|

محمود صادق، نماینده پیشین مجلس:

فیلتر شبکه‌های اجتماعی توجیهی ندارد/ قیود «عفونامه» باعث تحقیر است/ آزادشدگان احساس می‌کنند از زندان کوچکتر به زندان بزرگتر قدم گذاشته‌اند

محمود صادقی فعال سیاسی اصلاح طلب درخصوص تبعات منفی اجبار به پذیرقتن قیود عفونامه‌های اخیر گفت: این روش ممکن است در کوتاه‌مدت برای نظام سیاسی نفعی داشته باشد و تصور کنند باعث فروکاستن فعالیت‌های اعتراضی می‌شود ولی در بلندمدت بسیار آسیب می‌زند.ممکن است آزادشدگان احساس کنند از یک زندان کوچکتر به زندان بزرگتر قدم گذاشته‌اند.

فیلتر شبکه‌های اجتماعی توجیهی ندارد/ قیود «عفونامه» باعث تحقیر است/ آزادشدگان احساس می‌کنند از زندان کوچکتر به زندان بزرگتر قدم گذاشته‌اند

به گزارش شبکه شرق، نزدیک به پنج ماه از شروع اعتراضاتی که به دنبال مرگ دختر جوان اهل سقز، در ساختمان خیابان وزرا آغاز شد، گذشته است. حال چندی است که شرایط کشور آرام شده است و بسیاری از متهمان و محکومان اعتراضات اخیر هم با نوشتن عفونامه آزاد شده‌اند.

اما «پس از این برای شنیده شدن صدای معترضان چه باید کرد؟» پرسشی است که محمود صادقی، نماینده مجلس دهم به سایت دیده‌بان ایران گفت: «در جریان اعتراضات صحبت‌هایی از زبان مسئولان شنیده می‌شد که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز یعنی اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی اشاره کرد. در آن مقطع مسئولان اجرای این مهم را به زمانی که فضا آرام شود موکول می‌کردند.

بنابراین اکنون انتظار می‌رود که آن وعده‌ها برای اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی محقق شود و در فضای آرامی که به وجود آمده است، به جای هرگونه برخوردهای سلبی با معترضین، زمینه‌های قانونی مصرح در فصل سوم قانون اساسی، برای اجرای حقوق و آزادی‌های سیاسی فراهم شود. در واقع انسدادی که در گذشته بوده، شکسته و صدای مطالبات مردم و معترضان در تریبون‌ها شنیده شود و مسئولان هم به آن‌ها توجه کنند.»

این استاد دانشگاه درباره دیگر اقداماتی که در راستای شنیدن مطالبات مردم باید صورت گیرد، عنوان کرد: «اصول مختلف قانون اساسی از جمله اصل ۲۶ که مبتنی بر آزادی تشکیل احزاب است باید اجرا شود. محدودیت‌هایی که برای احزاب و فعالیت آن‌ها وجود دارد، کاهش پیدا کند و بتوانند به صورت قانونی، محل فعالیت‌های تشکیلاتی شوند و نگاه امنیتی نسبت به فعالیت‌های حزبی کنار گذاشته شود . به بیانی دیگر احزاب را نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان فرصت تلقی کنند.»

صادقی همچنین درخصوص محدودیت مطبوعات در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: «مورد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث آزادی مطبوعات است؛ محدودیت‌هایی که برای انتشار اخبار و دیدگاه‌ها وجود دارد و فشارهایی که بر فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران وارد می‌شود، باید برداشته شود. از سوی دیگر انحصاری که در رسانه ملی است باید کنار گذاشته شود و در واقع اصل ۱۷۵ قانون اساسی که مربوط به تضارب آرا و تأمین آزادی بیان و نشر افکار در صدا و سیماست، احیا شود.»

این نماینده سابق مجلس همچنین درخصوص فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: «محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی و به طور کل محدودیت‌هایی که برای اینترنت وضع شده، تا قبل از این به دلیل شرایط امنیتی توجیه می‌شد اما دیگر توجیهی ندارد و باید مرتفع شود. فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی باید رفع شود و فعالیت در  این شبکه‌ها را به عنوان یک حق بنیادین برای مردم بشناسند و پهنای باند را به مثابه فرصت برای نظام و کشور تلقی کنند.»

صادقی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نوشتن عفونامه‌ توسط زندانیان اخیر که گاهی از سر اجبار و استیصال است، تبعات منفی به همراه نخواهد داشت، گفت: «به باور من وقتی یک اقدام مثبتی دارد انجام می‌شود، قوه قضاییه و سایر قوا باید سعی کنند که این اقدام مثبت را با چنین قیودی خراب نکنند.»

وی ادامه داد: «لازمه اتحاد ملی یک نوع همدلی بین آحاد مردم، وحدت در اهداف کلان و اصلاح روش‌های حکمرانی و به خصوص احیای اعتماد عمومی است. به بیانی دیگر شرط اتحاد ملی، اعتماد ملی است. مهم‌ترین مشکلی که ما به لحاظ اجتماعی و سیاسی داریم، کاهش کم سابقه اعتماد ملی است که به سرمایه اجتماعی کشور آسیب زده است. شروطی که گذاشته‌اند به هدف اتحاد ملی آسیب جدی می‌زند. اینکه از افراد انتظار داشته باشیم به دلیل فعالیتی که داشته‌اند اظهار ندامت کنند، روشن است که این اظهار ندامت حالت صوری و ظاهری دارد و از سوی دیگر به شخصیت افراد لطمه می‌زند و به نوعی باعث تحقیر آن شخصی می‌شود که چنین تعهدی را می‌دهد.»

 

 قیود عفونامه، ارزش این عفو و آزادی را کاهش می‌دهد

 صادقی ضمن تاکید براینکه قیود عفونامه، ارزش این عفو و آزادی را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: «این روش در زمان رژیم پهلوی هم امتحان شده است که اعمال بخشش و آزادی‌ها را به اظهار ندامت و گاهی همکاری و دادن اطلاعات مشروط می‌کردند. بر این اساس این روش ممکن است در کوتاه‌مدت برای نظام سیاسی نفعی داشته باشد و تصور کنند باعث فروکاستن فعالیت‌های اعتراضی می‌شود ولی در بلندمدت بسیار آسیب می‌زند.»

این حقوقدان درخصوص آسیبی که نوشتن عفونامه‌های اجباری بر آزادشدگان دارد، به دیده بان ایران گفت: «ممکن است آزادشدگان احساس کنند از یک زندان کوچکتر به زندان بزرگتر قدم گذاشته‌اند. یعنی وقتی با این قیود و محدودیت باشد، احساس آزادی در آن فرد ایجاد نمی‌شود و عقده‌‌های روانی را ایجاد می‌کند که آسیب بیشتری وارد می‌کند.»

صادقی افزود: «در قرآن کریم هم آورده شده است که وقتی کار خوبی می‌کنید، آن را با منت گذاشتن بر دیگران از بین نبرید. در آیه "لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی" گفته شده است که وقتی صدقه می‌دهید، با منت و اذیت نکنید ارزش صدقه‌تان را از بین نبرید. من نمی‌گویم اقدام اخیر صدقه است ولی این بخششی که انجام می‌شود اگر توام با منت و اخذ ندامت از افراد باشد شبیه ابطال کار خوب است که تاثیر معکوسی در اعتماد عمومی که زمینه اتحاد ملی است، می‌گذارد.»

 

منبع: دیده‌بان ایران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها