|

چه عواملی سبب افزایش راندمان در دستگاه های جوجه کشی می شود ؟

پرورش طیور با توجه به فراورده های آن ها در صورتی که با برنامه ریزی از پیش تعیین شده باشد، سودآوری مناسبی دارد. در این بین یکی از سودآورترین بخش های پرورش ، جوجه کشی از طیور می باشد.

چه عواملی سبب افزایش راندمان در دستگاه های جوجه کشی می شود ؟

پرورش طیور با توجه به فراورده های آن ها در صورتی که با برنامه ریزی از پیش تعیین شده باشد، سودآوری مناسبی دارد. در این بین یکی از سودآورترین بخش های پرورش ، جوجه کشی از طیور می باشد.

جوجه کشی به معنای فرایندی است که طی آن، شرایط برای تبدیل تخم نطفه دار به جوجه فراهم میشود. شرایط دقیقا باید مشابه با شرایطی باشد که زمان کرچی مرغ، مرغ برای تخم های نطفه دار فراهم میکند. در این شرایط نطفه کم کم رشد کرده و به جوجه تبدیل میشود.

فرایند تبدیل شدن نطفه به جوجه در دستگاه های جوجه کشی با بکارگیری برخی از ابزارهای صورت میگیرد که در ادامه به معرفی این ابزارها خواهیم پرداخت.

 

اجزای دستگاه های جوجه کشی :

همانطور که اشاره شد ، میزان راندمان دستگاه های جوجه کشی که همان میزان تبدیل شدن نطفه به جوجه می باشد، ارتباطی مستقیم با کیفیت قطعات به کار رفته در دستگاه های جوجه کشی دارد. در ادامه به برخی از این قطعات که از اهمیت بالایی برخوردار می باشند می پردازیم :

 

- بدنه دستگاه جوجه کشی :

بدنه همان چهارچوبی است که تخم های نطفه دار در داخل آن قرار میگیرند. در داخل این چهارچوب است که شرایط مناسب برای جوجه کشی فراهم میشود. بدنه باید دارای فاکتورهایی مشخص باشد تا راندمان دستگاه به حداکثر رسد :

- ضدزنگ باشد 

- عایق بندی مناسبی داشته باشد 

00

 

موتور جوجه کشی :

چرخاندن تخم های نطفه دار از جمله ضروری ترین اقدام ها در جوجه کشی است. مرغ مادر به صورت غریزی در زمان هایی معین اقدام به چرخاندن تخم نطفه دار میکند، دستگاه های جوجه کشی نیز باید چنین قابلیتی را داشته باشند. در دستگاه های اتوماتیک ، چرخ تخم های نطفه دار توسط موتور جوجه کشی صورت می گیرد. موتور جوجه کشی باید توان چرخش تخم های نطفه دار را بدون کوچکترین ضربه به انها داشته باشد.

 

شانه جوجه کشی :

تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی بر روی شانه های جوجه کشی قرار داده میشوند. از این رو کیفیت و جنس شانه های جوجه کشی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شانه جوجه کشی استاندارد از جنس ABS می باشد که در مقابل حرارت و ... مقاومت بالای دارد و مهمتر از آن زمانی که در گرمای داخل دستگاه جوجه کشی قرار میگیرد بخارهای مضر از خود ساطع نمیکند.

 

کنترلر جوجه کشی :

کنترلر جوجه کشی یک کنترلر مرکزی بسیار مهم در دستگاه های جوجه کشی می باشد. تنظیم دما ، تنظیم رطوبت ، میزان و مقدار گردش ، تنظیم عملکرد سیستم تهویه و ... از جمله اقدامات کنترلر جوجه کشی می باشد. این قطعه که به آن برد جوجه کشی نیز گفته میشود مستقیما به سنسورهای جوجه کشی متصل است. سنسورها در داخل و خارج دستگاه قرار گرفته و دما و رطوبت را اندازه گیری می کنند.

پردازنده ی مرکزی کنترلر از اهمیت بالایی برخوردار است ، چراکه هرچقدر سرعت پردازش بالا باشد، تغییرات مورد نیاز سریعتر اتفاق افتاده و از کاهش راندمان دستگاه جلوگیری میکند.

نکته بعدی در مورد کنترلر، طراحی آن به وسیله ی سیستم های پیشرفته ی مونتاژ است. اگر دستگاه به صورت دستی مونتاژ شود، امکان نویزپذیری آن به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد. در نتیجه دستگاه در مواجهه با یک وسیله ی برقی ساده به شدت نویزپیدا کرده و عملکرد کلی دستگاه مختل میشود.

در نتیجه ی این امر شرکت های پیشرو در تولید دستگاه های جوجه کشی از کنترلرهایی استفاده میکنند که توسط سیستم SMD که عملکردی تماما روباتیک دارد مونتاژ شده باشد.

 

نتیجه گیری :

دستگاه های جوجه کشی در صورت استفاده از قطعات استاندارد ، می توانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند و به توسعه ی کسب و کار پرورش دهنده های طیور کمک کنند. در مقابل استفاده از قطعاتی با کیفیت پایین که بیشتر به دلیل قیمت پایین خریداری میشوند، به صورت مستقیمی سبب کاهش راندمان دستگاه جوجه کشی شده و به سرمایه ی شما آسیب خواهد زد. بنابراین در انتخاب دستگاه جوجه کشی به فاکتورهای بیان شده در این مقاله توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها