|

«شرق» از جلسه مشترک هماهنگی مجلس و دولت گزارش می‌دهد

نشستی مشترک به امید رهایی از فشار اقتصادی

نشست مشترک هماهنگی دولت و مجلس هر چند‌وقت یک‌بار به میزبانی دولت یا مجلس برگزار می‌شود که در این جلسات و نشست‌های مشترک، دغدغه‌ها و مشکلات روز کشور به شور و مشورت بزرگان قوا گذاشته می‌شود. امروز عصر هم همان‌طور‌که احمد امیرآبادی و محمدرضا دشتی، اعضای هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کردند؛ قرار است ساعت 18:00 اهالی پاستور میزبان بهارستان‌نشینان شوند و این نشست مشترک میان اعضای هیئت‌رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های مجلس با اعضای کابینه دولت با حضور رئیس‌جمهور و رئیس مجلس برگزار شود.

نشستی مشترک به امید رهایی از فشار اقتصادی
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

 نشست مشترک هماهنگی دولت و مجلس هر چند‌وقت یک‌بار به میزبانی دولت یا مجلس برگزار می‌شود که در این جلسات و نشست‌های مشترک، دغدغه‌ها و مشکلات روز کشور به شور و مشورت بزرگان قوا گذاشته می‌شود. امروز عصر هم همان‌طور‌که احمد امیرآبادی و محمدرضا دشتی، اعضای هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کردند؛ قرار است ساعت 18:00 اهالی پاستور میزبان بهارستان‌نشینان شوند و این نشست مشترک میان اعضای هیئت‌رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های مجلس با اعضای کابینه دولت با حضور رئیس‌جمهور و رئیس مجلس برگزار شود. به گفته امیرآبادی، قرار است در این نشست مشترک «مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور و همچنین موضوع بودجه به بحث و بررسی گذاشته شود». امیرآبادی توضیح داد که در این جلسه رؤسای کمیسیون‌های مجلس نیز به ارائه دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت و دغدغه‌های روز جامعه را به سمع و نظر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه خواهند رساند. محمدرضا دشتی هم در تشریح جلسات امروز گفته است: «روز یکشنبه ساعت ۶:00 صبح جلسه هیئت‌رئیسه مجلس به ریاست آقای قالیباف برگزار خواهد شد و در ساعت 12:00 تا 14:00 نیز جلسه شورای هماهنگی مجلس با حضور هیئت‌رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها با موضوع همکاری و تعامل با دولت برگزار می‌شود». در ‌نهایت ساعت 18:00 هم منتخبان مجلس به پاستور می‌روند تا با حضور در این جلسه مشترک، هماهنگی‌های لازم را درقبال موضوعات مورد ‌بحث که در پیش‌جلسه تعیین کرده‌اند، با دولت داشته باشند.

‌جلسات مشترک  دولت  و  مجلس  دوره‌ای  برگزار  می‌شود

علاوه بر دو عضو هیئت‌رئیسه مجلس، محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور هم در توضیح جلسه فوق در گفت‌وگویی با «شرق» گفت‌ امروز پیش‌جلسه‌ای قبل از جلسه عصر برگزار می‌شود تا موضوع جلسه اصلی مشخص شود.

او در پاسخ به اینکه آیا در جلسه فوق موضوعات و دغدغه‌های اقتصادی کشور هم مطرح خواهد شد، توضیح داد که موضوعات اقتصادی قطعا از جمله مواردی است که در این جلسه مشترک از سوی نمایندگان بیان می‌شود. جوکار ادامه داد: «علاوه بر آن روی مباحث مربوط به حوزه قانون‌گذاری و طرح‌ها و لوایحی که از سوی نمایندگان مجلس و دولت ارائه می‌شوند، تمرکز خواهیم داشت».

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بیان کرد که «جلسات شورای هماهنگی پیش از این هم برگزار می‌شده‌اند و این اولین بار نیست که چنین جلساتی برگزار می‌شوند».

او توضیح داد: «این جلسات مشترک به‌صورت دوره‌ای یا به دعوت مجلس یا دولت یا حتی قوه قضائیه برگزار می‌شوند. مثلا دو هفته پیش مجمع استان‌ها با رئیس‌جمهور جلسه داشت و با توجه به مشکلاتی که در حوزه اقتصاد و مشکلات اجتماعی داریم، این مسائل در جلسات مربوطه مطرح می‌شوند».

جوکار در پاسخ به اینکه ممکن است رئیس‌جمهور به دلیل اطلاعات نادرست اطرافیان در جریان مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های جامعه قرار نگیرد، آیا سعی می‌کنید به‌صورت واقع این دغدغه‌ها و مشکلات را به رئیس‌جمهور انتقال دهید، بیان کرد: «قطعا هم دولت و هم مجلس از اوضاع و شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور باخبرند و در قالب طرح‌ها و لوایح سعی داریم راه‌حلی برای برون‌رفت از مشکلات پیدا کنیم».

‌ حرکت  دولت  مثل  کسی  است که  روی  تردمیل  می‌دود  و مسافتی  طی  نمی‌شود

اگر‌چه این نشست مشترک دولت و مجلس عصر امروز برگزار می‌شود‌ اما این جلسه با جلسات گذشته تفاوت فاحشی دارد. این روزها کشور در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد و فشار آن بر دوش مردم سنگینی می‌کند و همین فشار، فضای متفاوتی را نسبت به جلسات قبل ایجاد کرده است. وخامت اوضاع آنجا خودنمایی می‌کند که حتی مجلس‌نشینان همسو با دولت هم به دلیل وعده‌های محقق‌نشده دولت و نابسامانی شرایط اقتصادی و جامعه در حال گسست، زبان به انتقاد گشوده‌اند. به حدی که حتی مجتبی ذوالنور، نماینده حامی دولت هم صدایش را بلند کرده و با حمله شدید به رئیسی، حرکت دولتش را مثل حرکت کسی دانسته که روی تردمیل می‌دود اما به جایی نمی‌رسد!

مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت مجلس 11 مرداد در نطق میان‌دستور خود از تریبون علنی مجلس خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «نمایندگان مجلس ارزشی، انقلابی و دلسوز هستند ولی به‌مثابه دانه‌های پراکنده یک تسبیح هستند و هیئت‌رئیسه باید به‌عنوان نخ اتصال و انسجام، کارآمدی لازم را به مجلس بدهد و نقش لازم را ایفا کند؛ امروز کدام برنامه و طرح مشترک بین مجلس و دولت به‌عنوان میثاق مشترک وجود دارد که ما براساس آن مطالبه‌گری و مشکلات مردم را پیگیری کنیم؟».

ذالنور خطاب به رئیس‌جمهور، بیان کرد: «تحرک، روحیه انقلابی و منش شما موجب تشکر است اما امروز حرکت دولت مانند حرکت کسی است که روی تردمیل می‌دود و مسافتی طی نمی‌شود؛ امروز نقطه (‌الف‌) و (‌ب‌) شما کجاست که ارزیابی کنیم پیشرفتی در امور اتفاق افتاده یا خیر؟ آقای رئیس‌جمهور! یک‌چهارم فرصت خدمت شما گذشت، آیا یک‌چهارم اهدافی که باید طی کنید، وصول شده است و به آن رسیده‌اید؟ فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرد».

‌ هشدار  کریمی قدوسی  به  رئیسی برای  برکناری  مخبر  از معاون‌اولی / ماندن او  برای  یک  ساعت  هم  ضرر  است

علاوه بر او، نماینده مجلس دیگری که این روزها زبان به انتقاد از دولت رئیسی گشوده و به دلیل حمایت‌ها و نزدیکی پیش از این با دولت سیزدهم، انتقاد و هشدار اخیرش به دولت درباره معاون‌اول رئیس‌جمهور خودنمایی می‌کند، محمدجواد کریمی‌قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس است. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن انتقاد از ناکارآمدی معاون‌اول رئیس‌جمهوری خواستار برکناری او شد.

کریمی‌قدوسی، نماینده چند دوره مجلس و فعال سیاسی اصولگرا، در توییتی نوشته است: «رئیس‌جمهور محترم تأکید دارم بنا بر مشاهدات عمومی، جناب مخبر از توانایی لازم برای این جایگاه برخوردار نیست؛ ایشان برای حفظ فردایش هزینه می‌کند و از قدرت مدیریت راهبردی تهی‌دست است و توانایی اقناع جامعه را ندارد. ماندن ایشان برای یک ساعت هم ضرر است».

بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی خاص کشور و فشار تحریم‌ها و بلاتکلیفی نتیجه مذاکرات و برجام و... انتظار می‌رود هم دولت و هم مجلس با نگاهی واقعی به شرایط جامعه در جلسه‌ای مشترک که مبنای هماهنگی حرکت قطار انقلاب روی ریل قانون‌گذاری است، شرایطی را برای مردم فراهم کنند تا روزنه‌ای برای نفس‌کشیدن آنها ایجاد شود و از فشار موجود رها شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها