|

جانشین نخست وزیر انگلیس ۱۴ شهریور اعلام می‌شود

رئیس فراکسیون حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس خبر داد که فرآیند تعیین جانشین بوریس جانسون را کوتاه و جانشین نخست وزیر را تا ۱۴ شهریور مشخص می‌کند.

جانشین نخست وزیر انگلیس ۱۴ شهریور اعلام می‌شود

رئیس فراکسیون حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس (کمیته ۱۹۲۲) از تغییر در رویه برگزاری انتخابات برای تعیین رهبر جدید حزب خبر داد که فرآیند تعیین جانشین بوریس جانسون را کوتاه و جانشین نخست وزیر را تا ۱۴ شهریور مشخص می‌کند.

«گراهام بردی» عصر دوشنبه پس از جلسه اعضای کمیته ۱۹۲۲ اعلام کرد که طبق رویه جدید نامزدهایی که برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند به حمایت ۲۰ تن از نمایندگان حزب نیاز دارند. این رقم در گذشته ۸ تن بود و راه یافتن چهره‌های علاقه‌مند به شرکت در انتخابات آسان‌تر بود.

«بردی» تصریح کرد که هر کدام از نامزدها برای راه یافتن به دور بعدی انتخابات به ۳۰ رای نیاز دارند. طبق رویه حزب محافظه‌کار انتخابات در چندین مرحله توسط نمایندگان حزب انجام و سرانجام دو نامزد باقی‌مانده به رای اعضای عمومی حزب گذاشته خواهند شد.

رئیس فراکسیون حزب حاکم گفت: ما فکر می‌کردیم ۲۰ عددی است هر کسی که از حمایت واقعی برخوردار است باید بتواند آن را کسب کند. ما همچنین می‌خواهیم مطمئن شویم که می‌توانیم به آرامی و مسئولانه در این فرآیند حرکت کنیم و نمی‌خواستیم هزاران بازیگر در انتخابات داشته باشیم.

به گفته وی، نام نویسی امروز (سه‌شنبه) صورت خواهد گرفت و نخستین دور انتخابات چهارشنبه برگزار می‌شود. وی افزود که این روند تا هفته آینده ادامه خواهد داشت تا تعداد نامزدها به دو نفر برسد.

گزارش‌ها حاکیست که از ۱۱ گزینه علاقه‌مند به شرکت در انتخابات، فقط ریشی سوناک وزیر دارایی مستعفی دولت بوریس جانسون و پنی موردانت وزیر اسبق دفاع انگلیس از حمایت بالای ۲۰ نفر از نمایندگان حزب برخوردار هستند.

در انتخابات درون حزبی سال ۲۰۱۹ که جانسون پیروز شد، ۱۰ نامزد شرکت داشتند و ۶ دور انتخابات برگزار شد. سرانجام بوریس جانسون موفق شد رقیب خود جرمی هانت (وزیر امور خارجه وقت انگلیس) را شکست دهد و کرسی نخست وزیری را تصاحب کند.

جانسون پنجشنبه گذشته در پی استعفای گسترده اعضای کابینه اعلام کرد که از رهبری حزب حاکم محافظه‌کار کناره‌گیری خواهد کرد تا انتخابات برای تعیین جانشین وی آغاز شود. او با این حال اعلام کرد که تا انتخاب رهبر جدید حزب محافظه کار در مقام نخست وزیری می‌ماند.

اما جانسون که در مقابل رسانه‌ها مقابل دفتر نخست وزیری سخن می‌گفت، نه از عملکرد خود عذرخواهی کرد و نه اسمی از استعفا برد؛ بلکه عنوان کرد: اراده حزب محافظه کار این است که یک رهبر جدید برای حزب و یک نخست وزیر جدید انتخاب شود.

این سخنرانی با اعتراض در داخل حزب محافظه‌کار روبرو شد و افکار عمومی نیز خواستار کناره‌گیری فوری وی از قدرت هستند. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حاکیست که حزب رقیب (کارگر) به رهبری «کی‌یر استارمر» از محبوبیت بالاتری نسبت به حزب محافظه‌کار و شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات عمومی برخوردار است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها