|

احتمال دست داشتن دولت عربستان در حمله 11 سپتامبر تشدید شد

با روی کارآمدن دموکرات‌ها و گذشت بیش از 20 سال از حملات یازده سپتامبر 2001، بالاخره FBI هم تصمیم به انتشار برخی از اسناد مربوط به حادثه‌ای زد که جان نزدیک به سه هزار نفر را گرفت.

احتمال دست داشتن دولت عربستان در حمله 11 سپتامبر تشدید شد

مهسا مژدهی - با روی کارآمدن دموکرات‌ها و گذشت بیش از 20 سال از حملات یازده سپتامبر 2001، بالاخره FBI  هم تصمیم به انتشار برخی از اسناد مربوط به حادثه‌ای زد که جان نزدیک به سه هزار نفر را گرفت. بخش مهمی از این اسناد مربوط به کسانی است که از داخل خاک ایالات متحده، به 19 تروریستی که این فاجعه به بار آوردند کمک کرده بودند.

بیزینس اینسایدر اخیراً با انتشار بخشی از این اسناد به موضوع دست‌داشتن دولت عربستان در حملات یازده سپتامبر پرداخته. بر اساساسناد اف‌بی‌آی مردی به نام عمر آلبیومی که با دو نفر از هواپیماربایان در ارتباط بود، مستقیما از اطلاعات سعودی حقوق دریافت می‌کرده است. او مدت‌ها مدعی شده بود که خیلی اتفاقی با این دو نفر در ارتباط بوده و آپارتمانی در سن‌دیگو برایشان اجاره کرده. در آن زمان البیومی به عنوان دانشجوی بازرگانی در ایالات متحده مشغول به تحصیل بوده و برای سازمان هواپیمایی کشوری عربستان سعودی کار می‌کرده است اما اگر به جدید‌ترین اسنادی که به‌تازگی از حالت محرمانه خارج شده‌اند مراجعه کنیم، بر اساس یادداشت اف‌بی‌آیدر تاریخ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷، آل بیومی وظیفه جمع‌آوری اطلاعات در مورد افراد مورد علاقه در جامعه سعودی و انتقال اطلاعات به شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود، سفیر وقت عربستان سعودی را داشت.

در شهریورماه سال گذشته و هم‌زمان با بیستمین سالگرد واقعه 11 سپتامبر، انتشار اسناد محرمانه آغاز شد. در آن زمان شواهد زیادی در مورد ارتباط دولت عربستان با تروریست‌ها و شخص آل بیومی ارائه نشد و این نخستین‌بار است که یک سند از ماجرای حقوق‌بگیر بودن این دانشجوی سابق پرده برداشته است. ریاض تابستان گذشته از انتشار اسناد استقبال کرده و هر نوع همکاری در این حمله تروریستی را در وضعیتی  رد کرده بود که 15 نفر از تروریست‌ها تبعه عربستان بوده‌اند. در سال 2001 عربستان سعودی روابط بسیار حسنه‌ای با دولت جمهوری‌خواه بوش داشت و بر همین اساس، ماجرای حمایت خاندان سعودی از تروریست‌ها چندان جدی مطرح نشد.

آل بیومی که اسمش در سند اخیر آمده از همان زمان وقوع حمله، مورد اتهام قرار گرفته بود. او خودش را بی‌اطلاع از جا زد و مدت‌ها قبل از 11 سپتامبر آمریکا را ترک کرده بود. اما دو نفر از تروریست‌ها با نام  نواف الحازمی و خالد المحضار، از کمک‌های او شامل تأمین محل اقامت، مترجم و دریافت پول بهره برده بودند.

دولت‌های بوش، اوباما و ترامپ به بهانه امنیت ملی بارها از انتشار اسناد محرمانه در این زمینه شانه خالی کرده بودند. بااین‌حال روی کار آمدن بایدن باعث شد تا قفل سکوت شکسته شود و تحقیقات بیشتری در خصوص نقش سعودی‌ّها صورت بگیرد. این اتفاق باعث شد تا بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کنند که ایالات متحده حالا دیگر قرار نیست به دوستی بی‌چون‌وچرا با عربستان ادامه دهد و روابط ریاض و واشنگتن رو به سردی خواهد رفت. این پیش‌بینی برای شاهزاده بنسلمان هم زنگ خطر را به صدا در آورد تا به فکر تغییر سیاست‌های خود بیفتد و بهدنبال جایگزین‌هایی به‌جای آمریکا باشد. انتشار اسناد جدید در این وضعیت می‌گوید که احتمالا روابط ریاض و واشنگتن از این هم سردتر خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها