرا معتقد است این توافق از شدت تحریم ها و فشارها علیه ایران می کاهد و نتایج عکس خواهد داشت. اسرائیل خواهان منع کامل غنی سازی اورانیوم ایران است.

اسرائیل بارها گفته است به برجام و توافق احیای آن متعهد نیست و هیچ گزینه ای از جمله نظامی را در برابر فعالیت هسته ای ایران، بعید نمی داند.

ماکرون ضمن تاکید بر ادامه آتش بس در غزه دوباره از وضعیت "صلاح الحموری" وکیل فلسطینی فرانسوی زندانی در اسرائیل سوال کرد. 

این وکیل تحت "بازداشت اداری" است. این نوع بازداشت اجازه می دهد فرد بازداشت شده بدون تفهیم اتهام یا محاکمه، نامحدود در بازداشت بماند.

اسرائیل، این وکیل را به فعالیت در جبهه خلق / مردمی آزادیبخش فلسطین" متهم می کند اما او این اتهام را قبول ندارد.
جبهه خلق / مردمی آزادیبخش فلسطین دارای زمینه مارکسیستی است که اسرائیل و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می دانند.

قبلا وزارت خارجه فرانسه خواستار آزادی الحموری شده بود تا بتواند آزادانه در زادگاه و اقامتگاه خود یعنی شهر قدس زندگی کند و به همسر فرانسوی و دو کودکش اجازه سفر به اسرائیل و دیدار با او را بدهد.

اسرائیل مانع از سفر همسر فرانسوی الحموری می شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها