|

بریتانیا: مسکو قصد اشغال اوکراین را دارد

به گفته نخست‌وزیر بریتانیا، روسیه قصد اشغال اوکراین و محاصره کی‌یف را دارد.

بریتانیا: مسکو قصد اشغال اوکراین را دارد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید منابع اطلاعاتی از قصد مسکو برای بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ تاکنون حکایت دارند. آقای جانسون به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته «همه نشانه‌های از عملیاتی‌شدن این نقشه‌ها از هم اکنون» خبر می‌دهد.

به گفته نخست‌وزیر بریتانیا، روسیه قصد اشغال اوکراین و محاصره کی‌یف را دارد. کاخ‌سفید - نزدیکترین متحد بریتانیا - هم چند روز پیش از دریافت اطلاعات مشابهی سخن گفته بود و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم از قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین خبر داده است.

بوریس جانسون که روز شنبه، ۱۹ فوریه، با بی‌بی‌سی گفتگو می‌کرد هشدار داده که «مردم باید از ابعاد و هزینه‌های انسانی چنین رویدادی مطلع شوند».

آقای جانسون که مانند دیگر رهبران اروپایی برای حضور در اجلاس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده، این سخنان را در حالی عنوان کرد که منابع اطلاعاتی غربی و آمریکا از در وضعیت جنگی قرار گرفتن بین ۱۶۹ تا ۱۹۰ هزار سرباز روس و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مخالف دولت مرکزی اوکراین در مرزهای شرقی این کشور خبر داده‌اند.

آقای جانسون در پاسخ به میزان جدی بودن خطر جنگ و قریب الوقوع بودن آغاز آن گفته: «متاسفانه باید بگویم که شواهد همگی بر این واقعیت دلالت می‌کنند».

نخست‌وزیر بریتانیا گفته جو بایدن به رهبران کشورهای غربی اطلاع داده که روسیه نه تنها از مرزهای شرقی اوکراین که محل نزاع در چند سال گذشته بوده، بلکه پیش‌روی از سوی بلاروس با هدف محاصره کی‌یف را مد نظر دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها