|

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل:

دیدن تصاویر کشته‌شدگان غیرنظامی در اوکراین شوکه‌ام کرد

دبیرکل سازمان ملل گفت: تحقیق و تفحص مستقلی که منجر به پاسخگویی موثر شود، ضرروی و حیاتی است.

دیدن تصاویر کشته‌شدگان غیرنظامی در اوکراین شوکه‌ام کرد

دبیرکل سازمان ملل در توییتر خود نوشت که با دیدن تصاویر کشته‌شدگان غیرنظامی در اوکراین "به شدت شوکه" شده است.

به گزارش پایگاه خبری هیل، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی توییتری نوشت: تحقیق و تفحص مستقلی که منجر به پاسخگویی موثر شود، ضرروی و حیاتی است.

اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد پس از آن مطرح شد که مقامات رسمی و خبرنگاران تصاویر اجساد کشته‌شدگان غیرنظامیان شهر بوچا، شهری خارج از کی‌یف را منتشر کردند.

«میخایلو پودولیاک»، مشاور دفتر رئیس جمهور اوکراین گفت که افراد غیرنظامی که در تصاویر مشاهده می‌شوند "در جنگ بین روسیه و اوکراین کشته شدند." همچنین، شهردار بوچا از دفن ۲۸۰ کشته شده در "گورهای دسته‌جمعی" خبر داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان پیرامون تصاویر منتشر شده، اظهار کرد: وحشتناک است، بی‌شک این موضوع که غیرنظامیان مورد هدف قرار گرفته‌اند، غیرقابل قبول است و این موضوع بر اهمیت پایان جنگ تاکید می‌کند.

همچنین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در برنامه "فیس دِ نیشن" (Face the Nation) تلویزیون سی‌بی‌اس این اتفاق را یک "قتل‌عام" خواند. وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: نیروهای روس در اوکراین مرتکب "جنایات جنگی" شده‌اند و ما برای مستندسازی این موضوع تلاش می‌کنیم.

در واکنش به این ادعاها، دیمیتری پولانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در پیام‌رسان تلگرام نوشت: در سایه تحریک آشکار رادیکال‌های اوکراینی در بوچا، روسیه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت می‌شود.

در پی گسترش واکنش‌ها به پیدا کردن اجساد غیرنظامیان در مناطق حومه کی‌یف چون شهر بوچا، روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته جلسه فوری تشکیل دهد تا در حضور اعضاء به این اتهام‌ها رسیدگی شود. وزارت دفاع روسیه اتهامات مربوط به قتل غیرنظامیان در شهر بوچا را رد کرده است. به گفته وزارت دفاع روسیه، هیچ یک از ساکنان محلی در این شهر هدف قرار نگرفتند و نیروهای روسیه در ۳۰ مارس از این مناطق عقب‌نشینی کردند. وزارت دفاع روسیه همچنین عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده از شهر بوچا را "جدیدترین جعلیات رژیم کی‌یف" خوانده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها