|

هیئت رئیسه مجلس: نحوه عملکرد دولت درباره ارز ترجیحی رصد می شود

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: مجلس ارز ترجیحی را حذف نکرده است، بلکه معادل ریالی ۱۲.۷ میلیارد دلار در اختیار دولت قرار می‌گیرد که حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

هیئت رئیسه مجلس: نحوه عملکرد دولت درباره ارز ترجیحی رصد می شود

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: ما از ابزارهای نظارتی خود استفاده می‌کنیم و نحوه عملکرد دولت درباره ارز ترجیحی را رصد خواهیم کرد. 

روح‌الله متفکرآزاد، درباره وضعیت تخصیص ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی ارز ترجیحی را حذف نکرده است، بلکه معادل ریالی ۱۲.۷ میلیارد دلار در اختیار دولت قرار می‌گیرد که حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. پس ما دیگر ارز در اختیار دولت قرار نمی‌دهیم، بلکه معادل ریالی آن را در اختیار دولت قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی شرط گذاشت که قیمت کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی نباید با قیمت این کالاها در شهریور سال ۱۴۰۰ فرقی کند که دولت باید این موضوع را مدنظر قرار دهد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت مدعی است که راهکارهایی در این زمینه دارد و حرف ما هم این است که باید این راهکارها در مرحله اجرا به اثبات برسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما از ابزارهای نظارتی خود استفاده می‌کنیم و نحوه عملکرد دولت درباره ارز ترجیحی را رصد خواهیم کرد.

متفکرآزاد گفت: برای مثال، زمانی که دولت ارز را به قیمت ۲۵ هزار تومان از بازار خریداری می‌کند اما به قیمت ۴.۲۰۰ تومان می‌دهد، مابه‌التفاوت آن تورم ایجاد می‌کند و افزایش پایه پولی را به وجود می‌آورد و لذا به نظر برخی از کارشناسان تاثیر منفی این کار بیشتر از تورمی است که از حذف آن ممکن است ایجاد شود.

وی ادامه داد: البته حذف ارز ترجیحی هم آثار تورم انفجاری و یا انتظاری دارد. ما برای آنکه این آثار را از بین ببریم، می‌گوییم که دولت باید بگوید که بعد از حذف ارز ترجیحی، چه روش تأمینی را در دستور کار دارد؟

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حذف یکباره و یا مقطعی ارز ترجیحی در اختیار دولت است و ما در مجلس به هیچ وجه درباره حذف ارز ترجیحی صحبت نکردیم. ما پولی را که دولت در این زمینه نیاز داشت، در اختیارش قرار دادیم و دولت خودش باید سازوکار این موضوع را در نظر بگیرد و اجرایی کند. معیشت مردم برای مجلس بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه دقیق قرار گیرد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها