|

در غزه چه خبر است؟

ارتش اسرائیل در عملیاتی به نام «صبح صادق» بعد از ظهر جمعه (5 اوت) مواضع نیروهای سرایا القدس وابسته به جهاد اسلامی در شمال نوار غزه را هدف قرار داد.

در غزه چه خبر است؟

ذلفا معیل- ارتش اسرائیل  در عملیاتی به نام «صبح صادق» بعد از ظهر جمعه (5 اوت) مواضع نیروهای سرایا القدس وابسته به جهاد اسلامی در شمال نوار غزه را هدف قرار داد. 

ارتش اسرائیل تأکید کرد که در ادامه حملات خود به مواضع جنبش جهاد اسلامی 6 نقطه وابسته به این جنبش را در نوار غزه بمباران کرده است.

در این حمله دو فرمانده بلندپایه گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، از جمله «تیسیر الجعبری»، فرمانده یگان شمالی، شهید شده‌اند. 

 

تیسیر الجعبری که بود؟

الجعبری در ۱۸ ژانویه ۱۹۷۲ متولد شد، اسم کامل وی «تیسیر محمود الجعبری» و لقب وی «ابومحمود» بود. وی از خاندان الجعبری است، خاندانی که «احمد الجعبری» مرد شماره دو گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس که در سال ۲۰۱۲ ترور شد نیز وابسته به همین خانواده است.

 الجعبری فرمانده منطقه شمالی گردان‌های قدس و از سال 2019، پس از ترور فرمانده سابق منطقه شمالی در حمله‌ای مشابه، عضو شورای عالی نظامی شاخه نظامی جهاد اسلامی بود.

یگان شمالی گردان‌های قدس از مهم‌ترین یگان‌های نظامی به لحاظ اثرگذاری در تشکیلات نظامی جهاد اسلامی است.

تیسیر از کودکی به جهاد اسلامی پیوست و مسوول شورای دانش‌آموزی این جنبش شد. 

ابومحمود چندین بار در زندان‌های رژیم صهیونیستی زندانی شد و پس از امضای توافق اسلو در سال ۱۹۹۳، چندین بار نیز به دست دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان بازداشت شد. الجعبری پیش از این در سال‌های 2012 و 2014 نیز از تلاش اسرائیل برای ترور جان سالم به در برده بود

 

واکنش دبیر کل جنبش جهاد اسلامی از تهران

در واکنش به ترور الجعبری، «زیاد النخاله»، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی در گفتگویی زنده با شبکه المیادین از تهران  تأکید کرد که امروز آزمونی جدی برای نیروهای مقاومت برای رویارویی با اقدامات خصمانه اسرائیل است و افزود: «ما عازم جنگ می‌شویم و از خداوند برای مجاهدان توفیق طلب می‌کنیم و ضربه‌ای دردناک به اسرائیل خواهیم زد».

او خواستار یکپارچگی نیروهای مقاومت شد و تأکید کرد که جهاد اسلامی هیچ خط قرمزی ندارد و هیچ وساطتی را نمی‌پذیرد و از پای نمی‌نشیند.

وی افزود که ملت فلسطین باید توانایی خود در رویارویی با اسرائیل را ثابت کند و تأکید کرد که کسی که دشمنی را آغاز کرده باید مسئولیت کامل اقدام خود را بپذیرد.

 

دومین روز تنش در نواز غزه

در دومین روز تنش در نواز غزه، گروه‌های مسلح فلسطینی مجموعه‌ای از راکت‌ها را به سمت شهرک‌های صهیونیستی اطراف نوار غزه شلیک کردند.

به گزارش الجزیره، آژیر خطر در سدیروت و عسقلان و شهرک‌های اطراف نوار غزه فعال شده است.

همزمان یک مقام در جهاد اسلامی به الجزیره گفت که تاکنون هیچ صحبتی درباره متوقف کردن تنش یا وساطتی در این باره انجام نشده و اوضاع به سمت تنش بیشتر می‌رود.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که تاکنون 30 حمله با 55 موشک به بیش از 40 هدف وابسته به جهاد اسلامی انجام شده است.

اسرائیل همچنین از شلیک حدود 160 راکت از نوار غزه خبر داده و تأکید کرده که حدود 60 راکت را سامانه گنبد آهنین منهدم کرده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل همچنین از دستگیری 20 فلسطینی در کرانه باختری که 19 نفر آنها از جهاد اسلامی هستند در شب گذشته خبر داد.

شب گذشته سخنگوی جهاد اسلامی تأکید کرد که در اولین مرحله پاسخ خود به ترور «تیسیر الجعبری» و دیگر شهدای حمله امروز اسرائیل، بیش از 100 راکت به سمت تل آویو و شهرهای مرکز اسرائیل شلیک شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که 80 موشک از غزه شلیک شده است که 46 فروند آن به اراضی اشغالی اصابت کرده و بقیه موشک ها رهگیری شده اند. 

گردان شهدای الاقصی و تیپ الناصر صلاح الدین هم مسئولیت موشک باران پایگاه نظامی "ناحل عوز" و شهرک "کفر عزه" را بر عهده گرفته اند.

 

استفاده از 16 تُن مواد منفجره برای حمله به 14 نقطه در نوار غزه

نشریه عبری «یدیعوت اخرونوت» اعلام کرد که در حمله روز گذشته اسرائیل به نوار غزه 14 هدف و 16 تُن مواد منفجره به کار گرفته شده است.

این نشریه عبری تأکید کرد که در عملیات اسرائیل که در ساعت 16 و 16 دقیقه به وقت محلی آغاز شد، 16 تُن سلاح و مواد منفجره به 14 هدف متعلق به جنبش جهاد اسلامی شلیک شده است.

این نشریه مدعی شده که این حمله اقدامی پیش‌دستانه برای جلوگیری از اجرای عملیاتی ضد زرهی‌‌های اسرائیل در مرز غزه بوده که جهاد اسلامی در هفته‌های گذشته برای اجرای آن برنامه‌ریزی کرده بود.

این گزارش افزوده که ارتش اسرائیل بعد از پاسخ جهاد اسلامی نیز از جنگنده‌ها و توپخانه و پهپادهای هجومی خود برای زدن 24 هدف در نوار غزه استفاده کرده است.

همزمان نشریه عبری هاآرتص تأکید کرد که عملیات جاری در نوار غزه مدتی طول خواهد کشید.

این نشریه به نقل از یک منبع بلندپایه نظامی افزود که تمرکز در این حملات بر نیروهای جنبش جهاد اسلامی است و حملات بیش از چند ساعت طول خواهد کشید.

در این راستا، وزیر دفاع اسرائیل 25 هزار نیروی ذخیره را به خدمت فراخواند.

 

واکنش حزب الله لبنان

 حزب الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای بر ضرورت یکپارچگی نیروهای مقاومت فسلطینی در برابر اقدامات خصمانه اسرائیل تأکید کرد.

در بیانیه حزب الله لبنان آمده است:«ملت فلسطین در سال‌های طولانی مقاومت ارزشمندترین داشته‌های خود را فدا کرده و این جنایت دهشتناک اسرائیلی موجب تضعیف آنان نخواهد شد و بلکه بر عزم آنان در ادامه مسیر تا تحقق پیروزی و آزادی خواهد افزود».

حزب الله لبنان تأکید کرده که یکپارچگی نیروهای مقاومت فلسطینی عامل اصلی برای پیروزی بر دشمن است و افزوده که موضع ثابت و دائم حزب الله حمایت از ملت مظلوم فلسطین و مقاومت شجاعانه آنان برای آزادی زمین و اسرا و تحقق اهداف مشروعشان است.

 

تعداد شهدا و زخمی ها 

وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرد در حملات اسرائیل که از دیروز آغاز شده است، ۱۳ نفر شهید و ۹۰نفر دیگر مجروح شده‌‌اند. طبق این اعلام، یک دختربچه پنج‌ساله در میان شهداست.

خبرگزاری فلسطینی شهاب: شمار شهدای حمله امروز (شنبه) رژیم صهیونیستی به «خان یونس» در جنوب غزه به دو نفر رسید.

 

آخرین خبر تا لحظه تنظیم گزارش

شبکه «المیادین»: پروازها از آمریکا به سرزمین‌های اشغالی در پی وقوع درگیری‌ها متوقف شده است.

رادیو ارتش اسرائیل: به‌دنبال شلیک راکت از غزه به سمت شهرک اشکول،  دو نظامی صهیونیست در اشکول مجروح شده‌اند.

خبرنگار الجزیره: آژیر هشدار در شهرک سدیروت در شمال غزه و شهرک های نیرعوز، ساعد و نیریم در شرق نوار غزه به صدا درآمده است.

خبرنگار المیادین: مقاومت فلسطین در حملاتی موشکی و خمپاره ای، شهرک های اسرائیلی را هدف قرار داده است.

جهاد اسلامی : در عملیات «وحدت میادین نبرد» گردان های قدس در پاسخ به تجاوزات جاری، تل آویو، فرودگاه بن گوریون، اشدود، بئرشبا، عسکلون، نتیووت و سدروت را با ۶۰ موشک هدف قرار دادند.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها