|

ایران و امارات| 51 سال فراز و فرود در روابط سیاسی

صفحه جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات گشوده شد.» این توییتی بود که حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشور درست در زمانی که درابوظبی برای شرکت در مراسم درگذشت رئیس امارات متحده عربی به سر می‌برد، نوشت.

ایران و امارات| 51 سال فراز و فرود در روابط سیاسی

مهسا مژدهی- «صفحه جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات گشوده شد.» این توییتی بود که حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان درست در زمانی که درابوظبی برای شرکت در مراسم درگذشت رئیس امارات متحده عربی به سر می‌برد، نوشت.

 

چند دهه فراز و نشیب

روابط بین ایران و امارات متحده عربی از زمان تشکیل این کشور در سال 1971 تاکنون بالاوپایین‌ّهای زیادی داشته است. ادعای مالکیت امارات بر سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از مهم‌ترین زمینه‌های اختلاف بین تهران و ابوظبی است. در 30 نوامبر 1971 ارتش بریتانیا همزمان با تاسیس امارات، این سه جزیره را ترک کرده و ارتش ایران رسما وارد آنها شد.

تاکنون شش بار مقامات گارد ساحلی این کشور به ایران سفر کرده‌اند که آخرین آن در سال 1398 بوده. این سفرها در رابطه با همکاری‌های مرزی دو طرف، تردد اتباع و ترددهای شکل گرفته.

 

علاقه دو طرف به همکاری‌های اقتصادی

روابط تهران و وامیرنشین دبی در سال‌ّهای گذشته بر پایه تبادلات تجاری و اقتصادی بوده. اما ابوظبی به عنوان پایتخت سیاسی امارات اغلب فاصله خود را با ایران حفظ کرده و راه عربستان را ادامه داده است. امارات بعد از قطع روابط ریاض با تهران سیاست خصمانه‌ای مانند آنچه سعودی‌ها در پیش گرفته‌ بودند، در پیش گرفت و روابط سیاسی خود را از سطح سفیر به سطح کاردار تنزل داد.

 

براساس‌ آخرین آمار منتشر شده از روابط اقتصادی بین ایران و امارات در 9 ماهه اول سال 1400 سهم تجارت با این کشور14.9 میلیارد دلار بوده که 11.5 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات امارت بوده و آنها تنها به میزان 3 میلیارد و 400 میلیون دلار از ایران خرید کردند. بیشترین صادرات کشورمان به امارات مربوط به نفت خام است. سبزی و میوه، سرب خام، ادویه و سیمان از دیگر مواردی هستند که امارات از ایران وارد می‌کند.

نزدیک به ٤٠٠ هزار ایرانی در امارات زندگی می‌کنند که حجم سرمایه و مبادلات آنها٢٠٠ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

 

آینده روابط دو کشور

با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم دو طرف گام‌هایی برای احیای روابط سیاسی خود برداشتند. مشاور امنیت ملی امارات در سفری که به ایران داشت شخصا از حجت‌الاسلام رییسی برای سفر به ابوظبی دعوت کرد و انورقرقاش وزیرخارجه امارات، از برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش تنش‌ها با تهران حرف زد.

 

محمد بن زاید، مردی که حالا دیگر رسما اداره امارات را برعهده گرفته، ازنفوذ سیاسی و نظامی ایران در منطقه نگران است با این حال به‌نظر می‌رسد که برقراری روابط با ایران در برنامه آینده این کشور باشد. به ویژه اینکه عربستان سعودی هم با نشستن بر سر میز مذاکرات با مقامات کشورمان در بغداد، تمایل خود را برای برقراری مجدد روابط با تهران نشان داده است و امارات در سیاست‌های منطقه‌ای خود معمولا رد پای سعودی‌ها را دنبال می‌کند.

 

 
  • «شرق» در گفت‌وگو با جمالی‌نوبندگانی، دور جدید تحریم‌ها و به موازات آن ادعای حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند
  • «شرق» از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی در برخی شهرهای ایران و حمله ادعایی اسرائیل گزارش می‌دهد
  • برخوردهای گشت ارشاد در طرح نور به تذکر جدی برای برخی از مسئولان ختم شد
  • نقدی در باب دیدار نوروزی خانه اندیشمندان‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها