|

مخالفت کمیسیون صنایع مجلس با تشکیل وزارتخانه جدید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در رابطه با موضوع تفکیک وزارت صمت و فرصت دو ماهه مجلس به دولت که رو به اتمام است، اصلا موضوع تفکیک وزارت صمت مطرح نیست.

مخالفت کمیسیون صنایع مجلس با تشکیل وزارتخانه جدید

 

به گزارش ایلنا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی که واردات در کنار تولید و صادرات باشد و در افق دید این‌ها قرار گیرد کشور در معرض واردات بی‌رویه قرار نخواهد گرفت. ما در تاریخ ۱۲ بار این وزارتخانه‌ها را تفکیک و ادغام کردیم و بعد از آسیب‌شناسی‌هایی که در کمیسیون انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد.

معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با موضوع تفکیک وزارت صمت و فرصت دو ماهه مجلس به دولت که رو به اتمام است، گفت: ببینید در طرحی که در مجلس وجود دارد اصلا موضوع تفکیک وزارت صمت مطرح نیست، بلکه محتوای طرح این است که دو اختیار را از وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی جدا کرده تا با ادغام این‌ها وزارتخانه جدیدی تشکیل شود. در این طرح هم وزارت صمت و هم وزارت جهاد کشاورزی بدون تغییر و تحول به کار خود ادامه خواهند داد و وزرای آن‌ها به قوت خود باقی هستند؛ صرفاً دو اختیار از این مجموعه‌ها جدا شده و یک وزارتخانه جدید تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: این طرحی است که در مجلس وجود دارد، دولت هم تاکنون هیچ لایحه‌ای نداده است و صرفاً نسبت به این طرح که براساس قانون باید اعلام رضایت و موافقت کند، موافقت و رضایت خود را اعلام کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه اظهار داشت: ما در کمیسیون از تمامی صاحب‌نظران این حوزه اعم از بخش خصوصی، اندیشکده‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس و ... فارغ از موافق یا مخالف بودنشان دعوت کردیم، در واقع همه کسانی که می‌توانستند در این زمینه نظر بدهند دعوت شدند و نظرهای مثبت و منفی خود را با استدلال در کمیسیون تشریح کردند. در پایان یک رأی‌گیری استمزاجی در کمیسیون صورت گرفت که نتیجه آن مخالفت کمیسیون صنایع با تفکیک بود.

پاشایی بهرام درخصوص علت و چرایی مخالفت کمیسیون صنایع با این اقدام، اظهار داشت: علت این مخالفت این است که در شرایط کنونی چه تغییر و تحول مهمی رقم خورده است؟ آیا نرخ ارز در کشور ما تغییر قابل توجهی داشته؟ آیا سیاست های بازرگانی ما تغییر کرده؟ یا هر اتفاق دیگری، در مجموع چه اتفاقی وجود دارد که ما یک ساختار جدید ایجاد کنیم و این اتفاق یا موقعیت جدید و مهم را به این وزارتخانه بسپاریم. 

وی افزود: از این سوی دیگر وقتی که واردات در کنار تولید و صادرات باشد و در افق دید این‌ها قرار گیرد کشور در معرض واردات بی‌رویه قرار نخواهد گرفت. ما در تاریخ ۱۲ بار این وزارتخانه‌ها را تفکیک و ادغام کردیم و بعد از آسیب‌شناسی‌هایی که در کمیسیون انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد.

عضو کمیسیون صنایع همچنین خاطرنشان کرد: در این مساله باید مجموع شرایط کلان کشور را ببینیم اما متاسفانه گاهی روی جزئیات متمرکز می‌شویم. الان شرکت‌های دانش بنیان را داریم که می‌خواهیم کمک کنیم قدرت بگیرند و توانمند شوند، از سوی دیگر حوزه صنایع ما در این سال‌ها تحت تاثیر تحریم خوب فعالیت کرده و پیشرفت کرده است، اگر این‌ها را تفکیک کنیم و ببریم یک گوشه‌ای و اجازه دهیم یک عده بروند آنجا جمع شوند و واردات انجام دهند؛ اتفاقی که می‌افتد این است که اگر حتی تحریم رفع شود و درآمدهای دلاری وارد کشور شود، این منابع مالی ما درست مدیریت نخواهد شد و سرازیر می‌شود به سمت واردات در آن وزارتخانه جدید و صنایع ما را زمین خواهد زد و مجددا به نقطه اول باز می‌گردیم. کمیسیون صنایع برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، با موضوع مخالفت کرد و در رأی‌گیری استمزاجی که داشتیم تنها یک نفر موافق این مساله بود.

نماینده مردم مرند و جلفا در ادامه اظهار داشت: بنابراین من فکر می‌کنم که سران قوا و دولتمردان باید بنشینند و به دور از بعضی حرف و حدیث‌ها و اتفاقات از دید حکمرانی به این مساله نگاه کنند و افق کلان کشور را ببینند که آیا این اتفاق به صلاح است یا نه، اگر نظر شخصی من را بخواهید اصلا به صلاح کشور نیست که این کار را انجام دهیم.

پاشایی بهرام ابراز داشت: به جای این کار تفکیک ما می‌توانیم معاونانی در حد وزیر داشته باشیم و برویم به سمت اینکه در انتصابات دقت و سختگیری اعمال کنیم، باید ساختار دیوانسالاری‌مان را دچار تغییر و تحول کرده و با اصلاحات به سمت کارآمدی و اثرگذاری مثبت پیش برویم.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها