|

تغییرات هند یا تغییرات جهان؟

«نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، چند هفته پیش به یک تیم مبهوت متشکل از خبرنگاران نشریه «نیوزویک» در اقامتگاهش در دهلی نو گفت: «بیا جلوتر آن را لمس کن». مودی «نانسی کوپر» سردبیر جهانی نیوزویک را به چالش کشید تا حدس بزند که جلیقه آبی‌ای که بر تن داشت، از چه چیزی ساخته شده بود. نانسی گفت فکر می‌کرد که جلیقه از ابریشم دوخته شده است.

تغییرات هند  یا تغییرات جهان؟

زینب همتی- «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، چند هفته پیش به یک تیم مبهوت متشکل از خبرنگاران نشریه «نیوزویک» در اقامتگاهش در دهلی نو گفت: «بیا جلوتر آن را لمس کن». مودی «نانسی کوپر» سردبیر جهانی نیوزویک را به چالش کشید تا حدس بزند که جلیقه آبی‌ای که بر تن داشت، از چه چیزی ساخته شده بود. نانسی گفت فکر می‌کرد که جلیقه از ابریشم دوخته شده است. مودی به او گفت: «از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی ساخته شده است». این جلیقه با رنگ‌های درخشان قرار بود به نام «جلیقه نهرو» شناخته شود؛ اما حالا به دست خرده‌فروشان هندی با اسم «جلیقه‌های مودی» فروخته می‌شود و نمادی از غرور ملی هند تازه استقلال‌یافته است. فرارو گزارش نیوزویک از گفت‌وگو با مودی در آستانه انتخابات هند را ترجمه کرده است. در مروری بر این گزارش، به تحولاتی که «مودی» توانسته در هند پدید بیاورد و همچنین برخی خصوصیات او اشاره می‌شود.

ویژگی‌های متناقض

مودی مانند کشوری که رهبری آن را برعهده دارد، مملو از تناقضات ظاهری است. مودی که مدرنیزاسیون بی‌امان را در پیش گرفته، هم‌زمان گذشته هند را در آغوش کشیده است. او با غرور از پرداخت‌های دیجیتال و فناوری سبز و هم‌زمان از نقش خود در یک آیین باستانی ۱۱روزه برای زنده‌کردن خدای مورد احترام هندو صحبت می‌کند. او درعین‌حال از جمع‌آوری زباله از ساحل یا جاروکردن خیابان‌ها برای شهروندان معمولی هندی غافل نمی‌شود و مورد تحسین پوتین و بایدن هم‌زمان است. او به‌ندرت مصاحبه می‌کند و شاخص جهانی آزادی مطبوعات هند در این مدت افت داشته است؛ اما او در برنامه ماهانه رادیویی «گفت‌وگو‌هایی از قلب» حضور پیدا می‌کند که 230 میلیون شنونده ثابت دارد و از این طریق با شهروندان عادی هند ارتباط برقرار می‌کند. مودی که نسبتا در فقر بزرگ شد و سال‌ها به‌عنوان یک سازمان‌دهنده جامعه هندو به سراسر هند سفر کرد، می‌گوید دست‌کم یک شب را در هریک از حدود ۸۰ درصد از ۸۰۶ منطقه اداری هند گذرانده است و معتقد است تقریبا با همه‌جا ارتباط مستقیم دارد. البته منتقدان مودی، می‌گویند دستگاه روایت‌سازی درباره او به گونه‌ای پیشرفت را اجتناب‌ناپذیر

نشان می‌دهند.

تغییرات

یک دیاسپورای هندی که از طرف مودی پرورش داده شده، پیش‌تر سیلیکون ولی را تغییر شکل داده است. اکنون ایده‌ها، نوآوری‌ها و جاه‌طلبی‌های هندی در همه چیز از امور مالی و مبارزه با فقر گرفته تا اکتشافات فضایی پیش‌روی جهان قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۷۵ میلادی اقتصاد هند از آمریکا پیشی بگیرد و پس از چین به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. این همچنین به آن معناست که هند تا حد زیادی بزرگ‌ترین تولیدکننده بالقوه آلاینده‌های کربنی در جهان است و انتخاب‌های آن کشور درباره آینده احتمالا نقش بزرگی در تعیین سرنوشت سیاره ما ایفا خواهد کرد. مودی در یک دهه گذشته زیرساخت‌های هند را متحول کرده و جاده‌ها، پل‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها و شبکه‌های دیجیتال را با سرعتی خیره‌کننده ساخته است. کشوری که زمانی به خاطر چاله‌ها، ساختمان در حال فروریختن و غوغای ترافیکی ناشی از حرکت گاو‌ها شهرت بدی پیدا کرده بود، اکنون در بسیاری از عرصه‌ها با بهترین‌های جهان رقابت می‌کند. بنادر هند کارآمدتر از آمریکا یا سنگاپور هستند، هند به‌زودی سومین شبکه متروی بزرگ جهان را پس از چین و بریتانیا خواهد داشت. مودی ادعا می‌کند که هند بزرگ‌ترین برنامه ریشه‌کنی فقر در جهان را در ۱۰ سال گذشته اجرا کرده است و ۲۵۰ میلیون نفر را از فقر خارج کرده است؛ اما سیاست‌های اکثریت‌گرایانه حزب حاکم فضای حمله به مسلمانان را فراهم کرده است؛ از خشونت فیزیکی گرفته تا تبعیض در دسترسی به غذا، پوشاک و دسترسی به امکانات آموزشی. آنان می‌گویند پیروزی‌های مودی اساسا بر پایه یک دستورکار سیاست ضد اسلامی بنیان نهاده شده است. همچنین مشکل دیگر نرخ بی‌کاری در هند است. نرخ بی‌کاری برای افراد دارای مدرک دانشگاهی ۹ برابر بیش از کسانی است که نمی‌توانند بخوانند یا بنویسند. زنان بیش از ۴۰ درصد از کل فارغ‌التحصیلان را شامل می‌شوند؛ اما صرفا یک‌چهارم نیروی کار را تشکیل می‌دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها