|

مسکو برای کمک به ارتش خود اقدام به استخدام جنگجویان سوری می‌کند

روزنامه فرانسوی لوموند روز جمعه 11 مارس 2022 مصادف با 20 اسفند 1400 در گزارشی به قلم هلن سالون فرستاده ویژه اش به بیروت از جزییات استخدام جنگجویان سوری برای اعزام به اوکراین توسط روسیه انتشار داد که ترجمه این گزارش در ادامه می‌آید.

مسکو برای کمک به ارتش خود اقدام به استخدام جنگجویان سوری می‌کند

ترجمه: سیّد سراج میردامادی- روزنامه فرانسوی لوموند روز جمعه 11 مارس 2022 مصادف با 20 اسفند 1400 در گزارشی به قلم هلن سالون فرستاده ویژه اش به بیروت از جزییات استخدام جنگجویان سوری برای اعزام به اوکراین توسط روسیه انتشار داد که ترجمه این گزارش ذیلا تقدیم می شود;

جنگجویان سوری برای جنگیدن در اوکراین در کنار سربازان روسی ثبت نام می شوند. ولادیمیر پوتین جمعه 11 مارس ضمن اعلام رسمی آن گفت که اجازه می دهد تا داوطلبان خاورمیانه ای بتوانند به عنوان نیروی کمکی در کنار نیروهای روس بجنگند.

بر اساس شواهد گزارش شده از سوی ناظران سوری در مناطق تحت کنترل نیروهای بشارالاسد ، بسیج عمومی ثبت نام حتی پیش از آن هم شروع شده بود. اطلاعاتی که دوشنبه 7 مارس توسط پنتاگون هم تایید شد.

 جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت : "ما فکر می کنیم واقعیت دارد که روس ها جنگجویان سوری را برای تقویت صفوف نظامی خودشان بکارگیری و به اوکراین اعزام می کنند".

بسیج بکارگیری جنگجویان سوری در نمایش بحران های بین المللی اقدام تازه ای نیست. جنگجویان سوری پیش از این هم توسط روسیه و ترکیه به لیبی فرستاده شده بودند و ترکیه در جنگ آذربایجان و ارمنستان ایشانرا به قره باغ اولیا فرستاده بود.

از جانب روسیه ، ثبت نام و جذب پیش آ پیش از طریق شرکت خصوصی امنیتی واگنر Wagner نزدیک به ولادیمیر پوتین آغاز و در حال انجام است آنچنانکه این شرکت از اواخر سال 2015 برای عملیات حمایت از دولت بشار الاسد و سال 2018 برای عملیات در لیبی این ماموریت را بر عهده گرفته بود.

سهیل القاضی یک پژوهشگر شاغل در مرکز مطالعات خاورمیانه ORSAMمی گوید : " روسیه از سال 2017 برای تامین امنیت مراکز نفتی و زیرساخت های سوریه و در ادامه برای مقابله با نیروهای دولت اسلامی (داعش) اقدام به استخدام جنگجویان سوری کرده بود و در ادامه سوری ها را به لیبی فرستادند و از یکسال پیش هم تعدادی از سوری ها را برای ماموریت های غیر نظامی به دنباس اعزام کردند تا سنگر و استحکامات نظامی بسازند." 

این پژوهشگر می افزاید که برای این سوریه ای هایی که به دنباس اعزام شده بودند دستمزدی ماهیانه معادل800 تا 1800 دلار (727 تا 1637 یورو) در نظر گرفته شده بود.

 

پول موتور محرکه اصلی

28 فوریه 2022 سازمان دفاع از حقوق بشر سوریه برای حقیقت و عدالت STJ اطلاعات و شواهدی را جمع آوری کرد که تایید می نمود بسیج استخدام جنگجویان سوری برای اعزام به اوکراین در دمشق جریان دارد.

بسّام الاحمد مدیر STJ به لوموند می گوید : "عملیات ثبت نام و بکارگیری و آموزش این جنگجویان توسط شرکت خصوص Wagner  و با همکاری سازمان امنیت سوریه انجام می شود. این ثبت نام و جذب در شهرستانها توسط شعب حزب بعث و نیروهای دفاع ملی و شبه نظامیان محلی انجام می شود اما همه اینها در پی دستور رسیده از روسیه می باشد".

بر پایه اطلاعات بدست آمده از این منبع استخدام شدگان اکثرا از سربازان سابق ارتش سوریه یا شورشیان سابق مخالف دولت سوریه که در چارچوب کمیته آشتی مورد عفو قرار گرفته بودند هستند که بخشی از ایشان مدتی به عنوان ستون پنجم در درعا در جنوب ایفای نقش کرده بودند. این نیروها که مخلوطی از شورشیان سابق و جنگجویان محلی هستند یکبار پیش از این هم توسط روسیه به جبهه های لیبی اعزام شده بودند.

یک مرد سوری که اخیرا از خدمت در ارتش سوریه خارج شده به STJ  گفته که توسط یک مسئول محلی کمیته آشتی که دستیار جراح هم هست و در بخش اطلاعات نیروی هوایی سوریه استان دمشق کار می کند برای ماموریت در جنگ اوکراین دعوت شده است. او تایید کرده است که شرکت خصوصی روس در حال تهیه لیستی از جنگجویان برای اعزام است. این منبع همچنین افزوده است که به او گفته شده افراد داوطلب باید تجربه نظامی خوبی در جنگ شهری داشته و ترجیحا در سالهای اخیر تجربه نبرد در کنار روسها و تحت فرماندهی افسران روس در لشگر 25 ام ارتش سوریه را در سابقه خود داشته باشند.

مقدار دستمزد برای این فرد تعیین نشده است اما پول موتور محرکه اصلی به خدمت در آمدن اکثر جنگجویان سوری است. همین مرد سوری همچنین می افزاید : " بعد از اینکه از خدمت ارتش سوریه بیرون آمدم کار مناسبی نیافتم و اوضاع اقتصادی ام بسیار نامناسب بود و برق و شوفاژ و گاز هم دیگر نداشتم" .

ده سال پس از جنگ و بحران اقتصادی حاد بیش از 90درصد مردم سوریه در فقر غوطه ور شده اند و 14 میلیون سوری صرفا با کمک های غذایی ادامه حیات می دهند.

 

تجربه جنگ شهری 

تلاش برای جذب جنگجویان سوریه که توامان توسط کمیته آشتی و بخش اطلاعات نیروی هوایی سوریه و شبه نظامیان استان دمشق انجام می شود توسط منابع STJ مورد تایید قرار گرفته و همان منبع افزوده است  :       " جنگجویان پس از طی مراحل ثبت نام و جذب برای یک دوره آموزشی کوتاه مدت تحویل افسران روسی می شوند و بلافاصله به روسی فرستاده تا به کمپ های نظامیان روس در اوکراین اعزام شوند " .

سازمان دفاع از حقوق بشر سوریه برای حقیقت و عدالت STJ همچنین تایید کرده است که عملیات بسیج عمومی استخدام جنگجویان سوری در استان سویداء در جنوب سوریه هم انجام شده است. اواخر فوریه 2022 سایت اطلاع رسانی Deir Ezzor 24 افشا کرد که روسیه فراخوانی برای جذب جنگجویان داوطلب سوری با دستمزدی برابر با 200 تا 300 دلار همراه با پاداش و دستمزد مضاعف در این استان جنوب شرقی سوریه براه انداخته است.

روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط چاپ لندن نیز 5 مارس تایید کرد که لیستی از 23000 سوری تهیه شده که در میان ایشان شبه نظامیان سابق و جوانان سوری دیده می شود و ایشان قراردادی را امضا کرده اند تا به اوکراین فرستاده شوند تا از زیرساخت های اوکراین حفاظت کنند با دستمزدی به میزان 7000 دلار برای مدت 7 ماه.

عمر ابو لیلا سردبیر سایت خبری Deir Ezzor 24 می گوید : "ما می دانیم این جنگجویان سوری برای اعزام به اوکراین جذب شده اند حتی اگر اعزام آنها زمان بیشتری ببرد اما در عین حال اینرا هم می دانیم که صدها تن از این شبه نظامیان سوری پیش آ پیش به اوکراین رسیده اند" ، اما نه ناظران مستقل سوری و نه پنتاگون هنوز رهسپاری این جنگجویان و رسیدن ایشان به روسیه و جبهه های جنگ در اوکراین را تایید نکرده اند.

سهیل القاضی پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه می گوید : "جنگجویان سوری در حال حاضر به آن اندازه که ستون زره پوش ها و حملات هوایی فایده دارند هنوز برای ارتش روسیه ضرورت ندارند و زمانیکه بخواهند کوچه به کوچه در جنگ درون شهری پاکسازی را شروع کنند به ایشان نیاز خواهند داشت. بویژه هنگامیکه ارتش روسیه بخواهد وارد شهرهایی مثل کیف بشود تجربه جنگ شهری این جنگجویان بسیار مورد نیاز خواهد بود" .

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها