|

صعود ۳ نامزد به دور نیمه‌نهایی انتخاب نخست‌وزیر جدید انگلیس

در چهارمین دور رأی‌گیری برای انتخاب جانشین بوریس جانسون، «کمی بادنوک» آراء لازم را برای صعود به مرحله نیمه‌نهایی کسب نکرده از ادامه رقابت‌ها جا ماند.

صعود ۳ نامزد به دور نیمه‌نهایی انتخاب نخست‌وزیر جدید انگلیس

به گزارش روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، در چهارمین دور رأی‌گیری برای تعیین جانشین بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس که چندی پیش به‌دلیل زنجیره‌ای از رسوایی‌ها کناره‌گیری خود را اعلام کرد، "کمی بادنوک"، آراء لازم برای صعود به مرحله بعد را کسب نکرد و با کسب 59 رأی از دور رقابت‌ها حذف شد.

ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق انگلیس در این میدان رقابت که حالا سه نامزد دارد همچنان پیشتاز است و در این رأی‌گیری توانست با کسب سه رأی دیگر تعداد آراء خود را به 118 افزایش دهد. پنی موردانت با کسب 10 رأی بیشتر نسبت به دور قبل 92 رأی کسب کرده در جایگاه دوم قرار گرفت. لیز تراس، وزیر امور خارجه هم با کسب 15 رأی دیگر نسبت به دور قبل 86 رأی را کسب کرد و به دور نیمه‌نهایی راه یافت.

ازآن‌جایی که بادنوک به جناح راست تمایل دارد حامیان وی می‌توانند در رأی‌گیری امروز چهارشنبه به‌سمت تراس حرکت کنند، که این باعث حذف موردانت از رقابت‌ها می‌شود.

پس از مشخص شدن دو نامزد دارای بیشترین حمایت در گروه پارلمانی محافظه‌کاران امروز چهارشنبه، قرار است آن‌ها برای رأی‌گیری پستی به حدود 200 هزار نفر از اعضای حزب معرفی شوند. نتیجه رأی‌گیری نهایی قرار است در 5 سپتامبر (14 شهریور ماه) اعلام شود. برنده احتمالاً در همان روز توسط ملکه به نخست‌وزیری منصوب می‌شود.

نتیجه رأی‌گیری‌های صورت‌گرفته در یک هفته اخیر نشان می‌دهد که ریشی سوناک از تأیید و حمایت بالایی میان نمایندگان حزب محافظه‌کار برخوردار است و شانس زیادی برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری دارد. بیشتر هواداران تام توگندهات که اخیراً از ادامه رقابت‌ها جا ماند، به اردوگاه ریشی سوناک ملحق شده‌اند.

«ناظم زهاوی» جانشین سوناک در دولت مستعفی بوریس جانسون و «جرمی هانت» وزیر سابق بهداشت هم پیش از این از دور رقابت‌ها حذف شده بودند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها