|

امیرعبداللهیان: روسیه نقش سازنده‌ای در مذاکرات وین ایفا کرده

وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با لاوروف گفت: هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد.

امیرعبداللهیان: روسیه نقش سازنده‌ای در مذاکرات وین ایفا کرده

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان گفت که گفت‌وگوهای مثمرثمری با لاوروف داشته است.

وی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: امیدواریم طرف آمریکایی دست از زیاده‌خواهی خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد و بتوانیم در آینده نزدیک رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را با حمایت همه طرف‌هایی که در مذاکرات وین حضور دارند را اعلام کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که وقفه ایجاد شده در مذاکرات می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام باشد، تصریح کرد: حفظ منافع و اصول ایران مستقل و مقتدر و تامین منافع قطعی ملت ایران مورد اهتمام جدی ماست. امروز جمهوری اسلامی ایران یک کنشگر مستقل و تاثیرگذار است که در چارچوب سیاست خارجی متوازن خودش نه برای خود اقماری می‌طلبد و نه اقمار هیچ طرفی خواهد بود.

وزیر خارجه بیان کرد: هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت که روسیه نقش سازنده‌ای در مذاکرات وین ایفا کرده است.

وی گفت: ما با همکارم لاورف در خصوص تحولات اوکراین گفتگو کردم و راه حل بحران اوکراین را با درک شناخت ریشه‌های واقعی می‌َدانیم همانطور که با جنگ در افغانستان و یمن مخالفیم جنگ در اوکراین را راه حل نمی‌دانیم. از گفت‌وگوهایی که بین لاوروف و وزیر خارجه اوکراین از آنتالیا شروع شده و به صورت وبیناری شروع شده استقبال می‌کنیم. وزیر خارجه اوکراین از من خواست این پیام را به لاوروف منتقل کنم که اوکراین خواستار توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی است.

وزیر خارجه با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا اظهار داشت: ما همانطور که مخالف جنگ هستیم مخالف اعمال تحریم‌های یکجانبه هستیم. معتقدیم برای بازگشت آوارگان و بازسازی در سوریه و در مسیر سیاسی تمرکز بر فرمت سازنده آستانه استفاده کرد و به مردم سوریه کمک کرد که از این شرایط سختی که با آن مواجهند که تحریم‌های یکجانبه سزار علیه ملت سوریه اعمال می‌شود مردم سوریه بتوانند به زندگی طبیعی خود برگردند و در بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان سرعت داده شود.

وی به مسئله یمن اشاره کرد و گفت: ما با قوت و همچنان از رفع تحریم‌های انسانی و شکستن محاصره انسانی و آتش بس در یمن حمایت می‌‌کنیم. معتقدیم مذاکرات یمنی - یمنی باید مسیر آینده یمن را تعیین کند و توقف هر چه سریع‌تر جنگ و محاصره انسانی یک هدف اصلی است.

وزیر خارجه بیان کرد: در موضوع افغانستان بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و توجه به وضعیت انسانی در این کشور تأکید داریم و مسئله فلسطین از جمله موضوعات مورد توجه ما در این گفت‌وگوها بود.

امیرعبداللهیان گفت: یک بار دیگر از گفت‌وگوهای مثبت مفید و سازنده‌ای که با آقای لاوروف داشتیم و از لاوروف دعوت کردم در آینده نزدیک در تهران راجع به آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و پیگیری‌هایی که باید در موضوعات و همکاری‌‌های منطقه‌ا‌ی و بین‌المللی با هم داشته باشیم نشست زودهنگام دیگری در تهران با استقبال از آقای لاوروف شاهد باشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها