|

تأثیر آلودگی هوای خانگی بر بارداری

در تحقیقی جدید، محققان دپارتمان بهداشت زنان و باروری نافیلد آکسفورد بریتانیا دریافتند که مواجهه مادران باردار با آلودگی هوا ناشی از اجاق‌های خانگی به‌هیچ‌وجه از نظر آماری بر رشد نوزادان آنان تأثیر درخورتوجهی نمی‌گذارد و باور رایج درباره تأثیر آلودگی هوای خانگی بر رشد جنین را به چالش می‌کشند.

 تأثیر آلودگی هوای خانگی بر بارداری

ایسنا: در تحقیقی جدید، محققان دپارتمان بهداشت زنان و باروری نافیلد آکسفورد بریتانیا دریافتند که مواجهه مادران باردار با آلودگی هوا ناشی از اجاق‌های خانگی به‌هیچ‌وجه از نظر آماری بر رشد نوزادان آنان تأثیر درخورتوجهی نمی‌گذارد و باور رایج درباره تأثیر آلودگی هوای خانگی بر رشد جنین را به چالش می‌کشند.

این تحقیق بین سه‌هزارو 200 خانوار در محیط‌های فقیر از منابع در گواتمالا، هند، رواندا و پرو انجام شد و بر ارزیابی اثرات کاهش مواجهه با آلودگی هوای خانگی بر رشد جنین در آزمایش کنترل‌شده تصادفی متمرکز بود.

احتراق ناقص سوخت‌های زیست‌توده مانند چوب، ضایعات محصولات کشاورزی و فضولات حیوانات که در ۳۶ درصد از خانواده‌ها در سراسر جهان برای پخت‌وپز استفاده می‌شود، منجر به آلودگی هوای خانگی می‌شود.

تخمین زده می‌شود که آلودگی هوای خانوارها، سالانه عامل ۲.۳ میلیون مرگ زودرس و ۹۱.۵ میلیون سال زندگی ازدست‌رفته مرتبط با ناتوانی باشد. زنان که اغلب آشپزهای اصلی خانه هستند، بیشترین بار مواجهه با آلودگی هوای خانگی را متحمل می‌شوند.

برای ارزیابی تأثیر کاهش آلودگی هوا بر رشد جنین، نیمی از زنان باردار از اجاقی با گاز مایع استفاده کردند که منجر به کاهش درخورتوجه ۶۶درصدی در مواجهه با ذرات ریز شد؛ درحالی‌که نیمی از زنان باردار به استفاده از سوخت‌های زیست‌توده معمول برای پخت‌وپز ادامه دادند. برخلاف تحقیقات قبلی که فقط بر وزن هنگام تولد تمرکز داشتند، این تحقیق از سونوگرافی برای ردیابی رشد جنین استفاده کرد و درک دقیق‌تری از تأثیر آلودگی هوا بر رشد دوران بارداری ارائه داد.

با این حال، با وجود این کاهش درخورتوجه در مواجهه، محققان هیچ تفاوت بالینی معنی‌داری در رشد جنین بین گروه مداخله و کسانی که به استفاده از سوخت‌های زیست‌توده ادامه دادند، پیدا نکردند. این نتایج با یافته‌های قبلی از همان گروه مربوط به تأثیر آلودگی هوا بر وزن هنگام تولد مطابقت دارد. محققان با اذعان بر محدودیت‌های این تحقیق، بر این احتمال تأکید کردند که مداخلات برای کاهش قرار‌گرفتن در معرض آلودگی هوای خانگی ممکن است در اوایل بارداری یا حتی قبل از لقاح انجام شود. علاوه‌بر‌این با وجود کاهش درخورتوجه در مواجهه به‌دست‌آمده از طرف گروه مداخله، میانگین مواجهه قبل از تولد همچنان از دستورالعمل‌های توصیه‌شده برای کیفیت هوا سه برابر فراتر رفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها