|

از ضارب سلمان رشدی چه می‌دانیم؟ / لبنانی - آمریکایی آرام!

روز جمعه دوازدهم اوت ناگهان نام پسر لبنانی - آمریکایی سر زبان‌‌ها افتاد؛ هادی مَطَر.

از ضارب سلمان رشدی چه می‌دانیم؟ / لبنانی - آمریکایی آرام!

سحر طلوعی- روز جمعه دوازدهم اوت ناگهان نام پسر لبنانی - آمریکایی سر زبان‌‌ها افتاد؛ هادی مَطَر. او خونسرد و آرام خودش را به صحنه همایش ادبی چاتاکوا رسانده و ضربات متعدد چاقو را به تن سلمان رشدی نشانده بود. اما تا اینجا درباره این ضارب چه می‌دانیم؟ 

 

هادی مطر کیست؟ 

این پسر ۲۴ ساله در نیوجرسی آمریکا و از پدر و مادری لبنانی به دنیا آمده است. او ساکن فیرویو است. به بوکس علاقمند است و در آوریل امسال در باشگاه بوکس نورث برگن نیوجرسی ثبت نام کرده است. او در هفته سه تا چهار بار به این باشگاه سر می‌زند و تمرین می‌کند.

هادی صاحب صفحاتی در انواع پلتفرم‌های اجتماعی است و در آنها علاقمندی خود را به حزب‌الله لبنان و سران آن نشان داده است.

 

والدین هادی مطر که هستند و درباره‌اش چه می‌گویند؟

حسن مطر و سیلوانا فردوس پدر و مادر هادی هر دو اهل یارون در جنوب لبنان هستند. آنها سال‌ها پیش به آمریکا مهاجرت می‌کنند. پدر هادی ۱۰ سال پیش از مادرش جدا می‌شود، به یارون باز می‌گردد و به کشاورزی و دامداری مشغول می‌شود. 

حسن مطر جواب خبرنگاران را درباره هادی نمی‌دهد. او خود را درون خانه‌اش حبس کرده و این چند روز پذیرای هیچ کس نبوده است.

سیلوانا فردوس مادر هادی می‌گوید از وقتی پسرش به لبنان بازگشته و با پدرش ارتباط گرفته اخلاقش تغییر کرده است: وقتی هادی برگشت آمریکا دیگر آن پسر سابق نبود؛ منزوی و درون‌گرا شده بود. مطر در سال ۲۰۱۸ در یارون با پدرش دیدار داشته است.

خانم فردوس می‌گوید پدر هادی همواره معترض بود چرا پسرش مطابق اصول اسلامی تربیت نشده است. بیشتر دعوای ما سر این موضوع بود. فردوس معتقد است هادی مسئول رفتارش است، اما باورم نمی‌شود کسی را با چاقو زده باشد.

 

یارون کجاست و شهردار آن چه می‌گوید؟

یارون در جنوب لبنان شهری در نزدیکی مارون الراس است؛ منطقه‌ای در نفوذ حزب‌الله لبنان. شهروندان یارون از قدیم کشاورز و دامدار بوده اند. اغلب آنها به آمریکا و استرالیا مهاجرت کرده و برخی بازگشته اند.

علی قاسم تحفه شهردار یارون می‌گوید اهالی اینجا هادی مطر را لبنانی و یارونی به حساب نمی‌آورند. او آمریکایی است و فقط والدینی لبنانی دارد. هادی به اینجا رفت و آمد ندارد. اهالی یارون اقدام او را تایید نمی‌کنند. 

حزب‌الله لبنان هم اظهار نظری درباره مطر نداشته است. 

 

دوستان هادی درباره او چه می‌گویند؟

مربی و هم‌باشگاهی‌های هادی مطر در نیوجرسی او را پسری ساکت و آرام و منزوی توصیف می‌کنند. بچه‌های باشگاه نورث برگن می‌گویند محیط این باشگاه بسیار دوستانه است، اما هادی در مدتی که اینجا بوده با کسی حرف نزده و قاطی نشده است؛ او همیشه توی خودش بود.

 

پای هادی چگونه به همایش ادبی چاتاکوا باز شد؟

داده‌های ماموران پلیس می‌گوید او سوار بر اتوبوس از فیرویو در نیوجرسی راهی بوفالو در نیویورک شده است. 

هادی از بوفالو تا محل برگزاری همایش ادبی چاتاکوا سوار بر خودروهای اینترنتی بوده است. پلیس می گوید هنوز معلوم نشده شب را در کجا گذرانده و در ساعات منتهی به زمان برگزاری مراسم کجا بوده است. 

او با عبور از درهایی که مجهز به سنسور تشخیص لوازم فلزی نبوده اند وارد محل برگزاری همایش شده است.

 

هادی هنگام بازداشت چه چیزهایی داشته است؟

در گزارش‌های منتشرشده قید شده او هنگام دستگیری، مقداری پول نقد بدون کیف پول، گواهینامه‌ جعلی و دو کارت نقدی هدیه ویزا داشته است و به محض حضور نیروهای پلیس گفته به وکیل نیاز دارد و از پاسخ دادن به پرسش ماموران سرباز زده است.

ماموران FBI از خانه هادی کامپیوتر و کتاب‌هایش را ضبط کرده اند. آنها همچنین تعدادی چاقو در خانه او پیدا کرده و با خود برده اند.  

 

هادی چگونه به رشدی ضربه زده است؟

دادستان منطقه چاتاکوا، جیسون اشمید می‌‌گوید ۱۰ ضربه چاقو به بدن سلمان رشدی نشسته است؛ ۳ ضربه به سمت راست گردن، ۴ ضربه به شکم و یکی به ران، یکی بازو و یکی هم به قفسه سینه. 

در این ضربات کبد و چشم راست رشدی آسیب شدید دیده است. احتمال تخلیه چشم راست وجود دارد. عصب بازوی راست قطع شده است.

 

واکنش دادستان چاتاکوا چیست؟

جیسون اشمید می‌گوید بر اساس اطلاعات ما هادی مطر پیش از این سابقه محکومیت نداشته است. در صورت محکومیت بابت اقدام به قتل سلمان رشدی مجازات ۳۲ سال حبس برای او در نظر گرفته می‌شود. 

جیسون اشمید معتقد است حمله او به رشدی، هدفمند و از پیش برنامه‌ریزی شده بوده است. هرچند خود هادی مطر در نخستین جلسه دادگاه که برای تفهیم اتهام برگزار شده درباره انگیزه‌اش از این کار حرفی نزده است. او خودش را بی‌گناه می‌داند. 

جلسه دوم دادگاه هادی مطر قرار است در روز نوزدهم اوت برگزار شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها