|

مصطفی نیلی در گفت‌وگو با شرق: حدود یک ماه آینده درخواست اعاده دادرسی ثبت می‌کنیم

یک دهه حبس برای 2 دانشجوی نخبه

شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر 16 سال حبس امیرحسین مرادی و علی یونسی را تایید کرد.

یک دهه حبس برای 2 دانشجوی نخبه
میلاد علوی خبرنگار سیاسی شبکه‌شرق

-1 شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر 16 سال حبس امیرحسین مرادی و علی یونسی را تایید کرد

مهم‌ترین خواسته وکلا در حال حاضر امکان برقراری تماس با خانواده‌هایشان است.

 

2- بازداشت 2 دانشجو

یست و دوم فروردین ماه سال 99 امیرحسین مرادی و علی یونسی بازداشت شدند. خبر بازداشت این 2 نخبه یکی دو روز پس از بازداشت توسط خانواده و منابع خبری مختلف منتشر شد. آنچه توجهات را بیش از پیش به این خبر جلب کرد، مقام‌های علمی این 2 دانشجو بود. علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر بود و دارنده مدال نقره المپیاد نجوم سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶. امیرحسین مرادی هم دانشجوی فیزیک بود و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹6. ‌مرادی و یونسی زمان بازداشت تنها حدود 20 سال سن داشتند.

 

3-اعلام غیررسمی اتهامات

حدود یک ماه پس از بازداشت، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه در نشست خبری 16 اردیبهشت سال 99 خود «ارتباط با سازمان منافقین» را به عنوان اتهام امیرحسین مرادی و علی یونسی اعلام کرد. او اعلام کرد: «این افراد متاسفانه به گروه‌های ضد انقلاب به ویژه گروهک تروریستی منافقین وصل شده بودند و ارتباطاتی با آنها برقرار کرده بودند و تحت تعلیمات این گروهک به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه در کشور بودند.» این اتهامات از سوی خانواده یونسی و مرادی تکذیب شد.

 

4-مطالبات بی نتیجه

از زمان بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی، فعالان سیاسی و مدنی در کنار سازمان‌های حقوق بشری و البته جمع کثیری از اساتید و دانشجویان دانشگاه شریف خواستار آزادی این 2 دانشجو شدند. 24 اردیبهشت 1400، 170 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شریف در نامه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی این دانشگاه منتشر شد، خواستار آزادی و عفو این دانشجویان شدند و نوشتند: «مُصرانه از مقامات عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی درخواست می‌نماییم که با سعه صدر و با لحاظ حداکثر رأفت اسلامی نسبت به اتهامات این دو دانشجوی جوان، آنان را به مناسبت عید سعید فطر مورد عفو یا تعلیق مجازات قرار داده و اجازه دهند که به آغوش خانواده و جمع دانشگاهی خود بازگردند.» همچنین  دی‌ماه ۱۴۰۰ هم جمعی از برندگان جایزه نوبل و محققان دانشگاهی در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل و کمیسر عالی وقت حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تلاش آن‌ها برای آزادی علی یونسی و امیرحسین مرادی شدند.هیچ کدام این درخواست‌ها نتیجه بخش نبود.

 

 

5- اعترافات متهمان و اعتراض خانواده ها

حدود 3 ماه بعد از بازداشت، جلسه‌ای با حضور علی یونسی و امیرحسین مرادی و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شریف برگزار شد. جلسه‌ای که وکیل این دانشجویان در آن حضور نداشتند. اظهارات نقل شده از این جلسه با انتقادات خانواده این دانشجویان مواجه شد. 17 آذر 1400 هم خبرگزاری فارس فیلمی از اعترافات این دانشجویان پخش کرد که موارد مطروحه در آن با اعتراض خانواده و وکلای پرونده مواجه شد.

 

6- صدور حکم بدوی؛ 16 سال حبس

«افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» اتهامات ذکر شده در کیفرخواست علی یونسی و امیرحسین مرادی است. اتهاماتی که دادگاه بدوی با استناد به آنان، این 2 دانشجوی نخبه را به 16 سال حبس محکوم کرد که 10 سال آن قابل اجرا خواهد بود. این حکم اردیبهشت 1401 صادر شد و مصطفی نیلی و حسین تاج، همان زمان اعلام کرد که قطعا به این حکم اعتراض خواهند کرد.

 

7- تایید حکم بدون تغییر

حسین تاج و مصطفی نیلی در زمان مقرر به حکم صادره اعتراض کردند. نیلی درباره روند طی شده به شرق می‌گوید: «28 اردیبهشت پرونده تازه وارد شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر شد. اول یا دوم خرداد برای پیگیری به شعبه مراجعه کردم. به قاضی ایرادات پرونده را گفتم و خواستار آزادی این 2 دانشجو با قید وثیقه شدم. قاضی گفت برو و هفته بعد بیا. هفته بعد که رفتم، گفت همان زمان حکم صادر شده بود و فقط منتظر تایپ آن بودم.» امروز اعلام شد که حکم 16 سال حبس بدون تغییر در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.

 

8-امید ز به اعاده دادرسی

اعاده دادرسی حالا آخرین امید برای آزادی امیرحسین مرادی و علی یونسی است. نیلی به شرق گفت: «درخواست اعاده دادرسی محدودیت زمانی ندارد. ما باید صورت جلسه را کامل بخوانیم. نکات لازم را جمع آوری کنیم و سپس با لایحه‎ای کامل و جامع درخواست اعاده دادرسی کنیم بنابراین گمان می‌کنم حدود یک ماه آینده درخواست اعاده دادرسی را ثبت کنیم.»

 

9-مهم‌ترین مطالبه

نیلی در جریان گفت‌وگوی خود با شرق، مهم‌ترین مطالبه حال حاضر وکلا و خانواده امیرحسین مرادی و علی یونسی را خروج این 2 دانشجوی نخبه از بند امنیتی عنوان کرد. او گفت: حالا که حکم صادر شده، این دانشجویان را به بند عمومی منتقل کنند تا از حق تماس با خانواده‌هایشان برخوردار شوند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها