|

سازمان ملل: امکان برقراری آتش‌بس در اوکراین وجود ندارد

دبیرکل سازمان ملل گفت: احتمال برقراری ثبات و آتش‌بس در اوکراین در حال حاضر با وضعیتی که در این کشور مشاهده می‌شود، امکان‌پذیر نیست.

سازمان ملل: امکان برقراری آتش‌بس در اوکراین وجود ندارد

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که با وجود وضعیت فعلی اوکراین، هنوز امکان برقراری آتش‌بس در این کشور وجود ندارد و باید بر روی مسائل انسان‌دوستانه تمرکز کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل امروز (چهارشنبه)، تصریح کرد که احتمال برقراری ثبات و آتش‌بس در اوکراین در حال حاضر با وضعیتی که در این کشور مشاهده می‌شود، امکان‌پذیر نیست.

طبق گزارش خبرگزاری روسی تاس، گوترش پس از دیدار با «الکساندر ون در بلن» رئیس‌جمهور اتریش با غیرممکن دانستن احتمال برقراری آتش‌بس در اوکراین گفت: «در حال حاضر، امکان رسیدن به صلح و آتش‌بس در اوکراین وجود ندارد».

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه پس از دیدار ۲۶ آوریل (ششم اردیبهشت ماه) با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، دیدگاهی درباره اهداف روسیه به دست آورده، گفت: «من گوی کریستالی ندارم که بخواهم درباره اینکه آن‌ها چه اهدافی دارند، حرف بزنم».

وی سپس ادامه داد که در حال حاضر تمرکز بر ارائه کمک‌های انساندوستانه، تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگی در اوکراین و تأمین امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت و ضروری است. وی گفت: «محصولات کشاورزی روسیه و اوکراین باید به بازارهای جهانی بازگردد».

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد و هدف آن‌ را محافظت از افرادی عنوان کرد که برای مدت هشت سال در معرض قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف بوده‌اند و آنطور که پوتین گفته است در راستای تحقق این هدف قصد خلع سلاح و نازی زدایی اوکراین را دارد و می‌خواهد تمامی مجرمان جنگی مسئول ارتکاب جرایم خونین علیه غیرنظامیان دونباس را محاکمه کند.

در حالی آتش درگیری‌ها در اوکراین ادامه دارد که کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و آمریکا با عرضه تسلیحات سنگین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه بیشتر به این تحریم‌ها دامن می‌زنند. آمریکا و انگلیس پیشتاز کشورهای تحریک‌کننده اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها